بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده کامپیوتر دنیا کدامند


بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده کامپیوتر دنیا کدامند

بسیاری از صنایع، ادارات، سازمان‎‌ها و حتی کاربران خانگی هستند که به جای سفارش تک‎تک قطعات و سر هم کردن سیستم، ترجیح می‎دهند کامپیوترهای آماده مانند لپ‎تاپ، PiO، AiO و مینی کلاینت‎ها را خریداری کنند. این بازار تجارتی بسیار بزرگ دارد که در آن شرکت‎های بسیاری نیز مشغول به فعالیت هستند. آمار ثبت شده توسط موسسه کانترپوینت نشان می‎دهد که در سال گذشته...

بسیاری از صنایع، ادارات، سازمان‌ها و حتی کاربران خانگی هستند که به جای سفارش تکتک قطعات و سر هم کردن سیستم، ترجیح میدهند کامپیوترهای آماده مانند لپتاپ، PiO، AiO و مینی کلاینتها را خریداری کنند. این بازار تجارتی بسیار بزرگ دارد که در آن شرکتهای بسیاری نیز مشغول به فعالیت هستند. آمار ثبت شده توسط موسسه کانترپوینت نشان میدهد که در سال گذشته برنده این بازار بسیار بزرگ، شرکت لنوو بوده که رقبای بزرگی مانند Dell، اپل و HP را کنار زده است.

بنابر آماری که موسسه کانترپوینت از فروش محصولات سری PC شامل لپ‌تاپ، کامپیوترهای آماده و مینی کلاینتها منتشر کرده، در سال 2021 نسبت به سال گذشته رشد فروشی 3.1 درصدی را شاهد بودهایم که میزان مصرف این بازار را به رقم 90.3 میلیون دستگاه رساندهاند. طبق آمار اعلامی این موسسه شرکت لنوو با کسب سهم 21.7 میلیون دستگاهی از بازار، بزرگترین تولیدکننده این حوزه بوده است.

کانترپوینت همچنین پیشبینی کرده است که میزان فروش این بازار طی بازه زمانی سه ماهه ابتدایی سال 2022 نیز همچنان نرخ صعودی خود را، البته با سرعت کمتری ادامه دهد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که شکافی که در زنجیره تولید برای قطعات مهمی مانند تراشههای کنترلکننده منابع تغذیه، تراشههای وای فای و تجهیزات ورودی خروجی وجود دارد، یکی از مهمترین دلایلی بوده که پیش‌بینیهای فروش محصولات OEM‎ها و ODMها در بازه سه ماهه انتهایی سال 2021 محقق نشده و این شرکتها را به فکر انبار کردن سیستمهای ناقص خود انداخته است.

بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده کامپیوتر دنیا کدامند

اما فارغ از موضوع بحران تراشه، در بحث سهم بازار، برند لنوو توانسته 24 درصد از فروش این محصول در سه ماهه پایانی 2021 را به خود اختصاص دهد که اندکی پایینتر از بازه مشابه سال گذشته است.

در ادامه شرکت HP با کسب 20.5 درصد از سهم بازار، رشدی یک درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه نموده که میزان فروش محصولات این شرکت از 18.4 میلیون دستگاه در سه ماهه چهارم 2020 را به 18.5 میلیون دستگاه در سه ماهه چهارم 2021 رسانده است.

بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده کامپیوتر دنیا کدامند

جایگاه سوم این رتبه‌بندی نیز در اختیار دیگر برند آمریکایی، Dell است که با رشدی 15 درصدی نسبت به سال گذشته، حالا 19.0 درصد از سهم بازار PC دنیا را در اختیار خود دارد. البته این شرکت عمده بازار کامپیوترهای پرقدرت و حرفهای را نیز در اختیار دارد که استراتژی خاص آن را نشان میدهد.

در جایگاه چهارم نیز مجدداً با یک برند آمریکایی یعنی اپل روبرو خواهیم شد که در این دوره با کسب 8.0 درصد از سهم بازار، فاصله زیادی با سه شرکت برتر تولیدکننده PC در دنیا دارد و در عین حال با افتی یک درصدی، در سال جاری 7.2 میلیون دستگاه کامپیوتر مک را به فروش رسانده است. در نظر داشته باشید که با وجود معرفی سیستمهای بر پایه تراشه M1 انتظار این بود که اپل رشد بیشتری را تجربه کند ولی آمارها حاکی از این هستند که فروش اپل در بازارهای جهانی تفاوتی خاصی نداشته است.

در ادامه 28.5 درصد از سهم بازار نیز سهم دیگر شرکتهاست که از میان آنها باید به برندهایی مانند ایسوس و ایسر اشاره کنیم که به علت فاصله زیادی با چهار شرکت برتر، در این آمار به صورت مستقیم به سهم آنها اشاره نشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کل‌کل مهران مدیری و نیما شعبان‌نژاد با چاشنی بینی!