هشدار/ احتمال سقوط بیت کوین تا 30 هزار دلار


بیت کوین در 12 ساعت اخیر با 7.5 درصد کاهش به پایین‌ترین قیمت 6 ماهه خود رسیده است.

پیش تر در روز ۱۱ ژانویه بیتکوین محدوده ۴۰ هزار دلار را که یک محدوده مهم از لحاظ روانی برای بیتکوین حساب می‌شده است را از دست داده بوده.

به گزارش Forkast قیمت بیتکوین بعد از اظهارات ضد رمزارزی بانک مرکزی روسیه برای دومین بار در مدت ۲ هفته اخیر به زیر ۴۰ هزار دلار سقوط کرده است.

همچنین این ریزش قیمت موجب کاهش ۵۰ میلیارد دلاری ارزش کل بازار رمزارز‌ها شد و ارزش کل بازار کریپتوکارنسی به زیر ۲ هزار میلیارد دلار کاهش یافت.

تحلیلگران در مورد دلایل اصلی این افت قیمتی اتفاق نظر ندارند درحالی که عده‌ای دلیل این ریزش را به سیاست ضدرمزارزی روسیه نسبت می‌دهند، عده‌ای دیگر چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در ۲۰۲۲ را عامل اصلی این کاهش می‌دانند و برخی دیگر اخباری از جمله فروش بیتکوین صندوق گلدمن ساکس Goldman Sachs را عامل این ریزش دانسته‌اند.

ریزش بیت کوین در بازار معاملات آتی

به طور کلی قیمت بیت کوین توسط بازار معاملات آتی تعیین می‌شود، بنابراین رفتارها در این زمینه بسیار حایز اهمیت است. قبل از ریزش بیت کوین به ۳۸ هزار دلار میزان میزان فاندینگ رو به افزایش رفت. این موضوع به معنی افزایش خوش بینی به افزایش قیمت و افزایش تعداد موقعیت معاملاتی خرید است. از طرف دیگر پزیشن‌های فروش رو به کاهش رفتن و معاملات خرید با اهرم‌ها بالا جایگزین آن شدند. تمام این اتفاقات در زمانی رخ داد که شاخص open interest که نشان دهنده موقعیت‌های معاملاتی باز است تغییرات چندانی نداشته است.

به تجربه در چنین شرایطی احتمال افت ناگهانی و شدید که باعث لیکویید شدن و از دست رفتن پول بسیاری از افراد باشد وجود دارد و همانطور که مشاهده شد به اصطلاح لانگ اسکوییز رخ داد و بیت کوین تا حدود ۳۸ هزار دلار افت کرد.

ریزش بیت کوین تا کجا ادامه دارد

به طور کلی تقاضا در بازار در سطح بسیار پایینی قرار دارد و هولدرهای کوتاه مدت به شدت در حال فروش هستند. این درحالیست که اکثرا در ضرر قرار دارند. این موضوع بر فشار فروش می‌افزاید. همچنین وجود ترس شدید در بازار مانع از ایجاد تقاضا می‌شود. در چند مدت اخیر بازار به اخبار مثبت مانند امکان پرداخت رمزارزی توسط گوگل واکنشی نداشت و این بارزترین نشانه روند نزولی می‌باشد.

تنها نکته امیدوار کننده خرید ۴۰ هزار بیت کوین توسط نهنگ‌ها در دو روز گذشته است. اما همانطور که گفته شد در حال حاضر همچنان تقاضا اندک است و سرمایه‌گذاران خرد در حال خروج از بازار هستند.

همچنین بازارهای جهانی و بورس آمریکا نیز با ریزش مواجه شدند. این موضوع برای بیت کوین که همبستگی بالایی با شاخص S P۵۰۰ و نزدک دارد، بسیار مهم است و درصدی از ریزش آن را توجیه می‌کند.

تحلیل تکنیکال

سطح ۴۰ هزار دلار از لحاظ تکنیکالی و روانی اهمیت بسیار بالایی دارد و اگر کندل روزانه در بالای این سطح بسته شود همچنان این حمایت حفظ شده است. اما در صورت از دست رفتن این حمایت احتمال ریزش تا ۳۷ و سپس ۳۴ هزار دلار وجود دارد.

به طور کلی بیت کوین مدتیست در یک کانال نزولی کوتاه مدت در حال حرکت است و کف این کانال و همچنین نسبت‌های فیبوناچی منطبق بر ۳۴ هزار دلار است.

از طرف دیگر شاهد کراس نزولی میانگین متحرک ۲۰۰ روزه و ۵۰ روزه هستیم که به تقاطع مرگ معروف است. بعد از ریزش ماه می و کراس میانگین متحرک‌های اشاره شده، در حدود ۳۵ روز طول کشید که قیمت مجددا در بالای این دو قرار گرفت و در این زمان قیمت بیت کوین تا ۲۹ هزار دلار نیز کاهش یافت. در حال حاضر ۱۳ روز از کراس مطرح شده می‌گذرد و اگر مجددا سناریو ماه می تکرار شود احتمال ریزش تا ۳۴ هزار دلار در بازه زمانی حدودا ۲۰ روزه و یا بیشتر وجود دارد.

در تایم فریم هفتگی نیز بیت کوین حمایت میانگین متحرک ۵۰ را از دست داده است. در ریزش قبلی بیت کوین تنها یک هفته در زیر این حمایت قرار داشت و به سرعت مجددا در بالای آن قرار گرفت اما این موضوع در مورد ریزش اخیر چندان صدق نمی‌کند و به نظر می‌رسد قیمت در حال تثبیت در زیر این ناحیه است که زیاد مطلوب به نظر نمی‌رسد. همچنین کراس نزولی اندیکاتور macd نیز رخ داده است که هیستوگرام این اندیکاتور از قدرت بالای آن در حال حاضر خبر می‌دهد.

با توجه به تمام شرایط بیان شده انتظار حرکت رو به بالای سریع و قوی از بیت کوین نمی‌توان داشت و از دست دادن ۴۰ هزار دلار ممکن است روند رو به بالای آن را به تعویق اندازد.

منبع: بورسان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام