استاد «ایرج هندسی» روزنامه‌نگار برجسته کرمانشاهی درگذشت


استاد «ایرج هندسی» روزنامه‌نگار برجسته کرمانشاهی درگذشت

کرمانشاه - ایرنا - استاد «ایرج هندسی» شاعر، عکاس، نقاش، فعال سیاسی، خبرنگار و قدیمی‌ترین روزنامه‌نگار کرمانشاهی امروز (جمعه اول بهمن) درگذشت.

به گزارش ایرنا، ایرج هندسی در سال ۱۳۰۶ خورشیدی (در شناسنامه ۱۳۰۷ ثبت شده است) در شهر کرمانشاه به دنیا آمد. پدرش مهندس حسینعلی‌خان گوران بنیانگذار اولین مدرسه کرمانشاه به نام محتشمیه و اداره معارف در محله چنانی در سال ۱۲۷۸ خورشیدی بود که با روی کار آمدن فرمانفرما به جرم آزادی‌خواهی و حمایت از دمکرات‌ها مدرسه‌اش تعطیل و متواری گردید.

پنج ساله بود که پدرش را از دست داد. دوره‌ دبیرستان را در مدرسه شاهپور گذراند و آنجا موم و نقاشی رنگ‌روغن را تعلیم می‌بیند.

از دوران جوانی شروع به روزنامه‌نگاری، کارهای هنری و نقاشی می‌کند. در اوج دوران صنعت ملی شدن نفت در هفت روزنامه‌ مهم کرمانشاه مطلب می‌نوشت و از حامیان جبهه ملی و دکتر مصدق بود. به جرم نشر اوراق جبهه ملی در سال ۱۳۳۰ دستگیر و ۳۸ روز زندانی می‌شود.

استاد هندی به عنوان معاون فرمانداری کرمانشاه و بخشدار اسلام‌آباد غرب، جوانرود، نوسود و سایر مناطق خدمت کرد و منشی مخصوص استاندار بود اما به علت درگیری که با دکتر فیروزبان که از وابستگان حکومت پهلوی داشت از معاونت فرمانداری عزل و به دهلران تبعید می‌ شود.

استاد هندسی آثار نقاشی‌های خود را در سال ۱۳۶۵ در تالار شهرداری کرمانشاه به نمایش عموم گذاشت، بیشتر آثار او با عشقی که به زادگاهش داشته چهره بزرگان و مشاهیر کرمانشاه می‌باشد.

وی مؤسس انجمن هنرهای تجسمی در کرمانشاه نیز بود که پس از عمری خدمت به زادگاهش سرانجام در اولین روز بهمن و در سن ۹۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل