شاهد فصل جدیدی در روابط تهران و مسکو خواهیم بود/ روسیه به نقش سازنده در مذاکرات وین ادامه خواهد داد


شاهد فصل جدیدی در روابط تهران و مسکو خواهیم بود/ روسیه به نقش سازنده در مذاکرات وین ادامه خواهد داد

برای آقای پوتین که درگیر مناقشه با ایالات متحده بر سر حوزه‌های نفوذ دو کشور است و در صورت ادامه حمله تهدیدآمیز به اوکراین، با تحریم‌های سختی روبه‌رو می‌شود، این فرصتی بود برای نشان دادن اینکه روسیه دوستانی دارد که می‌تواند همراهی آنها را کسب کند. رئیسی همچنین قرار است در دومای رسیه هم سخنرانی کند اتفاقی که برای مهمانان خارجی کمتر فرصت انجام آن رخ...

نواندیش: رئیس‌جمهور ایران، ابراهیم رئیسی در دیدار روز گذشته خود به همتای روس اش یادآوری کرد که تهران ۴۰ سال است که در برابر آمریکا مقاومت می‌کند.

به گزارش آریا سعادتمند از سرویس بین الملل نواندیش، نشریه نیویورک تایمز در مورد سفر ابراهیم رئیسی به مسکو نوشت: آقای رئیسی به پوتین گفت: اکنون که روسیه هم مقابل واشنگتن ایستاده وقت آن است که دو کشور مقابل آمریکا بیاستند.

شاهد فصل جدیدی در روابط تهران و مسکو خواهیم بود/ روسیه به نقش سازنده در مذاکرات وین ادامه خواهد داد

این دیدار در کرملین یک لحظه حساس برای واشنگتن بود. آقای رئیسی، روز چهارشنبه برای سفری دو روزه عازم مسکو شد سفری که می تواند فصلی تازه در رویارویی میان ایران و روسیه و حتی چین با آمریکا باشد.

برای آقای پوتین که درگیر مناقشه با ایالات متحده بر سر حوزه‌های نفوذ دو کشور است و در صورت ادامه حمله تهدیدآمیز به اوکراین، با تحریم‌های سختی روبه‌رو می‌شود، این فرصتی بود برای نشان دادن اینکه روسیه دوستانی دارد که می‌تواند همراهی آنها را کسب کند. رئیسی همچنین قرار است در دومای رسیه هم سخنرانی کند اتفاقی که برای مهمانان خارجی کمتر فرصت انجام آن رخ می دهد.

اکنون شاید سخت ترین مسئله ای که مسکو و تهران با آن مواجه هستند، آینده برنامه هسته ای ایران باشد. آقای پوتین در اظهارات تلویزیونی خود در روز چهارشنبه به آقای رئیسی گفت که شنیدن موضع شما در مورد مذاکرات در وین بسیار مهم است.

گفتگوها برای بازگرداندن توافق 2015 که بایدن می خواهد پس از خروج دونالد جی ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از آن در سال 2018، دوباره به آن بپیوندد به نقطه حساسی رسیده است.

تحلیلگران بر این باورند که روسیه همچنان به ایفای نقش سازنده در مذاکرات وین ادامه می دهد و نه ایران مجهز به سلاح هسته ای و نه حمله آمریکا یا اسرائیل به ایران را جایگزینی مطلوب برای توافق هسته ای نمی بیند. این بدان معناست که آقای پوتین احتمالاً ایران را برای حرکت سریع‌تر تحت فشار قرار می‌دهد، اگرچه ممکن است وسوسه شود از همکاری روسیه در مذاکرات به عنوان اهرم چانه‌زنی در بن‌بست روسیه با غرب بر سر اوکراین استفاده کند.

علی واعظ، مدیر گروه بین‌المللی بحران در ایران نیز پیرامون این موضوع گفت: روسیه نه ایران را با بمب و نه ایران بمباران شده می خواهد. روس‌ها در تفکیک اختلافات خود با غرب بسیار خوب هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی