لاوروف: غرب از فریبکاری درباره اقدامات اوکراین دست بردارد


لاوروف: غرب از فریبکاری درباره اقدامات اوکراین دست بردارد

وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت که غرب دست از فریبکاری درباره اقدامات اوکراین بردارد.

لاوروف: غرب از فریبکاری درباره اقدامات اوکراین دست بردارد

به گزارش راهبرد معاصر «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت روسیه از ناتو درخواست کرده تا نیروهای خارجی، تسلیحات و تجهیزات را از بلغارستان و رومانی خارج کند چون این دو کشور در سال 1997 عضو پیمان ناتو نبوده‌اند.

وی که در یک کنفرانس خبری پس از دیدار با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا صحبت می‌کرد، افزود: «این در باره خروج نیروها، تجهیزات و تسلیحات خارجی و درباره دیگر گام‌هایی است که هدف آن بازگرداندن وضعیت کشورهایی است که پیش از سال 1997 عضو ناتو نبوده‌اند که این شامل بلغارستان و رومانی نیز می‌شود».

در 17 دسامبر 2021، وزارت امور خارجه روسیه پیش نویس توافقنامه‌ای را درباره ضمانت‌های امنیتی میان روسیه و آمریکا منتشر کرد که این پیش نویس توافقنامه درباره اطمینان از امنیت روسیه و کشورهای عضو ناتو می‌شود.

در ماه می 1997، مسکو و بلوک کشورهای غربی، قانونی درباره روابط دوجانبه، همکاری و امنیت میان ناتو و فدراسیون روسیه به امضا رسانده که بر اساس آن تاکید شده که هر دو طرف، یکدیگر را دشمن نمی‌پندارند و چارچوبی برای رایزنی، همکاری، اقدام و تصمیم گیری مشترک تعریف کردند.

مجارستان، لهستان و جمهوری چک در سال 1999 به ناتو پیوستند و پس از آن، بلغارستان، لاتویا، لیتوانی، رومانی، اسلواکی، اسلوونی و استونی در سال 2004 به ناتو پیوستند.

دو کشور آلبانی و کرواسی نیز در سال 2009 عضو این پیمان نظامی گشته و در سال 2017 مونتنگرو به عضویت ناتو در آمد. مقدونیه شمالی در سال 2020 به عنوان آخرین کشوری است که به این ائتلاف نظامی پیوسته است.

ناتو که در حال حاضر از 30 کشور تشکیل شده، همچنان به پیگیری سیاست درهای باز ادامه می‌دهد.

سرگئی لاوروف در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: «روسیه در تماس با فرانسه، آلمان و آمریکا از آنها درخواست کرده تا از فریبکاری درباره اقدامات اوکراین دست بردارند».

وی اضافه کرد: «امروز یک بار دیگر در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه آلمان و فرانسه تاکید کردیم که هم اکنون زمان آن فرارسیده تا بستن چشم خود را نسبت به آنچه که رژیم کی‌یف انجام می‌دهد متوقف کنند و اوکراین را مجبور کنند تا آن چیزی را که قول داده و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل بوده انجام دهد».

دیپلمات ارشد روسیه اضافه کرد که شرکای غربی همچنان از پاسخ دادن به این سوال که واقعا فکر می‌کنند چه اتفاقی در سال 2014 در اوکراین افتاده طفره می‌روند.

وی ادامه داد که غربی‌ها ترجیح می‌دهند تا بگویند نقطه آغاز تراژدی در اوکراین از تحولات در کریمه شروع شده است اما روسیه تاکید دارد توافق صلحی که میان «ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهور وقت اوکراین و مخالفان با حضور آلمان، فرانسه و لهستان به عنوان ضامن امضا شده، زیر پاگذاشته شده است.

لاوروف گفت: «مخالفان عهد خود را شکسته و بلافاصله به اظهار جملات روس هراسانه پرداخته و خواستار اخراج روس تبارها از کریمه شدند.سپس، شبه نظامیان خود را به کریمه فرستاده و پس از آن بود که شهروندان کریمه همه پرسی را سازمان دهی کردند.

در روزهای اخیر روسیه با آمریکا و ناتو مذاکرات امنیتی برگزار کردند که موفقیت‌آمیز نبود. پیش از نشست‌های امنیتی مسکو و غرب، روسیه پیش‌نویس پیشنهادهای خود را ارائه کرد که شامل دو خواسته مرتبط با امنیت ملی این کشور بود–جلوگیری از گسترش بیشتر ناتو به سمت شرق اروپا و دورتر کردن تسلیحات این بلوک نظامی از مرز روسیه، که با مخالفت طرف غربی مواجه شد. /فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج