انزلی برای نخستین بار میزبان جشنواره نمایش خیابانی حدیث باران می شود


انزلی برای نخستین بار میزبان جشنواره نمایش خیابانی  حدیث باران  می شود

ایرنا- انزلی – برای نخستین بار در بندرانزلی جشنواره نمایش خیابانی حدیث باران استان گیلان در سکوی قهرمانان ، بلوار ساحلی و پل قدیمی غازیان این شهر به مدت دو روز برگزار می شود.

به گزارش ایرنا ، جشنواره "حدیث باران" سومین بخش از یک رویداد فرهنگی مذهبی به همین نام است که امسال به مناسبت شهادت سردار سلیمانی با همکاری شهرداری و شورای شهر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرانزلی با موضوع مذهبی و دفاع مقدس، مقاومت مدافعین‌حرم، سرباز وطن، ایثار و شهادت به مرحله اجرا در آمده است .

حدیث باران اولین جشنواره تئاتر خیابانی انزلی

مدیر روابط عمومی و روابط بین الملل و مسئول سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرانزلی عصر پنجشنبه در نشستی خبری در خصوص تقویم زمانی برگزاری این نمایش ها گفت : حدیث باران اولین جشنواره تئاتر خیابانی انزلی است که در سطح استانی برگزار می‌شود .

جواد سمیعی با بیان اینکه و براساس جدول و تقویم زمانی اجرا ، جمعه اول بهمن ماه داوران در محل "سکوی قهرمانی" این نمایش ها را به تماشا خواهند نشست، اظهار داشت : آثاری که به این جشنواره راه یافتند فردا از ساعت ۱۰ صبح در محل سکوی قهرمانان بندر انزلی به اجرای درآمده و داوری خواهند شد. روز شنبه نیز این نمایش ها برای عموم مردم انزلی در مکان های پل قدیمی غازیان و بلوار ساحلی این شهر اجرا می شوند .

وی در خصوص تغییر زمان این جشنواره از روزهای ۱۹ و ۱۸ دی ماه به اول و دوم بهمن ماه سال‌ جاری گفت : تداخل برنامه‌های برخی از مهمانان موجب شد تاریخ این جشنواره تغییر کند.

سمیعی با تاکید براینکه مردم در هر دو روز اجرای نمایش می توانند از لذت دیدن این تئاتر ها بهره مند شوند ، خاطر نشان کرد: مراسم اختتامیه این جشنواره شنبه دوم بهمن‌ماه ساعت ۱۸ در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انزلی برگزار می شود .

از ظرفیت هنرمندان انزلی در این جشنواره ها استفاده شود

رئیس شورای شهر بندرانزلی نیز خواستار استفاده از ظرفیت هنرمندان این شهر در برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری شد و افزود : می بایست از ظرفیت هنرمندان این شهر در عرصه های این چنینی استفاده بیشتری شود. شهرداری در زمینه تئاتر خیابانی برنامه ریزی خوبی داشته است اما از شهردار می خواهیم سکوی قهرمانان این شهر را در اسرع وقت تکمیل کند تا مکانی دائمی برای اجرای برنامه ها باشد .

شعبان جعفری با اشاره به جشنواره لاله‌های تالابی که سالهای متمادی در این شهر برگزار می شود ، گفت : از هم اکنون باید برنامه‌ریزی ها برای سال آینده انجام شود تا حداقل با اجرای این جشنواره صدای تالاب انزلی به گوش مسئولان برسد .

وی برگزاری جشنواره ها را در جذب گردشگر موثر دانست و اظهار داشت : جشنواره ها فرصت خوبی برای معرفی ظرفیتهای مختلف شهرستان بندرانزلی و استان گیلان است .

جشنواره ها فرصتی برای پویایی شهرها

شهردار بندرانزلی و دبیر جشنواره حدیث باران در این نشست با بیان اینکه جشنواره ها می توانند شهر را پاینده کنندُ، گفت : برگزاری رویدادهای این چنینی به پویایی شهر کمک می کنند و امیدواریم با دورنمایی خوب شاهد استمرار و پربارتر شدن این جلسات و مسابقات باشیم.

مهدی خلیلی با تقدیر از همراهی اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر ، اظهار داشت : این کمیسیون علی‌رغم شرایط مالی که بر شهرداری حاکم است، در این موضوع همراهی و همدلی لازم را داشت .

وی با تقدیر از همه کسانی که در پردازش این ایده همکاری داشتند ، افزود : امیدوارم جشنواره حدیث باران به برندی برای بندرانزلی تبدیل شود و هرساله با یک برنامه‌ریزی خوب این رویداد فرهنگی مذهبی برگزار شود تا یاد و خاطره سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی بداریم .

خلیلی با بیان اینکه آنچه رویدادی را نهادینه می کند استمرار آن است ، تصریح کرد : مادامی که در این سمت باشم این جشنواره به طور مستمر ادامه خواهد داشت و امیدوارم در آینده با شرایط و امکانات بهتری این جشنواره را اجرا کنیم .

وی در خصوص تکمیل سکوی قهرمانان نیز گفت : این سکو به عنوان یک نماد شهرستانی در کمترین زمان ممکن طرحی که برای آن دیده می شود تا به نحو مطلوبی برای استفاده شهروندان آماده شود .

خلیلی ابراز امیدواری کرد : جشنواره حدیث باران دلیلی برای همدلی و وحدت و فضای خوبی برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و ارزشی در سطوح مختلف را فراهم کند.

جشنواره ها راهی برای کاهش همجه های دشمن

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندرانزلی نیز جشنواره ها را راهی برای کاهش همجه های بیگانگان دانست و گفت : برگزاری جشنواره های این چنینی در کشور که از قابلیت بین المللی برخوردارند می توانند از همجه های تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران بکاهند .

فرهاد رحمانزاده با اشاره به پیشینه غنی بندرانزلی در حوزه نمایش و تئاتر ، اظهار داشت : بندرانزلی تاکنون در تئاتر خیابانی موفقیت چندانی نداشته و هنرمندان این شهر علی رغم ارائه کارهای پراکنده ، در این عرصه به طور جدی وارد نشده اند .

وی به اقدامات انجام شده در حوزه تئاتر خیابانی اشاره و تصریح کرد : این اقدامات موجب شده بتوانیم هنرمندان را به میان مردم ببریم به جای اینکه هنر در مکان‌های مشخصی به مردم ارائه شود . بسیاری از این جشنواره ها و نمایشگاهها در مکانهای عمومی برگزار می شود و پایگاهی برای به اشتراک گذاشتن تولیدات هنرمندان است .

رحمان زاده هنر را یکی از جریان های قوی در جهان دانست و یاد آور شد : در سالهای اخیر جشنواره های فرهنگی ارتباط خوبی با مردم برقرار کرده اند .

وی تصریح کرد : جشنواره حدیث باران می‌تواند شروع خوبی برای هنرمندان شهر باشد که هنر خود را به میان مردم ببرند .با توجه به سابقه انزلی می‌توانیم این جشنواره را به صورت ملی برگزار کنیم و دورنمای ما این باشد که جشنواره را با کشورهای حاشیه کاسپین و بصورت بین‌المللی برگزار کنیم.

راهیابی هشت اثر به جشنواره حدیث باران

مدیر دفتر اتحادیه بین‌المللی نمایشگران عروسکی ایران( یونیما) در استان گیلان از راهیابی هشت اثر به جشنواره حدیث باران خبر داد و افزود : طی فراخوانی که صورت گرفت ۱۲ اثر به دبیرخانه ارسال شد که از بین ۶ اثر به طور مستقیم وارد جشنواره شد و۲ اثر با داوری مجدد به این جشنواره راه یافتند . یک اثر مهمان نیز از تهران در این جشنواره حضور دارد که از آثار برگزیده تئاتر فجر سال گذشته بود.

علیرضا شکورپور با بیان اینکه از سامان خلیلیان، رئیس تئاتر خیابانی کشور برای مراسم اختتامیه دعوت به عمل آمده است ، گفت : همواره داوری جشنواره ها با چالش روبرو بوده به همین منظور سعی کردیم این چالش را به حداقل برسانیم.

وی علی‌اصغر کهن قنبریان از پیشکسوتان تئاتر انزلی و استان گیلان ، محمود فرضی‌نژاد رئیس تئاتر خیابانی استان گیلان و محمدعلی صادق حسنی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان را داوران این جشنواره اعلام کرد .

نمایش های "بازی نامه" ، "موج نامه" " از بندر تا قصر از قصر تا بندر "از بندرانزلی ، "چهره یار" از لنگرود ، "خمپاره‌ها چشم دارند" از لاهیجان ، "زندگی با هم یا زندگی بدون هم" و " تندیس عشق" از رشت، "گم شدن برای حقیقت" از آستانه اشرفیه و نمایش مهمان "تنهای تنها" از تهران تئاترهایی هستند که طی ۲ روز آینده اجرا شده و مرود داوری قرار خواهند گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا