تغییر در نسبت جمعیت شهری و روستایی باعث حاشیه نشینی در کشور شده است


تغییر در نسبت جمعیت شهری و روستایی باعث حاشیه نشینی در کشور شده است

اهواز- ایرنا- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه طی سال های اخیر جمعیت 70 درصدی شهرها به نسبت جمعیت 30 درصدی کشور دچار تغییر 10 درصدی شده است گفت: به دلیل محدودیت زیرساخت های زندگی در روستاها، 10 درصد به جمعیت شهری اضافه شده که همین موضوع باعث افزایش حاشیه نشینی گردیده است.

به گزارش ایرنا علی‌ آقامحمدی روز چهارشنبه در نشست ستاد بازآفرینی شهری خوزستان در محل استانداری خوزستان اظهارداشت: طی سال های اخیر مهاجرت از روستا به حاشیه شهرها رشد چشم گیری داشته است؛ این شرایط ناشی از بی توجهی به زیرساخت های زندگی در روستاها است که تداوم آن آثار مخربی را برای جامعه درپی دارد.

وی عنوان کرد: مخالف اولویت بندی برای ارائه خدمات به شهروندان حاشیه نشین هستیم و مطابق مصوبات ستاد بازآفرینی شهری، ۱۲۳ محله در خوزستان به عنوان سکونتگاه های ناکارآمد، تاریخی و فرسوده شناسایی شده اند که اجرای طرح توسعه و تحول اجتماع محور در آنها ضروری است.

وی افزود: بررسی صورت گرفته نشان می دهد که ۳۰ درصد جمعیت خوزستان در مناطق حاشیه شهرها، فرسوده، محلات نامناسب و یا بافت تارخی زندگی می کنند؛ لذا اینکه تحت چه شرایطی اهالی از کجا و از کی وارد این محلات شده اند را حرف دیگری می دانیم و از اولویت بندی برای ارائه خدمات به آنها باید پرهیز کرد.

قائم مقام وزیر کشور در امور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور بیان داشت: بصورت مشخص تعداد ۲۱ محله "منبع آب"، "کوی علومی"، "کوی آل صافی"، "حصیرآباد"، "کوی سیاحی"، "شیلنگ آباد"، "کوی علی آباد"، "عین‌دو"، "چهارصد دستگاه"، "زرگان"، "کوی گلدشت"، "کوی طاهر"، "لشکرآباد"، "کوت عبداله" ، "شهرک رزمندگان"، "روستای قلعه چنعان"، "کریشان"، "ملاشیه یک و دو"، "چنیبه" و "زویه" در اهواز و برخی محلات دیگر در شهرهای استان مانند آبادان، اندیمشک، مسجدسلیمان مناطقی هستند که نیازمند ورود فوری دستگاه های مربوطه برای ارائه خدمات می باشند.

وی تصریح کرد: استان خوزستان از ۱۲۳ محله در حوزه بازآفرینی شهری برخوردار است که مطابق با برنامه ششم توسعه باید به این محلات رسیدگی می شد و در این راستا لازم است که سازماندهی لازم صورت گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه برابر با قانون برنامه ششم توسعه باید سالانه یک هزار و ۳۳۴ محله تحت پوشش خدمات دستگاه های تعیین شده قرار می گرفت افزود: این امر طی سالهای اخیر محقق نشده است و با همفکری که از سوی نهادهای انقلابی کشور صورت گرفته، تلاش خواهد شد تا وضعیت مناسبی برای زندگی مردم در این محلات رقم زده شود.

وی بیان داشت: باید توجه داشت که برای ارائه این خدمات، ظرفیت هایی مانند نیروی انسانی مورد نیاز (کارمند) برای رسیدگی به درخواست و مطالبات مردم وجود ندارد بنابراین از توان مردمی برای پیگیری و ارائه خدمات مورد نیاز در این مناطق باید استفاده شد.

آقامحمدی اضافه کرد: بر اساس طرح توسعه و تحول اجتماع محور، در ۲۰۲۰ محله کشور از نمایندگان محلی استفاده خواهد شد تا نقش پل ارتباطی بین مردم و دستگاه های مربوطه را ایفا کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: سازماندهی مردمی در اجرای این طرح از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به همین منظور، فاز اول آن در استان خوزستان اجرا می شود تا وضع موجود در سکونتگاه های ناکارآمد استان خوزستان بهبود یابد.

در جریان اجرای طرح توسعه و تحول اجتماع محور محلات کم برخوردار سامانه های خدمات "رسان توت" (توسعه و تحول محلات)، "بانک زمان" و "جوانان، پیشگامان پیشرفت و توسعه " تاکنون به بهره برداری رسیده است.

در این طرح هر کوچه یک شهردار زیر ۳۰ سال خواهد داشت و مسئولان پهنه‌ها و کوچه‌ها سرپرستی خانه هلال یا خانه‌ای را که نهاد مربوطه ایجاد خواهد کرد را برعهده می گیرند که همگی از بومیان همان منطقه هستند.
همچنین همه شهرداران در این سامانه با هم در ارتباط هستند و امکانات در این سامانه ثبت می‌شود ضمن اینکه سازمان مدیریت دولتی طرحی را برای آموزش شهرداران و محلات پیش بینی کرده است که در آینده رونمایی می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس