اعلام آمادگی دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای حمایت از طرح‌های محیط زیست


اعلام آمادگی دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای حمایت از طرح‌های محیط زیست

اهواز - ایرنا - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اهواز از اعلام آمادگی این معاونت در راستای حمایت از طرح‌های مرتبط با محیط زیست خبر داد.

به گزارش ایرنا دکتر مهرنوش ذاکرکیش چهارشنبه در نشست تخصصی چالش های آلودگی هوای خوزستان در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه در اهواز بیان کرد: در روزهای زیادی از سال شاخص آلودگی هوا در خوزستان در محدوده غیر مجاز قرار داشته است که بر اساس مطالعات دانشگاه انواع مخاطرات بهداشتی از جمله بیماری های ریوی، قلبی، عروقی و حتی مرگ و میز ناشی از آلودگی هوا را در پی داشته است.

وی افزود: پس از اتمام دوران جنگ آن گونه که انتظار می رفت توجه کافی به موضوع محیط زیست خوزستان نشده است و براین اساس خوزستان با بحران های مختلف زیست محیطی دست به گریبان بوده که از آن جمله می توان به تخریب پوشش گیاهی و بیابان زایی، نابودی تالاب های بزگ، خشکسالی، آلودگی سواحل خلیج فارس در محدوده خوزستان و ریزگردها اشاره کرد.

معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تمام توان آمادگی خود را برای حمایت از طرح های مرتبط با محیط زیست اعلام می کند و از مدیران استان انتظار می رود امکانات مادی و معنوی را در این زمینه فراهم کنند.

ذاکر کیش ادامه داد:از پژوهشگران انتظار می رود در زمینه های مرتبط از جمله آلودگی هوا و بیماری های تنفسی ، فناوری های زیست محیطی، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و انجام تحقیقات بالینی در بیمارستان‌ها به منظور ریشه یابی و ارائه راهکارهای کاهش مخاطرات سلامت وارد عمل شوند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه مهمترین منابع آلودگی هوا را شامل کربن و اکسیدهای کربن دانست و گفت: این عوامل به مشکلات عصبی، اختلال بینایی، کاهش یادگیری و خفگی را موجب می شوند.

وی گفت: آلودگی ناشی از اکسید گوگرد عوارضی چون مشکلات تنفسی ، کاهش میدان دید و بروز بیماری های قلبی ، ریوی و کلیوی را موجب شده ضمن اینکه بنزین سرب دار عارضه هایی چون کم خونی، اختلال درک و افت تحصیلی را به دنبال دارد.

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز گفت: سالانه بیش از ۳۳ هزار نفر در اثر آلودگی هوا در کشور فوت می کنند و حدود ۲.۳ درصد از GNP صرف خسارت ناشی از آلودگی هوا می شود.

دکترامین ترابی پور گفت: اثرات آلودگی هوا شامل مرگ،، ناتوانی و بیماری، افزایش مراجعه پزشکی، آسیب به تاسیسات، تعطیلی سازمان ها و کاهش رفاه است.

وی ادامه داد: در خوزستان اثرات آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار را تجربه کرده ایم و آلودگی ناشی از صنایع و کارخانجات همچنان وجود دارد لذا باید قوانین بالادستی در این حوزه اعمال شود تا این صنایع به مسئولیت های اجتماعی خود در رابطه با حفظ محیط زیست و سلامت مردم خوزستان عمل کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان