دادستان قروین: شیوه مدیریت باغستان سنتی قزوین باید تغییر کند


دادستان قروین: شیوه مدیریت باغستان سنتی قزوین باید تغییر کند

قزوین -ایرنا- دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: شیوه مدیریت باغستان سنتی جوابگوی حل مشکلات آن نیست و باید برای اصلاح و تغییر آن اقدام کرد و نقش مالکان در مدیریت آن پررنگ شود.

به گزارش ایرنا، محمد قاسمی روز پنجشنبه در کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه که در دادسرای قزوین برگزار شد، افزود: حضور مدیران ارشد در جلسات مربوط به باغستان نشان می دهد که همه به درد مشترک پی برده ایم و باید برای درمان آن تلاش کنیم.

وی اظهار داشت: به رغم تلاش های صورت گرفته در این حوزه هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم ولی این به معنی ناامیدی نیست و باید به سهم خود برای صیانت از باغستان دغدغه داشته باشیم.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: موضوع باغستان، یک مشکل چندین ساله است و نباید انتظار داشته باشیم طی چند جلسه این مشکل حل شود.

وی افزود: تعدد دستگاه ها در این حوزه از دستگاه های اجرایی تا قضایی باید نقطه قوت باشد که نشان می دهد همه دستگاه ها در این حوزه وظیفه دارند و هم افزایی و استفاده از ظرفیت ها شکل گرفته است.

قاسمی اظهار داشت: متاسفانه این تعدد دستگاه ها در این حوزه به معنی موازی کاری و تداخل در کارها فرض شده که باید این دیدگاه تغییر کند.

وی با بیان اینکه این شیوه مدیریت جوابگو نیست و باید اصلاح شود و تغییر کند،گفت: مالکان خصوصی در عرصه مدیریت باغستان سنتی قزوین باید نقش بیشتری داشته باشند و باید در راس مدیریت باغستان، نماینده باغداران حضور یابند.

این مسوول افزود: دولتی کردن باغستان با روح قوانین ما همخوانی ندارد و از بودجه و اعتبارات دولتی نباید در این حوزه استفاده شود و دولت تنها به نوعی سیاستگذار این حوزه باشد.

قاسمی اضافه کرد: در حال حاضر در استفاده از بیت المال با محدودیت مواجه هستیم و باید انگیزه در مالکان ایجاد شود تا از این پهنه با حفظ بعد تاریخی آن صیانت شود.

وی افزود: ما این موضوع را در شورای باغستان مطرح می کنیم و کمک خواهیم کرد تا پیوست حقوقی آن ایجاد شود و باید باغستان را زنده کنیم نه اینکه آن را با تنفس مصنوعی زنده نگه داریم.

باغستان سنتی قزوین در گذشته نه چندان دور چهار هزار هکتار بوده که در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از آن باقی مانده است.

به گفته کارشناسان و فعالان محیط زیست، ۵۰ درصد عرصه باقی مانده از باغستان نیز در حال نابودی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی