گرد و غبار سرخس با اعتبارات اندک و مدیریت دوگانه رفع نمی‌شود


گرد و غبار سرخس با اعتبارات اندک و مدیریت دوگانه رفع نمی‌شود

مشهد- ایرنا- رییس شورای اسلامی شهر سرخس گفت: پدیده آزاردهنده گرد و غبار در این شهر مرزی خراسان رضوی با اندک اعتبارات مصوب شده و مدیریت دوگانه نهادهای مسوول این حوزه قابل رفع شدن نیست.

غلامرضا لالوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سر و سامان دادن به کانونهای داخلی و محلی گرد و غبار، نه تنها با اقدامات فعلی و کمبود اعتبارات ممکن نیست بلکه با این روند از تخریب مراتع و چرای بی‌رویه دام در سرخس، اصلا نمی توان جلو آن را گرفت.

وی ادامه داد: ممیزی مراتع شهرستان مربوط به ۱۰ سال قبل است و منابع طبیعی و جهاد کشاورزی باید نسبت به ممیزی جدید مراتع، متناسب با شرایط کنونی اقدام نمایند.

رییس شورای شهر سرخس گفت: در کارگروه مربوط به رسیدگی به وضعیت گردوغبار، ذیل معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی، تاکنون چهار جلسه درباره گردوغبار سرخس تشکیل شده است که در هر چهار جلسه دبیر کارگروه یعنی نماینده راه و شهرسازی غیبت داشته است.

ضرورت تصمیم ملی

وی در ادامه این گفت و گو افزود: دبیر این کارگروه تخصصی باید محیط زیست باشد و از طرفی مدیریت کانونهای گرد و غبار در پهنه های ۱۰۰ و حتی هزار هکتاری قابل انجام نیست و نیازمند عزم و تصمیم ملی است.

لالوی به ذخیره‌سازی آب رودخانه مرزی هریرود پشت سد "دوستی" اشاره و بیان کرد: ذخیره سازی آب این رودخانه در سالهای اخیر موجب خشک شدن صحرای قره قوم ترکمنستان شده است که اکنون شاهد تاثیرات مخرب گردوغبار این صحرا بر ۲ کشور ایران و ترکمنستان هستیم و بر این اساس لازم است دستگاه دیپلماسی نسبت به رفع این مساله به صورت فراملی با کشور ترکمنستان وارد گفتگو و اقدام مشترک شود.

وی تصمیم‌گیری ها درباره کنترل پهنه‌ها و کانونهای گرد و غبار شهرستان سرخس را دچار دوگانگی توصیف و بیان کرد: آستان قدس رضوی اعلام کرده است که تنها برای ۱۰ هزار هکتار از زمین های تحت مالکیت خود قرارداد دارد اما بررسی‌ها نشان داده ۱۴۰ هزار هکتار از پهنه های مرتعی شهرستان مرزی سرخس در تملک مستاجران آستان قدس رضوی است.

نماینده شورای شهر سرخس در شورای اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: منابع طبیعی نیز با استناد به مدارک و اسناد مالکیت پهنه ها عملا نمی تواند در این حوزه ورود کرده و بر چرای دام نظارت و دیگر وظایف نظارتی خود را انجام دهد.

وی گفت: اکنون شاهد ورود دام غیربومی از دیگر شهرستان ها به مراتع سرخس هستیم که در این حوزه جهاد کشاورزی و اداره امور عشایری، به عنوان متولی صدور مجوز، باید پاسخگو باشند.

مسوولیت اجتماعی نهادها

لالوی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: ضروری است آستان قدس، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و نفت و گاز در حوزه مسوولیت های اجتماعی خود وارد عمل شده و در سطح قابل قبولی از پهنه های شهرستان به بوته‌کاری و ترمیم مراتع اقدام کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌های نفت و گاز حدود هزار هکتار از اراضی منطقه خانگیران، منابع طبیعی حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی کانون گردوغبار "آبمال" و "چاله زرد" و آستان قدس رضوی نیز احیای مراتع کانون گردوخاک "صمدآباد" را برعهده گرفته است.

رییس شورای شهر سرخس گفت: اکنون مردم نیز با مشاهده تاثیرات مخرب گردوغبار پای کار آمده اند لذا از آستان قدس می خواهیم در همین راستا وظیفه احیا و بوته کاری مراتع در اختیار خود را به مردم واگذار کند تا آنان در کنار پرداخت حق موقوفه به این شکل از مراتع یاد شده به شکل اصولی بهره‌مند شوند.

معاون پایش و نظارت اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اواخر آذرماه امسال وضعیت آلودگی هوای شهرستان سرخس را "بحرانی" توصیف کرد و همین وضعیت برای چند روز موجب تعطیلی آموزش حضوری در مدارس این منطقه مرزی شد اما با این وجود برخی مسوولان محلی در همان زمان حجم ریزگردها و گردوغبار را در هوای سرخس تا ۲۰ برابر شرایط استاندارد اعلام و پیش‌بینی کردند این وضعیت جوی به مدت افزون بر یک ماه تداوم خواهد یافت.

یکشنبه ۲۶ دیماه نیز گرد و خاک و ریزگرد وارد فضای تنفسی شهروندان سرخس شد بطوری که اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی مجبور شد فعالیت حضوری تمامی مدارس شهری و روستایی بخش مرکزی این شهرستان را تعطیل کند.

مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری سرخس در ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد واقع است.

سرخس مرکب از دو بخش "مرکزی و مرزداران" ۸۵ روستا دارد که ۵۱ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن نواحی روستایی هستند.

سرخس از سمت شمال و شرق هم مرز با کشور جمهوری ترکمنستان است.

سد مرزی دوستی بین ایران و ترکمنستان بر روی "رودخانه مرزی هریرود" در ۷۵ کیلومتری شهر سرخس در شمال شرق خراسان رضوی واقع است. این سد از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۷۸ متر، طول تاج ۶۵۵ و عرض تاج ۱۵ متر گنجایش ذخیره یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب را دارد. ساخت سد دوستی با همکاری مشترک ایران و ترکمنستان سال ۱۳۷۹ آغاز و فروردین ماه ۱۳۸۴ به پایان رسیده و بهره‌برداری شد. نام این سد بر اساس مفهوم مودت میان دو کشور ایران و ترکمنستان 'دوستی' انتخاب شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر