آبگیری 39 درصد ظرفیت سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی


آبگیری 39 درصد ظرفیت سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: مجموع ظرفیت سازه‌های آبخیزداری استان 82 میلیون و 928 هزار و 481 مترمکعب است که تاکنون 39 درصد آن در پی بارندگی‌های اخیر آبگیری شده است.

علیرضا نصرآبادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اوج بارندگی‌ها در سال آبی جاری مربوط به دی ماه بوده است و بارش‌های سیلابی اخیر که می‌توانست موجب خسارت گسترده شود، به برکت وجود ۲ هزار و ۱۷۶ سازه آبخیزداری در استان مهار شد.

وی بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در بارندگی‌ اخیر (۲۵ تا ۲۸ دی) ۱۵ میلیون و ۹۷۵ هزار مترمکعب روان‌آب وارد سازه‌های آبخیزداری استان خراسان جنوبی شد و حجم آبگیری سازه‌ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ۳۲ میلیون و ۴۷۰ هزار مترمکعب رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: همچنین در موج بارشی قبلی (۹ تا ۱۵ دی) ۱۶ میلیون و ۴۷۵ هزار مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیزداری مهار و ذخیره شد.

وی افزود: بیشترین ذخیره سازه‌های آبخیزداری استان در این مدت با ۱۴ میلیون مترمکعب مربوط به شهرستان نهبندان است.

نصرآبادی از خراسان جنوبی به عنوان دومین استان بیابانی کشور نام برد و گفت: با توجه به شرایط حاکم بر استان از جمله خشکسالی و سیلاب، عملکرد خوب کمی و کیفی اجرای سازه‌های آبخیزداری مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: انجام عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری تا حد زیادی از بروز سیلاب‌های مخرب، پرشدن سدها توسط رسوب، تخریب عرصه‌ منابع طبیعی و تشدید وقوع بلایای طبیعی جلوگیری می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی حجم سالانه روان‌آب جاری در پهنه این استان را حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب برآورد کرد و گفت: با وجود اقدامات انجام شده، در حال حاضر امکان مهار و ذخیره‌سازی بیش از ۸۲ میلیون مترمکعب آب‌های سطحی در پشت سازه‌های آبخیزداری وجود دارد.

وی ادامه داد: از سال ۹۷ و از محل صندوق توسعه ملی، نهضت آبخیزداری در خراسان جنوبی آغاز شد و در این مدت هر سال سازه‌های آبخیزداری در بالادست قنوات احداث شده که توانسته است، این حجم از روان‌آب‌ها را مهار و ذخیره کند.

نصرآبادی گفت: افزایش سازه‌های آبخیزداری استان با حمایت دولت و اختصاص اعتبار از صندوق توسعه ملی، نقشی موثری در مهار آب‌های سطحی و پیشگیری از خسارت‌های سیل داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا