پویشی مردمی برای برفروبی سنندج


پویشی مردمی برای برفروبی سنندج

سنندج- ایرنا- بارش نیم متری برف در سنندج، بحرانی به جان خدمات شهری انداخت که از برفروبی تا انباشت زباله و تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی را رقم زد و در این بین پویش مردمی برفروبی در این شهرستان راه‌اندازی شد.

به گزارش ایرنا، ۲۷ دی بود که بارش سنگین برف کردستان را در بر گرفت و ارتفاع برف در بسیاری از مناطق استان از نیم متر فراتر رفت، برفی که اگرچه با خود شادی و نشاط داشت و مردم به شکرانه یان نعمت و رحمت الهی ، شکرگذاری کردند ولی از فردای آن روز کام بسیاری از شهروندان سنندجی تلخ شد.

خودروهای شهروندان سنندجی زمین گیر شد و با کاهش بی سابقه دما که به گفته هواشناسی در نیم قرن اخیر بی سابقه بوده، دمای هوا به ۲۵ درجه زیر صفر رسید و همه جا یخ بست و همین یخبندان به مشکلات دامن زد.

وضعیت در خیابانهای اصلی چندان مناسب نبود و سنندج که بافت مختص به خود دارد در معابر فرعی و کوچه ها به مشکل خورد، طوری که کل شهر به پارکینگ تبدیل شد و ماشینها در هر جایی که توانستند پارک کردند.

از سوی دیگر شبکه حمل و نقل عمومی هم تعطیل بود و تعداد انگشت شمار تاکسی هایی هم که بودند کرایه هر مسیر را چند برابر با مسافران حساب می کردند اعتراض در فضای مجازی بالا گرفت و مردم پویش به راه انداختند تا خودشان کوچه ها و خیابانهای اصلی را بازگشایی کنند.

پویشی مردمی برای برفروبی سنندج

بعد از سه روز شورای شهری ها به خودشان آمدند و وضعیت موجود را به کمبود امکانات و فرسودگی ناوگان و تجهیزات شهرداری گره زدند و بعد هم پای مدیریت بحران را به میان آوردند تا در تاب آوری شهری تجدید نظر کند؛ البته این اندک واکنش هم بعد از صحبتهای استاندار در جلسه ستاد مدیریت بحران بود.

اسماعیل زارعی کوشا در این نشست گفت: نمی‌توانیم بر سر خدمت‌رسانی به مردم مماشات کنیم و حتما با کم‌کاری ها برخورد می شود.

وی افزود: همه امکانات در اختیار مدیریت شهرداری است و با اینکه همه همکاران شهرداری ساعتها تلاش کرده‌اند اما ساماندهی تجهیزات و انسجام مدیریتی برای توزیع امکانات که سرانجام‌ آن رضایتمندی مردم باشد، دیده نشد.

وی با بیان اینکه گزارش‌ها قابل قبول نیست تاکید کرد: این نعمت آسمانی بارش برف که موجب شادی شهروندان شده باید با خدمت‌رسانی مضاعف شود.

استاندار کردستان با بیان اینکه شهر سنندج به شهر تاکسی ها معروف است اما در چنین روزهایی تاکسی نمی‌بینیم یادآور شد: پاکسازی ۸۰۰ نقطه که نانوایی‌های شهر سنندج در آن قرار دارند کار سختی نیست و باید آن نقاط را در اولویت قرار داد.

پویشی مردمی برای برفروبی سنندج

نوش دارو بعد از خوب شدن هوا

شهردار هم به کانی کوزله رفت و مجوز ۳۰ دستگاه تاکسی را که بجای خدمات رسانی به شهروندان بدون هیچ مشکلی در معبر اصلی محله کانی‌کوزله پارک شده بود، لغو کرد.

سید انور رشیدی در این بازدید اظهار داشت : یکی از گلایه بحق شهروندان سنندجی از شهرداری در این روزهای برفی نبود ناوگان حمل و نقل عمومی بویژه تاکسی در سطح شهر بود.

وی افزود: در شرایط عادی بیش از سه هزار تاکسی در سطح شهر حضور دارند که به نظر تمام کارشناسان حضور این مقدار تاکسی باعث ترافیک در سطح شهر است.

شهردار سنندج اضافه کرد: در این شرایط برفی انتظار می رفت که ناوگان تاکسیرانی در راستای خدمات رسانی به شهروندان فعال باشند که اینگونه نبود و مشکلاتی برای مردم بوجود آورد.

پویشی مردمی برای برفروبی سنندج

این برف نشان داد خدمات شهری ضعیف تر از آن است که بتواند زیر بار نیم متر برف دوام بیاورد و مسوولان هم تا واکنش های انتقادی مردم را نبینند، پاسخگو نیستند.

از طرفی دیگرمردم این منطقه کوهستانی از قدیم با برف و سرما سازگار هستند و در این روزهای سخت با راه اندازی پویش مردم برفروبی کوچه ها و خیابان های سطح شهر را به راه انداختند و نوعی تعاونی و همکاری دسته جمعی برای پاکسازی شهر بود.

مسوولان برخی دستگاه ها نظامی و انتظامی از جمله ارتش و سپاه نیز با وجود اینکه برفروبی سطح شهر جزو وظایف آنان نیست نیروها و امکانات خود را در اختیار مجموعه شهرداری و این پویش قرار دادند که در نوع خود بی نظیر بود.

این پویش مردمی تنها به سنندج خیتم نشد و در سایر شهرهای استان هم شروع شد و حتی به روستاهای دور و نزدیک هم رسید و بسیاری از اهالی روستاها با همکاری و همیاری هم مسیرهای ضروری را پاکسازی کرد.

در برخی مناطق از جمله مریوان افراد دارای خودروهای آفرود شاسی بلند در این روزهای سخت به یاری مردم شتافتند و به مسافران و خدروهای گرفتار در برف و کولاک کمک رسانی کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان