خرمشاد: زمینه های ارتقای مشارکت سیاسی در کشور را فراهم می کنیم


خرمشاد: زمینه های ارتقای مشارکت سیاسی در کشور را فراهم می کنیم

تهران‌- ایرنا- معاون سیاسی وزیر کشور گفت: بنای ما در وزارت کشور بر این است که در بحث احزاب زمینه‌های ارتقای مشارکت سیاسی در کشور را فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «محمدباقر خرمشاد» روز پنجشنبه در همایش "منافع ملی و مذاکرات وین" کمیته بین‌الملل خانه احزاب که در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: جای خوشحالی دارد که جریان‌های سیاسی اصلی کشور به رغم اختلاف نظرهایی که نسبت به مسائل کلان کشور دارند، زیر یک سقف جمع می‌شوند و بر اجماع در منافع ملی تاکید می کنند و در خصوص یکی از حساس‌ ترین مباحث سیاست خارجی کشور یعنی مذاکرات وین بحث و تبادل نظر کنند.

رئیس کمیسون ماده ۱۰ قانون احزاب افزود: اختلاف، زاویه و نظر متفاوت در منافع ملی طبیعی است. همین اختلاف نظر طبیعی هم باعث ایجاد سه فراکسیون در خانه احزاب شده است و وقتی سه فراکسیون داریم ممکن است در هر موضوع سه حرف و نظر متفاوت وجود داشته باشد که این هم خود یک فرصت و ظرفیت است.

خرمشاد خاطرنشان کرد: مهم این است که بعد از ۴۳ سال این پختگی در عرصه سیاسی حاصل شده که طی آن اگر منافع ملی تامین شود حاصل همین بحث ها و اختلاف نظرها است که به صورت حرف واحد جمهوری اسلامی روی میز مذاکره قرار می‌گیرد. بدون شک فهم اینکه در جامعه چه می‌گذرد و بیان این مسائل از زبان نمایندگان احزاب و تحمل شنیدن نقطه نظرات و وارد بحث شدن و حل وفصل مسائل از برکات این‌گونه جلسات است.

وی یادآور شد: من در سخنرانی نمایندگان احزاب در این نشست را شنیدم. برخی نظرات اصلاح طلبان را بسیار اصولگرایانه و برخی سخنان اصولگرایان این جلسه را اصلاح‌طلبانه یافتم. مستقلین این جمع که اصطلاحا به آنها میانه هم می‌گویند در واقع دو سر تند دو جریان اصلی را به تعادل می‌رسانند.

خرمشاد، هنر را در نتیجه گرفتن از اختلاف نظر دانست و بیان کرد: این هنر نیست که یک حزب یا جریان سیاسی گوینده و شنونده نظر و مرام خود باشد بلکه آمدن در این نشست‌ها و به بحث گذاشتن موضوعات مهم کشور هنر است. در این جلسات بده و بستان نظری رخ می‌دهد و احزاب با هم داد و ستد فکری می‌کنند. دیدگاه‌ها به هم نزدیک و بحث منافع ملی و گام برداشتن به سمت اجماع اتفاق می‌افتد.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه گاهی فکر می‌کنیم فقط ما با هم اختلاف نظر داریم، عنوان کرد: فقط ما نیستیم، در تمام دنیا اختلاف نظر بین گروه‌های مرجع و بخصوص احزاب سیاسی وجود دارد. در حالی که در دیگر کشورها به ویژه نظام های سیاسی برآمده از انقلاب‌ها جریان‌های سیاسی متمایزی بر پایه دو واژه عدالت و آزادی شکل گرفته‌اند و از انقلاب فرانسه گرفته تا انقلاب روسیه شاهد شکل‌گیری چنین دوگانه سیاسی بوده‌ایم.

خرمشاد ادامه داد: البته اینکه در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی واژه چپ و راست در درون اسلام‌گرایی شکل گرفت نیز باز به موجب وجود همین دوگانه عدالت و آزادی بود. چراکه در حقیقت نه اسلام‌گرایان عدالت‌خواه تفکرات مارکسیستی داشتند و نه اسلام‌گرایان آزادی‌خواه تفکرات لیبرالیستی مرسوم را دنبال می‌کردند.

وی افزود: ممکن است گروه‌های تندرو در هر دو جریان در برهه‌هایی به فکر حذف جریان رقیب بودند ولی امروز شاهد هستیم که سه جریان اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل کنار یکدیگر نشسته‌اند و به بحث حول محور منافع ملی می‌پردازند این مسئله مهمی است.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه بنای ما در وزارت کشور بر این است که در بحث احزاب زمینه‌های ارتقای مشارکت سیاسی در کشور را فراهم کنیم، عنوان کرد: سوالی که همواره مطرح می‌شود این است که اگر ما در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب تعداد احزاب را به ۵۰۰ حزب برسانیم این موضوع مطلوب است یا خیر و ما با این شرایط به توسعه سیاسی دست پیدا می‌کنیم؟

خرمشاد ادامه داد: اگر این طور باشد که اساسا نیازی به خانه احزاب نداریم. چرا که خانه احزاب نهایت تلاش خود را در این سال‌ها کرده تا همه احزاب را زیر پرچم سه جریان بزرگ قرار دهد. بنابراین اینکه ما در کشور حدود ۲۴۰ حزب رسمی داشته باشیم به نظر می‌رسد کمکی به توسعه سیاسی در کشور نمی‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها