جشنواره ای که شوق مطالعه را در البرز به راه انداخته است


جشنواره ای که شوق مطالعه را در البرز به راه انداخته است

کرج - ایرنا - استان البرز حدود سه سالی است که براساس ایده ای خلاقانه و برپایی جشنواره ای پرجنب و جوش ،مسیری در پیش گرفته تا در پس  ایجاد شوق مطالعه به پایتخت کتابخوانی ایران تبدیل شود ضمن آنکه فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در سراسر کشور حیاتی تازه ببخشد.

به گزارش ایرنا، جشنواره زمستانه «همیاران کتاب و همراهان قلم» شامگاه جمعه یکم بهمن ماه ۱۴۰۰ شور و هیجان خاصی در تالار بزرگ شهیدان نژاد فلاح کرج به راه انداخت، رویدادی که اگرچه مورد کم مهری برخی مسوولان و متولیان امور فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته بود اما حضور گسترده علاقه مندان به نویسندگی و کتابخوانی در آن حکایت از تلنگری مبارک برای شوق به مطالعه در بین مردم را داشت.

اینکه این سال ها ، ماه ها و روزها مشکلات اقتصادی ، معیشتی و بیماری کووید۱۹ و جذابیت های فضای مجازی سبب شده تا مردم روی خوشی به کتاب و کتابخوانی نشان ندهند، موضوعی قابل انکار نیست اما در همین وضعیت گاهی یک ایده و اقدام ابتکاری آن هم با استفاده از ساده ترین ابزار از نقاشی کودکانه تا نوشتن یک متن موجب شده تا بار دیگر معبری برای آمدن کتاب و کتابخوانی به زندگی مردم گشوده شود.

تالار شهیدان نژاد فلاح کرج که در بسیاری از همایش ها و آیین ها تعداد مهمانان از حدود۵۰ نفر فراتر نمی رود ، جشنواره زمستانه «همراهان کتاب و همیاران قلم» توانست با طرح ایده ای نو این مکان را از جمعیت پرکند و حتی تعدادی سر پا بایستند و برای آینده کتاب و کتابخوانی به میدان بیایند.

مهمانان جشنواره همیاران کتاب و همراهان قلم اگر چه بیشتر آنان از ساکنان البرز بودند اما شمار مدعوین از سایر استان ها در آن هم کم نبود.

جشنواره زمستانه همیاران کتاب و همراهان قلم با مشارکت شهرداری کرج ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز و با ابتکار یک بانوی جوان البرزی در قالب موسسه فرهنگی آبتین هنر رسانه ایرانیان برای سومین سال است که در کرج برگزار می شود.

آنچه مبتکر این جشنواره بر زبان آورد

آزاده آبتین ایده پرداز و دبیر جشنواره زمستانه همیاران کتاب و همراهان قلم باب صحبت را با این موضوع باز کرد که هدف از برگزاری جشنواره ایجاد شوق مطالعه ، نویسندگی و خلاقیت در جامعه و تعمیق باورهای درست در زمینه محیط زیست ، فرهنگ و ارزش ها است.

وی گفت که این جشنواره از سری جشنواره های طرح ملی همیار کتاب و همراه قلم است که از سال ۹۷ در استان البرز به صورت پایلوت آغاز به کار کرد و در سال ۹۸ به صورت رسمی در این استان رونمایی شد.

وی بیان داشت : این جشنواره یکی از بزرگترین جشنواره های کتاب ایران است که امروز بیش از یک هزار و۵۰۰ نفر مشتاق مطالعه و نویسندگی از سراسر کشور را در تالار نژاد فلاح کرج گرد هم آورد.

حضور نویسندگان و نمایندگانی از ۲۰ استان کشور در این جشنواره از نکات مهمی بوده که دبیر جشنواره به آن اشاره کرد و اظهار داشت : این طرح در سراسر کشور نمایندگانی دارد و هدف و آرمانش افزودن پنج دقیقه به سرانه مطالعه در کشور طی ۱۰ سال آینده است.

تشویق مردم به کتاب و کتابخوانی و شناسایی استعدادهای ادبی در البرز و کشور از اهداف این جشنواره است؛یعنی کسی که وارد عرصه نویسندگی می شود به خودی خود وارد مرحله مطالعه خواهد شد.

آبتین گفت که برخی افراد کارشان را با یک نقاشی در این جشنواره شروع کرده اند و پس از آن بیش از چهار جلد کتاب نوشته اند.

نازنین زهرا شفیعی یک نوجوان از استان اصفهان با یک نقاشی به نویسنده چهار کتاب تبدیل شده است؛پرهام خیری نوجوان دیگر از استان البرز ابتدا با یک نقاشی شروع کرد و الان کتابی نوشته که به ۲ زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

از روی کتاب پرهام خیری انیمشین و کتاب صوتی تهیه شده که به چند جشنواره بین المللی راه پیدا کرده است.

دبیر جشنواره زمستانه همیاران کتاب و همراهان قلم با گلایه از شهرداری های کشور در خصوص عدم پرداخت سهم نیم تا یک درصدی بودجه شهرداری ها به کتاب گفت که این بودجه باید در اختیار ایده های خلاق برای ایجاد شوق مطالعه قرار گیرد.

تربیت مربیان کتاب و نویسندگی ،کشف و پرورش استعدادها و تالیف کتاب ها به فراخور عصر کنونی از مباحثی بود که جشنواره زمستانه همیاران کتاب و همراهان قلم آن را دنبال می کند.

در این جشنواره نیز به این موضوع اشاره شد که پژوهش های فراوانی برای شکل گیری و تحقق اهداف جشنواره انجام شده و تا حدود زیادی موفقیت هایی حاصل شده است.

اما نکته مهم اینکه مخاطبان جشنواره فقط گروه سنی خاصی نیست بلکه از هفت ساله ها تا بالای ۷۰ ساله ها را در بر می گیرد و اقشار مختلف مردم را به عضویت می پذیرد.

تعیین پنج شهر کشور برای پایتخت کتاب ایران

دبیر جشنواره زمستانه همیاران کتاب و همراهان قلم به این موضوع هم اشاره کرد که با توجه به پیشینه غنی زبان فارسی و فرهنگ و تاریخ کشورمان این ظرفیت وجود دارد تا یکی از شهرهای کشورمان به عنوان پایتخت مطالعه جهان تبدیل شود.

همچینن اکنون پنج شهر کرج ، تهران ، اصفهان ، شیراز و یزد برای تبدیل به پایتخت مطالعه کشور هدفگذاری شده اند که در گام نخست کرج با توجه به وجود اقوام ایرانی در آن می تواند پیشگام و الگو قرار گیرد.

تلاش دست اندرکاران این جشنواره بر این است تا ۲ سال آینده با ترویج گسترده فرهنگ کتاب و کتابخوانی کرج به عنوان پایتخت مطالعه ایران معرفی کنند.

کنار زدن آسیب های اجتماعی و دمیدن روحیه مطالعه و نویسندگی در بین مردم از اهدافی مهمی است جشنواره زمستانه همیاران کتاب و همراهان قلم در البرز دنبال می کند.

راه اندازی اتوبوس کتاب ، برنامه تلویزیونی و نقاشی کودکان مهمترین محرک های اشتیاق به مطالعه هستند که به کمک جشنواره می آیند.

علی احمدی رییس سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج در حاشیه این جشنواره گفت: تلاش‌ها بر این است که با گسترش فرهنگ مطالعه و کشف استعدادهای فرهنگی و ادبی گام‌های بلندی برای تبدیل کلانشهرکرج به پایتخت کتابخوانی ایران برداشته شود.

وی اظهارداشت: این جشنواره توسط سازمان فرهنگی ورزشی و اجتماعی شهرداری کرج، موسسه آبتین رسانه هنر ایرانیان و اداره کل فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی استان البرز برپا شده و با تمام امکانات درصدد تقویت آن هستیم.

جشنواره همیاران کتاب و همراهان قلم با اهدای یک هزار جلد کتاب برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به شماری از شرکت کنندگان پایان یافت و قرار بر این شد که با همکاری تمام دستگاه های اجرایی و فرهنگی البرز اهداف این جشنواره تا تحقق آنها دنبال شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا