فرانسه بار دیگر مدعی کندی مذاکرات با ایران در وین شد


وزیر امور خارجه فرانسه بار دیگر تهدید‌ها و ضرب‌الأجل‌های طرف‌های غربی برجام و آمریکا درباره مذاکرات با ایران در وین را تکرار کرد.

فرانسه بار دیگر مدعی کندی مذاکرات با ایران در وین شد

به گزارش راهبرد معاصر، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه بار دیگر مدعی نارضایتی از روند کُند مذاکرات با ایران در وین شد.

به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه فرانسه، لودریان در بیانیه‌ای درباره مذاکرات وین مدعی شد: «دو ماه از شروع دوباره مذاکرات در وین می‌گذرد. با همتایان خود دیدگاه مشترکی داریم: پیشرفتی که وجود دارد جزئی، اندک و کُند است، اما زمانی که پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران با سرعت ادامه می‌یابد، مذاکرات نباید با این سرعت پایین ادامه پیدا کند».

در حالی که شواهد گوناگون از مذاکرات حاکی از آن است که بی‌عملی طرف‌های غربی در انجام اقدامات لازم جهت بازگشت به برجام عامل اصلی کندی مذاکرات بوده مقام‌های این کشور‌ها همواره تلاش می‌کنند از طریق جنجال‌های رسانه‌ای ایران را مقصر این موضوع نشان دهند، راهبردی که تحلیلگران آن را به عنوان «پا روی ترمز، دست روی بوق» توصیف می‌کنند. (جزئیات بیشتر)

در روز‌های گذشته، منابع مختلف تصریح کرده‌اند که تا به حال پیشرفت‌های حاصل‌شده در گفتگو‌ها بیشتر در موضوعاتی بوده که به تعهدات هسته‌ای ایران مربوط می‌شوند و گره کار در مسئله مربوط به رفع تحریم‌ها است که به تعهدات طرف مقابل مربوط می‌شود.

وزیر امور خارجه فرانسه در بیانیه خود پس از حضور در نشستی با همتایان خود در آلمان و آمریکا و معاون وزیر امور خارجه انگلیس نوشت: «با تداوم این روند ما خود را در وضعیتی غیر قابل کنترل خواهیم یافت. باید این را بگویم که برجام در یک وضعیت اضطراری حیاتی است. ما در کنار روسیه و چین، در بازگرداندن همه به تعهدات خود کاملاً قاطع هستیم».

لودریان بار دیگر تلاش برای انداختن توپ به زمین ایران ادعا کرد: «اما اگر ایران به این سرعت پایین خود ادامه دهد قادر به احیای برجام نخواهیم بود و این توافق از بین خواهد رفت».

پس از این نشست چهارجانبه، وزرای امور خارجه آمریکا و آلمان نیز در نشستی خبری با تکرار ضرب‌الأجل‌های ساختگی خود مدعی شدند پنجره فرصت برای احیای برجام در حال بسته شدن است.

دیپلمات‌های غربی از هشتم آذرماه که نخستین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در دولت سید ابراهیم رئیسی آغاز شده سعی کرده‌اند با ارائه چارچوب‌های زمانی تیم مذاکره‌کننده ایران را تحت فشار قرار دهند.

تحلیلگران می‌گویند هدف طرف‌های غربی از توسل به این تاکتیک، تحت فشار قرار دادن تیم مذاکره‌کننده ایران و وادار کردن آن‌ها به عقب‌نشینی از خواسته‌های خود برای اخذ تضمین و راستی‌آزمایی از طرف غربی است./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟