رئیس اداره: دفع اصولی پسماند روستایی اولویت زیست محیطی ملکان است


رئیس اداره: دفع اصولی پسماند روستایی اولویت زیست محیطی ملکان است

مراغه- ایرنا- رئیس اداره محیط زیست ملکان گفت: متاسفانه دفع پسماند در بیشتر روستاهای شهرستان وضعیت مناسبی ندارد و دهیاران و سایر ساکنان روستایی باید نسبت به این موضوع حساس‌تر شده و با شیوه‌های دفع اصولی پسماند به عنوان یکی از اولویت‌های زیست محیطی بیش از پیش آشنا شوند.

«لیلا مصری» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به اهمیت فرهنگ‌سازی در زمینه محیط زیست اشاره کرد و افزود: اخیرا حدود سه‌هزار نفر از اقشار مختلف مردم شهرستان شامل بانوان، کشاورزان، کودکان، دهیاران و اعضای شوراهای روستایی، آموزش‌های زیست محیطی را پشت سر گذاشته‌اند اما همچنان این آموزش‌ها باید ادامه یابد.

وی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست به مشارکت جمعی نیاز دارد، اظهار داشت: نامناسب بودن وضعیت پسماند در روستاها علاوه بر محیط زیست، آثار نامطلوبی بر سلامت عمومی خواهد داشت و بر همین اساس در مرحله نخست باید دهیاران و اعضای شوراهای روستایی به همیاران محیط زیست تبدیل شوند.

وی ادامه داد: با همین رویکرد در همایش هفته هوای پاک که برای نخستین‌بار در ملکان و با حضور مسئولان رده بالای شهرستان و مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی برگزار شد، دهیاران «ملاسراب» و «قوزوچی اولن» به عنوان دهیاران روستاهای سبز مورد قدردانی قرار گرفتند.

رئیس محیط زیست ملکان اضافه کرد: این همایش که روز پنجشنبه گذشته برگزار شد، فرصتی فراهم کرد تا مردم و مسئولان با مشکلات زیست محیطی شهرستان آشنا شوند و برای رفع برخی از آنها چاره‌اندیشی کنند.

به گفته «مصری» مکان‌یابی دفن پسماند روستایی باید مطابق ضوابط ابلاغی باشد و روش دفن بهداشتی پسماند هم به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که با توجه به وضعیت توپوگرافی منطقه، سطح آب زیرزمینی، وجود خاک پوششی، زمین مناسب و تجهیزات و امکانات موجود تعیین می‌شود.

ضرورت خودداری از استفاده بی‌رویه سموم شیمیایی در ابغات انگور

رئیس اداره محیط زیست ملکان همچنین در مورد استفاده بی‌رویه از سموم شیمیایی در باغات انگور شهرستان نیز هشدار داد و بیان کرد: دهیاران در این زمینه هم می‌توانند نقش‌آفرین باشند و به حافظان امنیت غذایی تبدیل شوند.

«مصری» اضافه کرد: سموم شیمیایی اگر به طرز صحیح در بخش کشاورزی و به ویژه باغات انگور شهرستان مصرف نشود، هم برای محیط زیست و هم برای سلامت انسان مضر خواهد بود.

دهیاران و روستاییان شکار غیرمجاز را گزارش دهند

رئیس اداره محیط زیست ملکان همچنین با اشاره به انقراض نسل برخی از حیوانات و پرندگان از دهیاران و روستائیان این شهرستان خواست شکار غیرقانونی را به اداره محیط زیست گزارش دهند.

«مصری» بیان کرد: طی حدود ۲ سال گذشته مجوزی برای شکار در مناطق حفاظت شده و آزاد کشور صادر نشده است و حتی در مناطق قرق نیز سهم کمی از مجوزهای صادره به شکار منجر نشده است تا از انقراض نسل حیوانات و پرندگان جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: اگر روستاییان و دهیاران ملکان به تدریج دوره‌های آموزشی محیط زیست را پشت سر بگذارند و به همیاران این اداره تبدیل شوند، می‌توان با پدیده شکار غیرمجاز نیز به صورت جدی مقابله کرد و این مهم با جدیت دنبال می‌شود.

رده زیست محیطی شهرک صنعتی ملکان ارتقا یافت

رئیس اداره محیط زیست ملکان گفت: با پیگیری نماینده مردم، رده زیست محیطی شهرک صنعتی ملکان از چهار به ۶ ارتقا یافت و اکنون هیچ مانعی برای استقرار واحدهای صنعتی بزرگ در این شهرک وجود ندارد.

«مصری» با تاکید بر اینکه صنایع شهرستان باید آلایندگی‌های زیست محیطی خود را کنترل کنند، بیان کرد: از اول سال جاری تاکنون سه مورد اخطار زیست محیطی به واحدهای صنعتی آلاینده صادر و به رفع آلودگی منجر شده و اصلاح سیستم و تحصیل استاندارد زیست محیطی برای ۲ واحد دیگر نیز نتیجه‌بخش بوده است.

وی به صدور ۲ مورد مجوز تاسیس پیشرفت بیش از ۷۰ درصد و پنج مورد مطالعه و احداث با پیشرفت کمتر از ۳۰ درصد اشاره کرد و اظهار داشت: در بخش جلوگیری از آلایندگی‌های هوا نیز اصلاح و به‌روز رسانی فیلتراسیون کارخانه آسفالت به تعداد ۲ مورد و نصب واترجت جهت کنترل ریزگرد به تعداد چهار مورد تذکر داده شده است.

اداره محیط زیست ملکان در ساختمان استیجاری استقرار دارد

رئیس اداره محیط زیست ملکان گفت: این اداره طی زمان حاضر در یک ساختمان استیجاری استقرار دارد و مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌شرقی که روز پنجشنبه گذشته در همایش هوای پاک این شهرستان حضور یافته بود، وعده داد تا به شرط تامین زمین مناسب از سوی شهرستان، ساختمان مورد نیاز این اداره احداث شود.

«مصری» بیان کرد: مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌شرقی همچنین در خصوص تامین تجهیزات مورد نیاز اداره حفاظت محیط زیست ملکان از جمله خودرو و موتورسیکلت نیز قول مساعد داد.

به گزارش ایرنا ملکان دارای آب و هوای معتدل و چهارفصل مشخص است و با وجود گرمای قابل توجه تابستانی، زمستان‌های بسیار ملایمی دارد؛ این شهرستان از تنوع بالای پوشش گیاهی و زمین‌های بکر و دست‌نخورده برخوردار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کنایه معاون رئیسی به ادعای یک رسانه عربی