ایزوله کردن زن در فضای خانه اصلاً در اندیشه رهبری نیست/ تاکید رهبر انقلاب بر تبیین نقشه جامع هویت زن


ایزوله کردن زن در فضای خانه اصلاً در اندیشه رهبری نیست/ تاکید رهبر انقلاب بر تبیین نقشه جامع هویت زن

علاسوند گفت: نقشه جامع هویت زن یعنی عبادت خوب، همسر خوب، مادر خوب، مجاهد فی سبیل الله و کدبانوی خانه بودن البته دارای فهم و اندیشه سیاسی. اینکه زن در فضای خانه ایزوله شود اصلاً در اندیشه امام خمینی (ره) و رهبری نبوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «فریبا علاسوند» استاد حوزه و دانشگاه در نشست تخصصی مبنا با موضوع «مادر و دختر الهی در اندیشه آیت الله العظمی خامنه‌ای» در پردیس خواهران دانشگاه امام رضا(ع) مشهد، در جمع بانوان فعال فرهنگی و دانشجو گفت: مسئله زنان همیشه بوده است، اما نه به اندازه این ۱۵۰ ساله اخیر که در جریان‌های فمینیستی به آن پرداخته شده است.

وی در ادامه به جایگاه زنان در غرب و سایر مذاهب اسلامی پرداخت و افزود: در تاریخ شیعه ایران، هیچ وقت بی سوادی ملازم امر حجاب نبوده است. در اندیشه اسلامی در تمام این تاریخ، گروه زنان باسواد گروهی بودند که پیوندهای خونی با علمای تراز یک داشتند.

خانم علاسوند با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ عنوان تفسیر در ارتباط با زنان بررسی شده است، افزود: سکولار در کشورهای عربی سبب شده است تا زن مسلمان با وجود باور به اسلام رفتار اسلامی نداشته باشد و ذهنیت‌های آن‌ها دینی و اسلامی نیست.

وی در ادامه به اقتدار زن مسلمان ایرانی پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: اگر به کشورهای عربی سفر کرده باشید متوجه تفاوت وضعیت زن ایرانی نسبت به تمام زنان مسلمان می‌شوید؛ این زن در برهه انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) شکل گرفته است و دستاوردهای مختلف داشته است و این ظلم است اگر کسی متوجه رشدی که برای زنان در جمهوری اسلامی افتاده است، نشود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در ادامه به بیانات رهبر انقلاب اسلامی در موضوع جهاد در علوم سیاسی اشاره کرد و ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی هزاران قانون به ثمر نشست اما دختر و زن ایرانی احساس عدالت نمی‌کند زیرا احساسش دست عده‌ای دیگر است.

وی در این باره افزود: وقتی فردی مثل مرداک می‌گوید؛ برای خارج کردن انقلاب اسلامی از ریل، باید زن ایرانی را فاسد کرد و از میلیون‌های زنی که با امنیت در حال زندگی هستند تصویری منعکس نمی‌شود، اما در مقابل تصویر زنان هنجار شکن که توسط پلیس یا گشت ارشاد دستگیر می‌شوند را به تصویر می‌کشند، گویای این واقعیت است.

خانم علاسوند در توضیح بخش دیگری از سخنان رهبر انقلاب پیرامون زنان، افزود: زنان از ابعاد مهم توسعه یافتگی در جهان هستند، ما متهم می‌شویم که شکاف جنسیتی در کشور داریم، زیرا در اشتغال مردان از زنان ما بیشتر است، اما همه آن‌ها بی اثر خواهد بود اگر طبق قواعد خودمان آرامش و آسایش را برای زنان فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره اهمیت جایگاه حضرت زهرا (س) می‌فرمایند؛ از از زندگی حضرت فاطمه (س) نقشه جامع هویت زن بیرون می‌آید، افزود: اثر بخشی حضرت زهرا (س) مربوط به خلوص ایشان است و بسیاری از گرفتاری‌های ما مربوط به این است که کارهایمان خالص نیست. اگر در جمهوری اسلامی عده‌ای لغزیدند برای این بود که خالص نبودند.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران در توضیح نقشه جامع هویت زن، گفت: نقشه جامع یعنی عبادت خوب، همسر خوب، مادر خوب، مجاهد فی سبیل الله و کدبانوی خانه بودن البته دارای فهم و اندیشه سیاسی. اینکه زن در فضای خانه ایزوله شود اصلاً در اندیشه رهبری و امام خمینی (ره) نبوده است.

وی تصریح کرد: حضرت زهرا (س)، مادری، همسری و خانه داری کرده و با مشقات دنیا در امر سیاسی فعالیت کرده است و در حال حاضر اگر مسئولان و افراد اثر گذار می‌خواهند نقش استراتژیک برای زن داشته باشند باید از این نقشه جامع پیروی کنند.

خانم علاسوند ادامه داد: اندیشه حبس زنان برای بچه آوردن اندیشه دینی نیست و این تصور سبب می‌شود تعداد زیادی از خانم‌های متدین از فضای اجتماعی فاصله بگیرند و عده‌ای فمینیست و سکولار پُست‌ها را اشغال کنند؛ البته نقش زن باید طوری طراحی شود که به هیچ وجه نقش اجتماعی، جای نقش خانگی را نگیرد.

در ادامه این نشست اشرف‌السادات منتظری گفت: از ابتدای انقلاب فعالیت‌های انقلابی را عاشقانه انجام می‌دادم و تلاش کردم هر کاری برای پیروزی انقلاب انجام دهم. در زمان جنگ نیز با تغییر شناسنامه محمد که ۱۳ سال بیشتر نداشت او را راهی جبهه کردم. ۲۱ روز قبل از شهادت نیز از جبهه برگشت و گفت این دیدار آخر است و وصیت کرد تا برای او گریه نکنم، چرا که معتقد بود نمی‌خواهد کسانی که چشم دیدن این انقلاب را ندارند گریه‌های من را ببینند.

وی خطاب به بانوان حاضر در این نشست گفت: مادران این سرزمین را به تربیت فرزندان شایسته برای انقلاب توصیه می‌کنم، زیرا که برای این انقلاب، شهدای بسیاری جان خود را فدا کرده‌اند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)