تکرار ادعاهای انگلیس همزمان با رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه


تکرار ادعاهای انگلیس همزمان با رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه

رکنا: وزیر امور خارجه انگلیس در سفر به استرالیا برای کمک به این کشور برای ساخت زیردریایی اتمی، ایران را به تلاش برای دستیابی به فناوری تسلیحات اتمی متهم کرد.

به گزارش رکنا سیاسی، به نقل از فارس، «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس و «بن والاس» وزیر دفاع این کشور روز جمعه ضمن دیدار با همتایان استرالیایی خود ادعاها علیه ایران و روسیه و چین را تکرار کردند.

به نوشته وبگاه «فایننشال ریویو»، تراس در نشستی خبری ادعا کرد:‌ «واقعیت این است که تهدیداتی در سرتاسر جهان در حال ظهور هستند. روسیه، اوکراین را تهدید می‌کند و نظامیانش را در مرز با این کشور مستقر می‌کند. ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است و چین از قدرت اقتصادی خود علیه استرالیا و دیگر متحدان از جمله لیتوانی استفاده می‌کند».

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه ادعاهای خود گفت: «امروز نشان دادیم که کاملا در پاسخ خود متحد هستیم. ما در مقابله با این تهدیدات فزاینده، قاطعیت داریم».

دیدار تراس و والاس با «ماریس پین» وزیر امور خارجه استرالیا و «پیتر داتون» وزیر دفاع این کشور با هدف تأکید بر گسترش همکاری‌های نظامی در حوزه اقیانوس هند-آرام و مقابله با رقبا در این حوزه انجام شده است.

ادعای واهی لیس تراس درباره ایران در حالی تکرار می‌شود که چندی پیش، انگلیس و آمریکا با استرالیا به توافق رسیدند تا به این کشور در تولید زیردریایی اتمی کمک کنند تا از قدرت نظامی بالاتری در برابر چین برخوردار باشد.

مقامات ارشد ایران، روسیه و چین ضمن محکوم کردن این قرارداد، آن را نمونه استانداردهای دوگانه غربی‌ها در قبال منع اشاعه توصیف کرده‌اند. علاوه بر این، ایران بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز که به طور گسترده فعالیت‌های هسته‌ای ایران را پایش می‌کنند، همواره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کرده‌اند.

از سوی دیگر ادعاهای وزیر امور خارجه انگلیس در حالی صورت می‌گیرد که رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با حضور یگان های سطحی و پروازی نیروهای دریایی ارتش، سپاه و یگان های شناوری نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه با شعار «باهم برای صلح و امنیت» و در منطقه‌‍ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع، صبح امروز در شمال اقیانوس هند آغاز شده است.

پیش از این نیز «دِیمین هیندز» معاون وزیر کشور انگلیس در امور امنیتی و مرزی در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «تلگراف» مدعی شد، روسیه، چین و ایران «به اشکال مختلف» در جاسوسی میدانی، حملات سایبری، آماده‌باش نیروهای نظامی و کمپین‌های انتشار اخبار نادرست علیه لندن «دخیل هستند».

هیندز با اعلام قرار گرفتن نام ایران، روسیه و چین در لیست کشورهای متخاصم علیه انگلیس افزود: «سه کشوری که اشاره کردم، قابلیت‌های فیزیکی انسانی و حضور گسترده‌ای در فضای سایبری دارند که قابل به‌کار گرفتن در مقیاس وسیع هستند».

وزارت امور خارجه انگلیس ماه گذشته نیز خشم خود را از شلیک همزمان شانزده موشک بالستیک در رزمایش بزرگ «پیامبر اعظم ۱۷» در ایران ابراز کرده بود.

تراس در این بیانیه‌ای نوست: «ما استفاده ایران از موشک‌های بالستیک در پرتاب آزمایشی را که انجام آن امروز تأیید شد، محکوم می‌کنیم».

در ادامه ادعاهای این بیانیه آمده است:‌ «این اقدامات تهدیدی برای امنیت بین‌المللی و منطقه بوده و از ایران می‌خواهیم فوراً چنین فعالیت‌هایی را متوقف کند».

وزیر دفاع استرالیا نیز دیروز (پنجشنبه) در آستانه رایزنی‌ها با همتای بریتانیایی خود در سیدنی، با اتهام‌زنی به ایران و روسیه و چین، خواهان مقابله با حملات سایبری این کشورها شد.

بیانیه وزارت دفاع روسیه درباره رزمایش مشترک با ایران و چین

به گزارش رکنا سیاسی، به نقل از فارس وزارت دفاع روسیه روز جمعه درباره رزمایش مشترک با ایران و چین در شمال اقیانوس هند توضیحاتی ارائه کرد.

به نوشته وبگاه خبری «اینترفکس» در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است، چهارده کشتی جنگی و امدادی روس از سه ناوگان مختلف در این رزمایش مشترک حضور دارند.

در این بیانیه آمده است، رزمناو موشکی «واریاگ»، کشتی جنگی ضد زیردریایی «ادمیرال تریبیوتس» و نفتکش «بوریس باتوما» از ناوگان اقیانوس آرام روسیه در این رزمایش حضور دارند.

وزارت دفاع روسیه افزود، در این رزمایش که با هدف مقابله با دزدی دریایی و تمرین عملیات‌های امداد و نجات دریایی در حال انجام است، «کشتی‌های جنگی روسیه و نیروهای دریایی ایران و چین، حملات توپخانه‌ای علیه اهداف دریایی، مانورهای تاکتیکی مشترک و عملیات جستجو و نجات را انجام دادند».

در ادامه این بیانیه آمده است، در رزمایش مشترک روسیه، ایران و چین، عملیات نجات و آزادسازی یک کشتی توقیف شده توسط دزدان دریایی نیز با موفقیت تمرین شد.

وزارت دفاع روسیه نوشت، پس از اتمام رزمایش، ناوگان اقیانوس آرام به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد که ورود به دریای مدیترانه را شامل می‌شود. این ناوگان در دریای مدیترانه، به ناوگان شمال و ناوگان بالتیک روسیه ملحق خواهد شد را رزمایش دیگری را برگزار کنند.

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با حضور یگان های سطحی و پروازی نیروهای دریایی ارتش، سپاه و یگان های شناوری نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه با شعار «باهم برای صلح و امنیت» و در منطقه‌‍ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع، صبح امروز در شمال اقیانوس هند آغاز شده است.

امیر دریادار حبیب الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش درباره این رزمایش گفت: «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ در ابعاد مختلف حائز اهمیت است که برقراری امنیت تجارت دریایی در شمال اقیانوس هند و هماهنگی بهتر و ارتباطات نزدیک‌تر بین نیروهای دریایی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای و البته تبادل تجربیات دریایی در امدادرسانی و کمک در حوادث و سوانح دریایی از آن جمله است».

امیردریادار سیاری همچنین تصریح کرد: «برگزاری مقتدرانه این رزمایش با میزبانی و فرماندهی ما نشان می‌دهد نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران متشکل از ارتش و سپاه از توانمندی بسیار خوبی در برنامه‌های امنیت افزای مشترک با یکدیگر و مرکب با دیگر کشورها رسیده‍اند و می توانند کمربند امنیتی در شمال اقیانوس هند و دریای عمان را تقویت کنند».

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید