متوسط بارش‌های امسال در کردستان پنج درصد افزایش یافت


متوسط بارش‌های امسال در کردستان پنج درصد افزایش یافت

سنندج- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: متوسط بارش‌ها در استان از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه) تا 28 دی ماه، 177 میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال پنج درصد بیشتر است.

آرش آریانژاد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه متوسط بارندگی‌ها در مدت مشابه پارسال(مهرماه ۱۳۹۹ تا ۲۸ دی ماه همان سال) ۱۶۹ میلیمتر بود، اظهار داشت: میانگین بارش ها از ابتدای دی ماه امسال تا ۲۸ دی، ۸۲ میلیمتر بود، درحالیکه این رقم در سال گذشته فقط ۱۰ میلیمتر بود.

وی یادآور شد: از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸ دی ماه، در بانه ۳۴۰ میلیمتر بارش ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۲۶۶ میلیمتر) ۲۸ درصد افزایش نشان می دهد، ضمن اینکه بارش‌های ۲۸ روز دی ماه این شهرستان در سال جاری ۱۸۰ میلیمتر و پارسال ۴۲ میلیمتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به ثبت بارش ۴۸ میلیمتری از ابتدای دی ماه امسال تا ۲۸ دی در بیجار و رقم ۲ میلیمتری آن در همان تاریخ سال قبل، افزود: از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸ دی ماه، ۱۱۱ میلیمتر بارش در بیجار ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش(۱۱۴ میلیمتر) ۲ درصد کاهش دارد.

آریانژاد بارش ثبت شده دی ماه امسال در دهگلان را ۳۱ میلیمتر و مدت مشابه پارسال را چهار میلیمتر اعلام کرد و گفت: در سال زراعی جاری تا ۲۸ دی ماه نیز بارش ها در این شهرستان ۱۰۲ میلیمتر در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۹ میلیمتر بود که بیانگر کاهش ۴۳ درصدی است.

وی اظهار داشت: دیواندره از اول مهر امسال تا ۲۸ دی ماه ۱۳۶ میلیمتر بارش داشت که پارسال این رقم ۱۲۵ میلیمتر بود و نشان از افزایش ۹ درصدی دارد، کمااینکه دی ماه امسال نیز ۷۴ میلیمتر بارندگی در این شهرستان ثبت شده که دی ماه پارسال فقط پنج میلیمتر بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان رقم بارش های سال آبی جاری در سروآباد را تا ۲۸ دی ماه، ۳۱۶ میلیمتر و تفاوت آن را با مدت مشابه سال گذشته(۲۴۵ میلیمتر) ۲۹ درصد رشد عنوان کرد و افزود: دی ماه امسال در این شهرستان ۱۵۸ میلیمتر بارش روی داد که این رقم در دی ماه پارسال ۲۱ میلیمتر بوده است.

آریانژاد با بیان اینکه در سقز طی دی ماه پارسال ۱۳ میلیمتر بارش وجود داشت که این رقم امسال به ۱۰۸ میلیمتر افزایش یافت، ادامه داد: از ابتدای مهر تا ۲۸ دی ماه، ۲۳۵ میلیمتر بارندگی در این شهرستان ثبت که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل(۱۹۶ میلیمتر)، ۲۰ درصد رشد دارد.

وی یادآور شد: در سنندج طی دی ماه امسال ۶۲ میلیمتر، دی پارسال ۶ میلیمتر بارش ثبت شد، ضمن اینکه در سال آبی جاری تا کنون میزان بارندگی در این شهرستان ۱۳۳ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹، حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در قروه نیز از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸ دی ماه ۸۵ میلیمتر بارندگی روی داده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال(۱۲۹ میلیمتر)، ۳۴ درصد کمتر است، همچنانکه در دی ماه امسال پارسال فقط چهار میلیمتر بارش ثبت شد که دی امسال به ۲۰ میلیمتر رسید.

آریانژاد آمار بارندگی در کامیاران را در دی ماه امسال ۶۳ میلیمتر و دی سال قبل را ۱۰ میلیمتر اعلام کرد و افزود: از ابتدای مهر تاکنون ۱۵۵ میلیمتر و سال گذشته ۱۷۸ میلیمتر بارش در این شهرستان به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد کاهش نشان می دهد.

وی ادامه داد: مریوانی‌ها نیز از ابتدای دی ماه امسال تا ۲۸ دی، ۱۹۵ میلیمتر بارش داشتند که این رقم در همان تاریخ در سال گذشته ۲۷ میلیمتر بود و امسال هم(از ابتدای مهر تا ۲۸ دی) ۳۸۵ میلیمتر بارندگی ثبت شد که نسبت به همان مدت در سال قبل(یعنی ۲۷۵ میلیمتر)، ۴۰ درصد بیشتر است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند