خطر مرگ با ابَرمیکروب‌ ها بیش تر از سرطان، ایدز و مالاریا است


خطر مرگ با ابَرمیکروب‌ ها بیش تر از سرطان، ایدز و مالاریا است

مطالعه‌ جدید نشریه لنست نشان می‌دهد که سالانه بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در سراسر جهان به دلیل عفونت‌های باکتریایی رایج که به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند جان خود را از دست می‌دهند؛ به این ترتیب در حال حاضر ابَرمیکروب ها، بیشتر از سرطان، ایدز و مالاریا جان افراد را می‌گیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ روزنامه ال پائیس اسپانیا، این مطالعه‌ که توسط نشریه پزشکی معتبر لنست منتشر شد، به عنوان بزرگترین و جامع‌ترین بررسی که تاکنون بر اساس تجزیه و تحلیل‌های ۲۰۴ کشور انجام شده است، هشدار می‌دهد که این میزان در سال ۲۰۵۰، ۱۰ برابر خواهد شد.

کارشناسان این مطالعه معتقدند که در کمتر از ۳۰ سال، ابرمیکروب‌ها سالانه منجر به مرگ ۱۰ میلیون نفر خواهند شد که سه برابر بیشتر از رقم‌های پیش‌بینی شده فوت در اثر کرونا در سال ۲۰۲۰ است.

طبق نتایج این تحقیقات، در سال ۲۰۱۹، حدود یک میلیون و ۲۷۰ هزار نفر در سراسر جهان در اثر عفونت‌های باکتریایی رایج که به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند جان خود را از دست دادند که به این ترتیب، جنوب آسیا، جنوب صحرای آفریقا، آسیای شرقی، جنوب‌شرقی و اقیانوسیه، آمریکای لاتین و کارائیب، اروپای مرکزی، اروپای شرقی و آسیای مرکزی و در پایان شمال آفریقا و خاورمیانه قرار دارند.

مسئله نگران‌کننده اینکه تقریباً هیچ درمانی برای این عفونت‌های کشنده وجود ندارد. تنها یک واکسن برای یکی از این پاتوژن‌ها وجود دارد و در بقیه موارد، اغلب کاری از پزشکان بر نمی‌آید، چرا که باکتری‌ها نسبت به همه آنتی بیوتیک ها همچون پنی سیلین ایمن شده اند.

علت این "تهدید عظیم برای سلامت جهانی"، همانطور که نویسندگان این مطالعه بزرگ آن را توصیف می کنند، استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک‌ها از نیمه دوم قرن گذشته است.

این مطالعه نشان می‌دهد که این عفونت‌ها توسط باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، سومین عامل مرگ و میر در جهان در سال ۲۰۱۹ پس از بیماری‌های عروق کرونری قلب و سکته مغزی بوده است.

بر اساس نتایج این مطالعه، کودکان، آسیب‌پذیرترین گروه در برابر این بیماری هستند به طوری که ۲۰ درصد از متوفیان زیر پنج سال سن داشته اند. با توجه به اینکه کودکان زمان بیشتری را روی زمین هستند و اشیا زیادی را به دهان می‌برند، با عوامل بیماری‌زای بیشتری در تماس هستند. یونیسف تخمین می‌زند که تا ۴۰ درصد از مجموع مرگ‌ومیرها در این سنین به دلیل عفونت‌های مقاوم است.

کشورهای جنوب صحرای آفریقا و آسیای جنوب شرقی با بیش از ۲۰ مرگ به ازای هر یکصد هزار نفر، دو منطقه با بیشترین میزان ابتلا هستند. در کشورهای توسعه یافته از جمله اسپانیا، عفونت‌های این نوع به طور متوسط ‌۱۳ نفر در هر یکصدهزار نفر را می‌کشد.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو