معرفی اعضای جدید هیئت منصفه مطبوعات و جرایم سیاسی مازندران


معرفی اعضای جدید هیئت منصفه مطبوعات و جرایم سیاسی مازندران

آئین تحلیف و معارفه اعضای جدید هیئت منصفه مطبوعات و جرایم سیاسی مازندران با حضور رئیس‌ کل‌ دادگستری و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

حجت الاسلام محمدصادق اکبری، رئیس کل دادگستری مازندران در این مراسم گفت: در استان با وجود کثرت مطبوعات نسبت به دیگر استان های کشور، شاهد کمترین تعداد پرونده هستیم. در حال حاضر با تصویب قانون جرایم سیاسی این جرائم نیز به جرائم مطبوعاتی افزوده شد و امیدواریم ارتکاب جرائم سیاسی در استان نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه اعضای هیئت منصفه مطبوعات و جرائم سیاسی بعد از صدور ابلاغ و معرفی مسئولیت قانونی امکان حضور در جلسات دادگاه را پیدا می کنند اظهار کرد: اعضای هیئت منصفه باید احساس مسئولیت حضور منظم و مسئولانه در همه جلسات داشته باشند و با شناخت دقیق و عمیق از موضوع، اظهارنظری درست و منصفانه ارائه دهند.

رئیس کل دادگستری استان مازندران تاکید کرد: بی شک یکی از معانی انصاف همان جمله معروف امام علی (ع) است که فرمودند «آنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند»؛ اعضای هیئت منصفه باید به دور از تاثیرپذیری از اغراض شخصی، محلی و سیاسی زیانبار، با تاسی از این بیان پر اهمیت، نظر منصفانه، عالمانه و درست در مورد پرونده ها ارائه کنند.

حجت الاسلام اکبری با بیان اینکه اعضای هیئت منصفه مطبوعات و جرائم سیاسی نماینده افکار عمومی جامعه هستند خاطرنشان کرد: نظرات اعضا باید جامعه پذیر و منطقی باشد، وقتی هیئت منصفه فردی را گناهکار یا بیگناه تشخیص می دهد افکار عمومی و اقشار مختلف جامعه به این نظر اعتماد می کنند و همین موضوع بار مسئولیت اعضا را چند برابر می کند، هر پرونده امانت مهمی است که باید نهایت امانتداری در رسیدگی به آن صورت گیرد.

عالی ترین مقام قضایی استان بر نقش محوری اداره کل ارشاد و خانه مطبوعات در پیشگیری از جرائم مطبوعاتی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه مابین مدیرکل ارشاد استان و اصحاب رسانه بخصوص رسانه های مکتوب و رسانه های دیداری و شنیداری ارتباط خوب و موثری وجود دارد که تاثیر بسیار زیادی در انتشار درست مطالب و اخبار و پیشگیری از انتشار مطالب خلاف واقع دارد.

وی تصریح کرد: اهالی قلم و رسانه باید در انتشار اخبار و گزارش‌ها درستی و صحت خبر را مد نظر داشته باشند و برای بالا بردن تیراژ و دنبال کنندگان خبر، موضوعاتی را منتشر نکنند که باعث توهین، خسارت و تشویش اذهان عمومی شود.

در ادامه این جلسه زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، فضای استان را کاملا رسانه ای و بسیار فعال در حوزه فضای مجازی ذکر کرد و گفت: تاکید همیشگی ما و خانه مطبوعات به رسانه های استان مطالبه گری و ایجاد فضای نقد همراه با انصاف بدون توهین و همراه با راهکار کاربردی بوده است.

همچنین یعقوبی رئیس دادگاه مطبوعات استان نیز در این نشست ضمن تشکر از حضور حداکثری اعضای هیئت منصفه مطبوعات در جلسات دادگاه گفت: همه تلاش ما ایجاد صلح و سازش در پرونده ها بوده است، در ۲ سال گذشته ۲۴ پرونده مطبوعاتی تشکیل شد که کمتر از ۳ پرونده محکومیت مطبوعاتی داشت؛ از این تعداد ۲ مورد تعلیق و یک مورد جریمه نقدی بود و تنها در یک مورد نظر دادگاه و نظر هیئت منصفه متفاوت بوده است و همین موضوع نشان از اشراف کامل هیئت منصفه مطبوعات به فضای مطبوعاتی دارد.

گفتنی است در این مراسم، اعضای جدید هیئت منصفه دادگاه جرایم سیاسی و مطبوعاتی معرفی شده و در مراسم تحلیف، سوگند یاد کردند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان