48 هزار هکتار از کانون های گرد و غبار خوزستان مهار شد


48 هزار هکتار از کانون های گرد و غبار خوزستان مهار شد

اهواز - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: به منظور کنترل کانون های اصلی گردوغبار در این استان 25 هزار هکتار از این کانون ها نهالکاری شده و در سطح 23 هزار هکتار نیز عملیات قرق و احیای مراتع انجام شده است.

به گزارش ایرنا سیدمحمدتقی سجادی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران به مناسبت ۲۹دی روز هوای پاک با بیان اینکه استان خوزستان در سال های اخیر با چالش های زیست محیطی مانند گرد و غبار همواره در کانون توجه بوده است گفت: در سال های اخیر برنامه ریزی گسترده‌ای در سطح ملی برای کاهش روزهای گرد و غبار در خوزستان انجام شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان اظهار داشت: منابع طبیعی امانتی در دست همه مردم است به همین دلیل مشارکت صاحبان صنایع و مردم در کنترل آلایندگی، جلوگیری از توسعه بیابان و افزایش فضای سبز ضروری است.
به گزارش ایرنا کابوس ریزگردها از اوایل دهه ۸۰ همزمان با شدت گرفتن خشکسالی‌ها، برای خوزستان آغاز و رفته رفته دامنه آن گسترده‌تر شد تا جایی که در سال‌های گذشته بیش از ۲۰ استان کشور را نیز درگیر کرده بود.
بر اساس مطالعات انجام شده توسط منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان این استان دارای حدود ۳۴۳ هزار هکتار کانون بحرانی گرد و غبار در هفت منطقه است.
جنوب تالاب هورالعظیم ، شمال خرمشهر ، شرق اهواز، جنوب و جنوب شرق اهواز ، محدوده بندر امام خمینی تا امیدیه ، محدوده ماهشهر - هندیجان و شرق هندیجان کانون های هفت گانه بحرانی گرد و غبار در خوزستان هستند.
گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نشان می‌دهد که در ۲ سال اخیر روزهای گرد و خاکی در خوزستان کاهش چشمگیری داشته و به کمتر از یک چهارم رسیده است.
تعداد روزهای غباری (ذرات با اندازه ۱۰ میکرون) از ۵۰ روز در سال ۹۰ به ۲۱ روز در سال ۹۸ رسیده و در ۶ ماهه نخست ۹۹ تنها سه روز گرد و غباری در خوزستان ثبت شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید