سیلورادو EV یا فورد لایتنینگ؟ نبرد سلاطین بازار آمریکا در عصر الکتریکی


سیلورادو EV یا فورد لایتنینگ؟ نبرد سلاطین بازار آمریکا در عصر الکتریکی

وانت برقی فورد F150 لایتنینگ یک سال زودتر از سیلورادو EV شورلت به بازار عرضه می‌شود و یک سال بعد از آن‌هم رم با پیکاپ الکتریکی خود به این جمع خواهد پیوست. همتایان بنزینی این پیکاپ‌ها پرفروش‌ترین خودروهای بازار آمریکا هستند و سازندگانشان امیدوارند بتوانند همین موفقیت را در عصر الکتریکی هم ادامه دهند؛ بنابراین، … The post سیلورادو EV یا فورد...

وانت برقی فورد F150 لایتنینگ یک سال زودتر از سیلورادو EV شورلت به بازار عرضه می‌شود و یک سال بعد از آن‌هم رم با پیکاپ الکتریکی خود به این جمع خواهد پیوست. همتایان بنزینی این پیکاپ‌ها پرفروش‌ترین خودروهای بازار آمریکا هستند و سازندگانشان امیدوارند بتوانند همین موفقیت را در عصر الکتریکی هم ادامه دهند؛ بنابراین، تصمیم داریم در این مطلب سیلورادوی الکتریکی را با F150 الکتریکی مقایسه کنیم تا ببینیم در بازار شانس موفقیت کدام‌یک می‌تواند بیشتر باشد.

سیلورادو EV یا فورد لایتنینگ؟ نبرد سلاطین بازار آمریکا در عصر الکتریکی

شاید مهم‌ترین موضوع در مورد خودروهای الکتریکی برد باشد و هرچند هنوز سازمان EPA میزان برد این دو پیکاپ را اعلام نکرده است اما هردو شرکت ادعاهایی را مطرح کرده‌اند. شورلت برای سیلورادو EV با باطری‌های ۲۰۰ کیلووات ساعتی اولتیوم برد ۶۴۰ کیلومتری را اعلام کرده است درحالی‌که به گفتهٔ فورد، F150 لایتنینگ با باطری‌های ۱۳۱ کیلووات ساعتی ۴۸۰ کیلومتر و با باطری‌های استاندارد ۹۸ کیلووات ساعتی ۳۷۰ کیلومتر برد خواهد داشت. همچنین هردو پیکاپ می‌توانند انرژی یک خانه را تأمین و حتی خودروهای دیگر را شارژ کند. سیلورادو توانایی تولید ۱۰.۲ کیلووات و لایتنینگ ۹.۶ کیلووات ساعت برق را دارند.

سیلورادو EV یا فورد لایتنینگ؟ نبرد سلاطین بازار آمریکا در عصر الکتریکی

در پیکاپ‌ها اما ظرفیت یدک کشی بسیار مهم است و هردو پیکاپ می‌توانند تا ۴.۵ تن را بکسل کنند. بااین‌حال، به گفتهٔ شورلت، در آینده نسخه‌ای از سیلورادو EV ارائه خواهد شد که توانایی یدک کشی حداکثر ۹ تن را خواهد داشت و به قلمروی پیکاپ‌های سنگین وارد خواهد شد (برای مقایسه، حداکثر ظرفیت یدک کشی سیلورادو ۳۵۰۰HD دیزلی ۱۶ تن است). با وجود این ادعاها، با توجه به آزمایش یدکی کشی که اخیراً با خودروهای الکتریکی داشته‌ایم، قطعاً بکسل کردن باری حتی نزدیک به حداکثر ظرفیت یدک کشی این پیکاپ‌ها نیز برد آن‌ها را به کمتر از نصف اعداد اعلامی مذکور کاهش خواهد داد.

سیلورادو EV یا فورد لایتنینگ؟ نبرد سلاطین بازار آمریکا در عصر الکتریکی

یکی از ویژگی‌های جالب سیلورادو EV که F150 لایتنینگ از آن بهره نمی‌برد، درب میانی در قسمت بار است که می‌توان آن را پایین آورد تا طول قسمت بار افزایش پیدا کند. هردوی این پیکاپ‌های الکتریکی به‌صورت استاندارد با قوای محرکهٔ دو موتوره ارائه می‌شوند که سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم فراهم می‌کند. نسخهٔ پایهٔ سیلورادو ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۸۳۵ نیوتن متر گشتاور را ارائه می‌کند اما در مدل بالا ردهٔ RST این اعداد به ۶۶۴ اسب بخار قدرت و ۱۰۵۸ نیوتن متر گشتاور می‌رسند. این نسخه به لطف برخورداری از یک حالت لانچ کنترل بنام Wide Open Watts، در کمتر از ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

سیلورادو EV یا فورد لایتنینگ؟ نبرد سلاطین بازار آمریکا در عصر الکتریکی

نسخهٔ پایهٔ فورد F150 لایتنینگ ۴۲۶ اسب بخار قدرت دارد درحالی‌که نسخه‌های مجهز به باطری‌های بزرگ‌تر از ۵۶۳ اسب بخار قدرت برخوردار هستند. گشتاور هردو نسخه اما یکسان و برابر با ۱۰۵۰ نیوتن متر است. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت دقیق لایتنینگ هنوز اعلام نشده است ولی میدانیم که نسخهٔ قوی‌تر آن ظرف حدود ۴.۵ ثانیه خود را سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند؛ بنابراین، دو پیکاپ در پرفورمنس بسیار به هم نزدیک خواهند بود ولی برای فهمیدن اینکه کدام‌یک سریع‌تر است باید تا زمان آزمایش واقعی آن‌ها روی پیست صبر کنیم.

سیلورادو EV یا فورد لایتنینگ؟ نبرد سلاطین بازار آمریکا در عصر الکتریکی

در طراحی ظاهری، درحالی‌که F150 لایتنینگ شبیه نسخهٔ بنزینی خود به نظر می‌رسد، سیلورادو EV در ظاهر هیچ اشتراکی با همتای درون‌سوز ندارد. به‌طورکلی، ظاهر پیکاپ الکتریکی شورلت تا حدودی شبیه مدل آوالانچ به نظر می‌رسد اما این شرکت هرگونه الهام گیری از این پیکاپ که تولید آن در سال ۲۰۱۳ خاتمه یافت را رد کرده است. سیلورادو EV صرفاً به‌صورت دو کابین عرضه می‌شود و مثل لایتنینگ از اتاق باری به طول ۱۸۰ سانتی‌متری برخوردار است. پیکاپ الکتریکی شورلت روی پلت‌فرم مشترکی با جی‌ام‌سی هامر EV ساخته شده و مثل فورد در جلو و عقب از سیستم تعلیق مستقل استفاده می‌کند.

سیلورادو EV یا فورد لایتنینگ؟ نبرد سلاطین بازار آمریکا در عصر الکتریکی

کابین هردوی این پیکاپ‌ها تحت سلطهٔ نمایشگرهای بزرگ است. سیلورادو EV از یک نمایشگر لمسی ۱۷ اینچی به همراه یک صفحه آمپر ۱۱ اینچی برخوردار است درحالی‌که کابین F150 لایتنینگ مشابه نسخهٔ بنزینی بوده و به نمایشگر لمسی عمودی ۱۵.۵ اینچی و صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲ اینچی مجهز است. همچنین هردو پیکاپ با تکنولوژی‌های خودران هم ارائه می‌شوند. سیستم سوپر کروز جنرال موتورز در بیش از ۳۲۰ هزار کیلومتر از بزرگراه‌های نقشه‌برداری شدهٔ ایالات‌متحده و کانادا کار می‌کند درحالی‌که بلوکروز فورد در بیش از ۱۶۰ هزار کیلومتر از بزرگراه‌ها قابل‌استفاده خواهد بود.

سیلورادو EV یا فورد لایتنینگ؟ نبرد سلاطین بازار آمریکا در عصر الکتریکی
سیلورادو EV یا فورد لایتنینگ؟ نبرد سلاطین بازار آمریکا در عصر الکتریکی

پذیرش سفارشات خرید فورد F150 لایتنینگ از همین ماه آغاز می‌شود و اولین نمونه‌های آن از بهار آینده به خریداران تحویل داده خواهد شد. قیمت این پیکاپ الکتریکی از ۴۱,۶۷۰ دلار آغاز می‌شود و در بالاترین تیپ یعنی پلاتینوم به ۹۲,۵۷۰ دلار می‌رسد. از سوی دیگر، هم‌اکنون امکان رزرو خرید شورلت سیلورادو EV وجود دارد اما عرضهٔ آن به بازار از سال آینده آغاز خواهد شد. قیمت این پیکاپ هم در تیپ پایه از ۴۱,۶۸۵ دلار آغاز می‌شود که با رقیب برابر است اما قیمت بالاترین تیپ آن یعنی RST از ۱۰۶,۶۹۵ دلار آغاز می‌شود که به میزان قابل‌توجهی از لایتنینگ بیشتر است.

مقایسه مشخصات فنی

شورلت سیلورادو EV فورد F150 لایتنینگ
قوای محرکه دو موتوره دو موتوره
قدرت ۵۱۰ اسب بخار ۶۶۴ اسب بخار ۴۲۶ اسب بخار ۵۶۳ اسب بخار
گشتاور ۸۳۵ نیوتن متر ۱۰۵۸ نیوتن متر ۱۰۵۰ نیوتن متر
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ کمتر از ۴.۵ ثانیه حدود ۴.۵ ثانیه
باطری ۲۰۰ کیلووات ساعت ۹۸ کیلووات ساعت ۱۳۱ کیلووات ساعت
برد ۶۴۰ کیلومتر ۳۷۰ کیلومتر ۴۸۰ کیلومتر
حداکثر ظرفیت بار ۵۹۰ کیلوگرم ۹۱۰ کیلوگرم
حداکثر ظرفیت بکسل ۴.۵ تن ۴.۵ تن
قیمت پایه ۴۱,۶۸۵ دلار ۴۱,۶۷۰ دلار
قیمت بالاترین تیپ ۱۰۶,۶۹۵ دلار ۹۲,۵۷۰ دلار
منبع
Car Driver

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن