دستگیری 40 شکارچی غیرمجاز در بندرانزلی


دستگیری 40 شکارچی غیرمجاز در بندرانزلی

انزلی – ایرنا – شیوع ویروس کرونا و احتمال وجود آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سالهای اخیر موجب شد مسئولان استان گیلان شکار را ممنوع اعلام کنند و به رغم این محدودیت ها و نظارت محیط زیست، از آغاز سال تاکنون، 40 شکارچی غیر مجاز در انزلی توسط محیط بانان دستگیر شده اند.

به گزارش ایرنا ،طی سالهای گذشته در فصل های پائیز و زمستان شکارچیان با اخذ مجوز و پروانه شکار می توانستند در روزهای آخر هفته اقدام به شکار انواع کبوتر، کبک، تیهو، بلدرچین، باقرقره شکم سیاه و سفید، غاز خاکستری، چنگر، اردک سرسبز، خوتکا، فیلوش، اردک ارده ای، اردک نوک پهن و تنجه کنند .

آبان ماه امسال رئیس کل دادگستری استان گیلان اعلام کرد محیط زیست باید بر شکار پرندگان مهاجر در گیلان نظارت مستمر داشته باشد و خواستار عدم صدور هرگونه مجوز شکار برای افراد بدون صلاحیت در این استان شد و صدور پروانه‌ها و مجوزهای شکار را تفریحی دانست که در راستای تامین معاش افراد نیست .

پیش از سخنان رئیس کل دادگستری گیلان ، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان نیز گفته بود امسال هیچ پروانه شکاری در گیلان صادر نشده است و شکار پرندگان مهاجر و زمستان گذر و دیگر گونه‌ها را ممنوع است .

امسال سومین سال متوالی پس از شیوع ویروس کرونا و احتمال وجود آنفولانزای فوق حاد پرندگان است که در گیلان مجوزی برای شکار صادر نشد. اما متخلفان فرصت طلب از بارش باران و برف استفاده کرده و اقدام به شکار غیر مجاز می کنند .
در هفته جاری بارش برف موجب افزایش شکار غیرمجاز در تالاب بین المللی انزلی شد و محیط بانان اداره محیط زیست این شهرستان موفق به دستگیری و برخورد با هفت شکارچی غیرمجاز شدند .

دستگیری 40 شکارچی غیرمجاز در بندرانزلی محیط بانان اداره محیط زیست انزلی با ادوات شکار ضبط شده از شکارچیان غیر مجاز

دستگیری هفت شکارچی در انزلی طی هفته جاری

رئیس اداره محیط زیست بندرانزلی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : به طور معمول در هر هفته حدود ۲ اسلحه از شکارچیان ضبط می شود اما طی هفته جاری با هفت شکارچی برخورد قانونی انجام شد .
سید فرشید فلاح افزود : با توجه به ممنوعیت شکار هر شکارچی که با اسلحه از منزل به قصد شکار خارج شود متخلف شناخته می شود در این راستا امسال حدود ۴۰ شکارچی غیر مجاز در انزلی دستگیر شده اند .
وی در خصوص شدت برخورد با متخلفان گفت : اگر فرد تنها اقدام به شکار کند و شکاری صید نشده باشد ، تنها اسلحه شکارچی متخلف ضبط شده و با اخذ تعهد در دادگاه فرد آزاد می شود . اما اگر متخلف شکار نیز همراه داشته باشد براساس نوع پرنده شکار شده جریمه هایی را به دستور قاضی پرداخت می کند .
وی اضافه کرد : در برخی موارد افراد با اسلحه قاچاق اقدام به شکار می کنند که اگر این اسلحه گرفته شود با تشکیل پرونده قضایی متهم تحویل مراجع قضائی می شود .
فلاح از شکار بی رویه پرندگانی غیر از پرندگان بومی استان نیز خبر داد و تصریح کرد : پس از کوچ پرندگان مهاجر به به تالاب انزلی و سایر تالابهای استان شکارچیان بدون توجه به گونه پرندگان با مشاهده هرنوع پرنده بصورت بی رویه اقدام به شکار می کنند .
وی بیشترین گونه های شکار شده را مرغابی ، خوتکا ، خوتکا سر سفید، چنگر ، انواع گونه غاز ، گیلار و در برخی موارد قو اعلام و خاطر نشان کرد : اداره محیط زیست انزلی با توجه به ممنوعیت شکار حداکثر برخورد قانونی را با متخلفین خواهد داشت.‌
مهاجرت پرندگان از عرض های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی، همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به تالاب های گیلان از اواخر شهریورماه آغاز می شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب های استان می مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می کنند.
شرایط مساعد آب و هوایی، فراوانی مواد غذایی مورد نیاز و امنیت از دلایل فرود هزاران پرنده مهاجر شامل انواع مرغابی سانان، قو، غاز، پرستوهای دریایی و چنگرها و سایر پرندگان از ۸۱ گونه مختلف به تالاب ها و آبگیرهای گیلان است.
پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در سطح حدود ۳۰ هزار هکتار از تالاب بین‌المللی انزلی، امیر کلایه لاهیجان، استیل آستارا، پارک ملی بوجاق کیاشهر و دیگر آبگیرهای گیلان زمستان گذرانی می کنند. استان گیلان در اقلیم تقریبا خشک حوزه جغرافیایی این بخش از کره زمین، با برخورداری از بارش سالانه بیش از یکهزار و ۲۰۰ میلیمتر باران و فراوانی آب بندان های طبیعی و منابع غذایی، بخش مهمی از کریدورهای مهاجرت پرندگان را تشکیل می دهد.

تالاب های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم بیشترین میزان این مهاجرت را به خود اختصاص می دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا