شناسایی استعداد از وظایف مدیران حوزه است / مدیریت حوزه نمی‌تواند سنتی محض باشد


شناسایی استعداد از وظایف مدیران حوزه است / مدیریت حوزه نمی‌تواند سنتی محض باشد

آیت الله سبحانی گفت: مدیریت حوزه نمی‌تواند سنتی محض باشد؛ از آن طرف هم نمی‌تواند بی توجه به اصالت‌ها باشد؛ بلکه باید تلفیقی از مدیریت سنتی و جدید را در حوزه پیاده کرد؛ داشتن نیروی زیاد با مدیریت‌های امروزی همخوانی ندارد و باید علاجی برای آن داشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حضرت آیت الله «سبحانی» در دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه که در مؤسسه امام صادق علیه السلام قم برگزار شد، اظهار داشتند: مدیریت در حوزه کار بسیار مهم و سنگینی است و از دور دستی به آتش بردن کافی نیست؛ بلکه باید در متن جریان فعالیت‌ها قرار گرفت تا متوجه سنگینی آن شد.

ایشان ابراز داشتند: مدیریت در حوزه کار بسیار مشکلی است و نباید اینگونه بیان شود که کار آسانی در حال انجام است؛ البته مدیران هم باید تذکرات و پیشنهادات را گوش کرده و عملیاتی نمایند.

معظم‌له در ادامه به بیان پیشنهاداتی پرداختند و خاطرنشان ساختند: طلبه امروز، طلبه پنجاه سال و صد سال قبل نیست؛ طلاب در گذشته از صرف میر شروع کرده تا به درس خارج می‌رسیدند و تفاوتی میان آنان نبود؛ اما امروز با کثرت بالای طلاب، باید برای آنان برنامه‌ریزی متفاوتی داشت؛ چراکه استعدادها و ظرفیت‌ها متفاوت است و نمی‌توان برای همه این افراد، نسخه واحدی پیچید.

این مرجع تقلید بیان داشتند: شناسایی استعداد از وظایف مدیران حوزه است تا متناسب با استعدادها و ظرفیت‌ها، برنامه‌ریزی نمایند؛ طلبه‌ای که استعداد بالایی ندارد، نباید بدون مصرف بماند؛ بلکه حوزه باید متناسب با آن شخص هم برنامه داشته باشد تا بتواند از او استفاده نماید.

حضرت آیت الله سبحانی، اظهار داشتند: استعداد شناسی از ضروریات امروز حوزه است و باید از طلاب و فضلا متناسب با ظرفیت آنان استفاده کرد و بهره برد.
در ادامه افزودند: مطابق با آمارهایی که می‌دهند، در حال حاضر، تعداد زیادی از مراکز دانشگاهی و نهاد علمی و … در قم وجود دارد که غالباً از حوزه تغذیه می‌کنند و با این وضعیت، استعدادی برای حوزه نمی‌ماند؛ البته فعالیت این مراکز مقدس است؛ ولی باید مستمع خود را از نهادهای غیر حوزوی بگیرند؛ نه اینکه حوزه را تخلیه کنند.

معظم‌له، خاطرنشان ساختند: مدیریت حوزه نمی‌تواند سنتی محض باشد؛ از آن طرف هم نمی‌تواند بی توجه به اصالت‌ها باشد؛ بلکه باید تلفیقی از مدیریت سنتی و جدید را در حوزه پیاده کرد؛ داشتن نیروی زیاد با مدیریت‌های امروزی همخوانی ندارد و باید علاجی برای این مسئله داشت.

این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: تربیت مبلّغ از دیگر ضروریات حوزه است که باید برنامه‌ریزی بهتری برای این مسئله داشت؛ البته باید مبلغینی را تربیت کرد که بلیغ بوده و جامعه شناس باشند.

ایشان اظهار داشتند: احیای موقوفات هم از دیگر موضوعاتی است که شورای عالی حوزه باید تلاش بیشتری برای این مسئله داشته باشد تا از مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، بکاهیم؛ البته در کنار این مسئله، باید روح قناعت در طلاب تقویت شود.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر