معرق و منبت مازندران در هزارتوی نبود حمایت


معرق و منبت مازندران در هزارتوی نبود حمایت

یک هنرمند معرق و منبت کار بابلی از مشکلات و موانع پیش روی هنرمندان و صنتعگران این هنر دست مازندران گلایه کرد.

مهناز کاظمی استادکار معرق برجسته بابلی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: گرچه متولی این شغل سازمان صنایع دستی است اما اخیرا به دلیل برگزاری نمایشگاه های خصوصی نه تنها حجم نمایشگاه ها کاهش یافته بلکه هزینه غرفه ها نیز افزایش داشته است بنابراین صنعتگران حضور پیدا نمی کنند، این در حالی است که طی ۵ تا ۱۰ سال گذشته صنعتگران با حضور در نمایشگاه فروش خوبی داشتند اما گویا امروزه حتی نمایشگاه های خارجی نیز از کانال صنایع دستی خارج شده است.

وی با اشاره به اینکه در نمایشگاه های صنایع دستی که در کشورهایی چون روسیه و آلمان برگزار می شود کسانی حضور دارند که نمی دانیم از کجا هستند و چطور هزینه می کنند، تصریح کرد: یارانه دولتی و یا تسهیلاتی بابت غرفه برای صنعتگران دستی کشور در نظر نگرفتند تا زمینه حضور آنها در نمایشگاه ها فراهم شود این درحالی است که صنایع دستی چوبی ایران قوی ترین صنایع دستی خاورمیانه را داشته و رقیب بسیار خوبی برای صنایع دستی چین، تایلند و هندوستان است.

این استادکار معرق بابلی با بیان اینکه امروزه شاهد رکود بازار فرش ایران هستیم، خاطرنشان کرد: کشور چین با صنعتی کردن فرش خود رقیب ایران شده و حتی فرش خود را به ایران صادر می کند.

کاظمی با اشاره به اینکه از صنایع دستی داخلی حمایت نمی شود، گفت: امروزه در نقاط مختلف ایران حتی در شهرستان بابل شاهد فروشگاه های بزرگ صنایع دستی هستیم که ۹۹ درصد تولیدات آنها متعلق به کشورهای دیگر و وارداتی است، برای عرضه محصولات دستی به سبب ارزش و قیمت بالای آن باید بهترین نقطه شهر درنظر گرفته شود تا توسط افراد متمکن خریداری شود.

وی با بیان اینکه برای عرضه محصولات دستی باید بازار کار و بازار فروش شناسایی و تحقیق جامع انجام شود، یادآور شد: ضروری است قبل از تولید محصول، سلیقه بازار داخلی و خارجی را درنظر بگیریم و این مستلزم سفر به تمام نقاط توریست پذیر ایران مثل یزد، اصفهان، مشهد، کیش و غیره است.

کاظمی با اشاره به اینکه امروزه شاهد عرضه صنایع دستی تقلبی بجای عتیقه هستیم ادامه داد: اجناس بدلی (فِیک) خریداران خوبی هم دارد، علت آن این است که خریدار جنس اصل را از بدل تشخیص نمی دهد و یا توان مالی برای خرید جنس اصل را ندارد.

وی ارائه محصولات در بازار خارجی و داخلی را در گرو شناخت سلیقه تاجران برشمرد و یادآور شد: کشورهای خارجی که اقدام به برگزاری نمایشگاه می کنند ضمن اینکه زمینه را برای فروش محصولات دستی برای غرفه داران فراهم می کنند، مکانی (لوکیشنی) از میراث برجسته هرکشور را نیز همانندسازی می کنند مثلا برای غرفه داران ایران، مدل تخت جمشید می سازند تا تبلیغ فرهنگ آن کشور نیز باشد.

کاظمی با اشاره به اینکه امروزه صنعتگران برجسته کشور بخاطر عدم حمایت لازم، آثار فاخر خود را خام فروشی می کنند، افزود: صنعتگران در حقیقت برای واسطه گران کار می کنند و آثار فاخر خود را قبل از مرحله رنگ و قاب تحویل می دهند، واسطه گران با پرداخت تنها ۳۰ درصد قیمت اثر به صنعتگر با ۲۰۰ برابر به کشورهای خارج می فروشند.

این استادکار معرق تصریح کرد: من نسل سوم رشته معرق و منبت کار در خانواده خویش هستم و این هنر از پدر به فرزندان و نوه ها انتقال یافته است و در مازندران، هنرمندانی از این دست، انگشت شمار هستند که به شکل تخصصی این هنر را انتقال داده و حفظ کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مازندران از نظر رنگ بندی چوب منحصر به فرد در جهان است گفت: در مازندران ۶۰ نوع رنگ چوب وجود دارد که از هر تیره چوب می توان ۲۰ طیف رنگی گرفت که نشان می دهد کشور ما از نظر مواد اولیه در اوج قرار دارد و حتی هندوستان به پای ما نمی رسد.

کاظمی با بیان این که امروزه با رکود اقتصادی که کشور با آن مواجه شد نیروی کار ارزان فراوان است، یادآور شد: به سبب وضع نامناسب اقتصادی دستمزد در ایران همانند دستمزد در کشور چین و هندوستان بسیار کاهش یافته ضمن اینکه زنان نیز در کنار مردان برای تامین معاش خانواده وارد عرصه کار شدند.

وی ادامه داد: اگر استاد کاران عرصه تولید حمایت شوند می توان زمینه اشتغال بسیاری از جوانان مستعد این حرفه را فراهم کرد، زیرا استادکاران قدیمی علاوه بر اینکه می دانند چگونه و کجا مواد اولیه مرغوب را فراهم کنند، می توانند مدیران خط تولید باشند و هم بازاریاب خوبی برای فروش محصولات تولیدی هستند اما متاسفانه هنوز در ایران چنین شرایطی فراهم نشده است.

این هنرمند و استاد معرق گفت: تعدادی از افراد در این رشته آموزش می بینند و اقدام به مشاغل خانگی می کنند و دولت نیز وام های خرد به هر یک از این افراد اختصاص می دهد که از آن برای این حوزه صرف نمی شود، برای نجات تولیدات داخلی چاره کار در این نیست بلکه باید در سطح کلان کارگاه های تولیدی وسیع ایجاد شود و وام های کلان به استادکاران و صنعتگران حرفه ای داده شود تا افرادی که به شکل خرد فعالیت دارند جذب این کارگاه ها و حقوق بگیر کارگاه شده و از بیمه نیز برخوردار شوند و این تنها راه رونق تولید است، باید مدیریت منابع مالی در حوزه تولید در کشور ایجاد شود و سرمایه ها هدفمند توزیع شوند.

کاظمی تحول در بخش تولید را مستلزم ایجاد بازار، عرضه و صادرات صحیح برشمرد و یادآور شد: از دیگر راه کارهای برون رفت از رکود حوزه تولید داخلی می توان به مشارکت بانک های عامل و سازمان های متولی اشاره کرد، استفاده از افراد با تجربه و متخصص و بکارگیری تجهیزات مدرن چون لیزر و سی ان سی در کنار تجهیزات دستی می تواند زمینه ارتقا تولید را فراهم کند.

این استادکار معرق و منبت کار بابلی خاطرنشان کرد: تولیدات ما شامل تابلوهای معرق، درهای ورودی ساختمان ها، مبلمان و میز، دیوارهای کاذب، تولید زیور آلات صنایع چوبی با ترکیب فلزات و سنگ های قیمتی، استخوان شتر، آج فیل، صدف مروارید، جعبه زیورآلات، دیوار کاذب،کنسل معرق و در بخش ساختمانی شامل سقف چوبی معرق، پارکت معرق، پنجره گره چین، در و پنجره ساختمانی خاص، سقف های ساختمانی خاص، بازسازی و مرمت آثارباستانی و مشابه سازی آثار باستانی و غیره است.

وی با اشاره به اینکه باید دست واسطه ها را کوتاه کرد افزود: تمام سود حاصل از تلاش هنر دست استادکاران، به جیب واسطه گران و دلالان می رود که آن ها در نمایشگاه های خارجی حضور می یابند در حالیکه اطلاعاتی در خصوص آن اثر هنری نداشته و حتی قادر به معرفی آن در نمایشگاه نیستند.

کاظمی در پایان افزود: آثار شرکت ما از طریق واسطه ها در اکثر کشورهای به فروش رفته و استقبال خوبی هم در شهرهای اصفهان، یزد، تبریز و تهران داشته‌ایم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...