ایوبی: خوشنویسی امروز هنری مردمی است


ایوبی: خوشنویسی امروز هنری مردمی است

تهران- ایرنا- دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران با بیان اینکه ثبت جهانی پاسداشت هنر خوشنویسی اتفاقی بزرگ بود گفت: امروز خوشنویسی هنری مردمی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مؤسسه فرهنگی اکو با همکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران با حضور مفاخر عرصه هنر و فرهنگ، از کتاب نگارینه‌خط و سه اثر نقاشی‌خط استاد عباس رحیمی رونمایی کرد.

در این مراسم که اجرایش بر عهده داریوش کاردان بود، سخنرانان پیرامون جایگاه هنر خوشنویسی در جهان و اهمیت سبک «نگارینه‌خط» به ایراد سخن پرداختند.

حجت الله ایوبی در این مراسم با تقدیر از سرور بختی رئیس سازمان فرهنگی اکو برای برگزاری برنامه های فرهنگی عنوان کرد: خیلی برای من باعث خوشحالی است که آثار زیبا و دیدنی و کتاب خواندنی استاد رحیمی را در این جای خوب و در این محفل رونمایی می کنیم.

آرزو داشتیم تقدیر و سپاس انسان ای شایسته را تقدیم استاد عباس رحیمی کنیم. هنر خوشنویسی هنری است که ما کشورهای اکو، کشورهای راه ابریشم و تمدن های شرقی به آن افتخار می کنیم. باعث فخر این تمدن کهن است که دانش و نگار و نوشتن اینقدر ارجمند بوده که به یکی از بهترین هنرهای روزگار تبدیل شده است

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران توضیح داد: خوشنویسان عزیز با عشق و کوشش و تلاش فراوان و با فراز و فرودهای بسیار که با آن روبرو هستند این هنر را پاسداری کرده و به اوج رسانده اند و خوشبختانه در زمینه نقاشی خط و خط نقاشی، نقاشان ما که در شناختن رنگ ها و فرم سرآمد هستند و با هنر خوشنویسی آشنا هستند با ابداع هنر خط نقاشی، مرزها را درنوردیدند و هنر خوشنویسی به تمام دنیا سفر کرد.

ایوبی: خوشنویسی امروز هنری مردمی است

ایوبی ادامه داد: امسال با افتخار پاسداری از هنر خوشنویسی را به ثبت جهانی رساندیم و این رویداد بسیار اتفاق بزرگ و فرخنده ای بود و خیلی طبیعی است همه به سرعت ابعاد این رویداد را درک نکنند اما به تدریج همگان در می یابند این مهم، اتفاق بزرگی است و ما قدردان و قدرشناس کسانی هستیم که پرونده پاسداری از هنر خوشنویسی را ثبت جهانی کردند.

وی توضیح داد: همه استادان می دانند تلاش های صادقانه این عزیزان سبب شد امروز هنر خوشنویسی جایگاهی ویژه داشته باشد. امروز خوشنویسی محدود به موزه ها نیست بلکه در بین مردم این هنر مورد علاقه است. در صنعت پوشاک، لباس، روی شال گردن ها مردم با عشق از هنر خوشنویسی استفاده می کنند و این به معنای حفظ یک هنر کهن و مردمی کردن آن است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران یادآور شد: به همه هنرها در این سرزمین افتخار می کنیم و در بین هنرها، خوشنویسی جایگاه ویژه ای دارد و نسبت این هنر با شعر، موسیقی و ادبیات جایگاه آنرا نشان می هد. معتقدم همه کسانی که راهی به نور پیدا کنند اگر زبان هنری داشته باشند آثارشان دست ما را هم می گیرد. هنرمند واقعی کسی است که راهی به نور پیدا می کند و نور در آثارش پیداست و حالش در کارهایش بیان می شود.

ایوبی گفت: نمایشگاه آثار استاد رحیمی سال گذشته به صورت مجازی برگزار شد و امروز این آثار را در این نمایشگاه می بینیم.

ایوبی: خوشنویسی امروز هنری مردمی است

جایگاه ویژه خوشنویسی

سرور بختی، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، در افتتاح این مراسم، با تأکید بر اینکه هنر خط و خوشنویسی، به‌مثابه ظریف‌ترین و نفیس‌ترین هنر در میان مردمان خوش‌ذوق منطقه اکو است، اذعان کرد: خوشبختانه این هنر والا امروز نیز در روزگار ما نه‌تنها افت نکرده است، بلکه بالش و نازش یافته و هنرمندان اصیل با کوشش و تلاش بی‌وقفه به آن عمر دوباره بخشیده‌اند.

رئیس مؤسسه فرهنگی اکو با بیان اینکه استاد رحیمی ابتکارات خلاقانه‌ای در سبک نگارینه‌خط دارد، افزود: ایشان به‌جز به‌کارگیری فرم‌ها و خطوط نقاشی، به رنگ و اصالت آن، استواری پیوند خط با مضمون اثر و انتخاب آن نیز توجه جدی دارند و در آثار ایشان، شاهد دست‌به‌دست دادن صورت و معنی هستیم که این مهم از سوی چهره‌های مطرح هنر، مورد تشویق و تمجید قرار گرفته است.

علیرضا حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ نیز در این مراسم، ضمن ابزار خرسندی از پیشگام بودن مؤسسه فرهنگی اکو در جریان‌سازی فرهنگی، اظهار کرد: فرهنگ نهادینه‌شده فطرت بشری‌ست و شأن هنر که فرزند فرهنگ است، هنرمند را متعالی می‌نماید؛ ازاین‌روست که مورد اقبال همگان قرار می‌گیرد. ایشان

در ادامه گفت: رسالت رادیو فرهنگ، معرفی مفاخر فرهنگی است و در همین راستا درصدد است مستندی از زندگی و آثار هنری استاد رحیمی تهیه نماید.

استاد عباس رحیمی، بنیان‌گذار شیوه نگارینه‌خط، طی سخنانی خط را یکی از هنرهای اصیل و پاک جهان برشمرد و بر هنری که ریشه در اصالت‌ها داشته باشد تأکید نمود. وی در ادامه اذعان کرد: سبک «نگارینه‌خط» را از تلفیق خط و نگارگری، با تکیه بر اصالت خط نستعلیق و شکسته‌نستعلیق ایجاد نمودم و تلاش داشتم که مضامین و اشکال در یک راستا قرار بگیرند و نخستین اصل این سبک را که حفظ اصالت خط است، حفظ نمایم. وی همچنین با قدردانی از اساتید برجسته خود در کاراته، این ورزش را الهام‌بخش آثار هنری خود برشمرد.

ایوبی: خوشنویسی امروز هنری مردمی است

در این مراسم نشان مفاخر فرهنگی رادیو فرهنگ و گواهینامه دان ۹ کاراته به استاد رحیمی اهدا شد و در فواصل برنامه، بهرام بنایی و عرشیا میرزایی به اجرای زنده موسیقی پرداختند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق