برفی شدن کردستان و دیگر رویدادهای مهم استان در هفته گذشته


برفی شدن کردستان و دیگر رویدادهای مهم استان در هفته گذشته

سنندج- ایرنا- هفته گذشته کردستان شاهد رویدادها و اتفاقات مهمی بود که از جمله مهمترین آنها می توان به بارش سنگین برف، مسدود شدن راه‌های اصلی و فرعی، سقوط بهمن، تعطیلی ادارات و مدارس، افزایش 30 درصدی مصرف گاز، نجات مادران باردار و مسافران در جاده‌های استان اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، سامانه بارشی از روز پنج شنبه ۲۳ دی ماه وارد استان کردستان شد که فعالیت آن تا روز سه‌شنبه هفته تداوم داشت و از روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه هم مجددا سامانه بارشی دیگری وارد استان شد و تا اواخر روز پنجشنبه ادامه داشت.

اوایل هفته گذشته معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان اعلام کرد: این سامانه بارشی در نیمه غربی و ارتفاعات مرکزی استان همچون شهرهای بانه، مریوان، سروآباد، سقز، کامیاران و سنندج بیشتر فعالیت دارد و در نیمه شرقی بارش‌های کمتری خواهد داشت.

علی‌رغم پیش بینی هواشناسی بسیاری از ارگان‌های خدمات رسانه آنگونه باید و شاید آمادگی لازم را برای مدیریت شرایط پیش آمده نداشتند و همین باعث مشکلاتی به ویژه در تردد شهروندان شد.

نخستین شهرستانی که مدارس آن به دلیل بارش برف تعطیل شد شهرستان دیواندره بود که سرپرست آموزش و پرورش این شهرستان اظهار داشت: تمامی مدارس سطح شهر و روستای نوبت بعد از ظهر امروز شنبه بیست و پنجم دی ماه در این شهرستان به جز روستاهای رشیدآباد، نساره علیا و شهر زرینه، به علت بارش برف تعطیل است و آموزش در این مدارس به صورت غیر حضوری و از طریق شبکه شاد برگزار می‌شود.

ایرج علیزاده با اشاره به اینکه امتحانات داخلی مقطع متوسطه اول و دوم امروز شنبه نیز در تاریخ ۲۸ دی برگزار می شود، یادآور شد: امتحانات دروس نهایی امروز شنبه ۲۵ دی هم در حوزه‌های دبیرستان رازی و فضیلت با توجه به ماهیت سراسری بودن آن و عدم دخل و تصرف در اجرای آن در سطح استان، راس ساعت اعلام شده برگزار خواهد شد.

۲۵۰ مورد خاموشی بر اثر بارندگی در کردستان به ثبت رسید

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق کردستان روز یکشنبه هفته اخیر به خبرنگار ایرنا گفت: بر اثر بارش برف و باران در چند روز اخیر، ۱۵۰ مورد خاموشی در بخش‌های مختلف خانگی و انشعاب های فرعی در استان به ثبت رسید که همه این خاموشی ها در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف شد.

کوهسار رسولی تبار اضافه کرد: در حال حاضر و به دنبال بارش‌ برف و باران در استان کردستان، شبکه برق تمام شهرها و روستاهای استان جز یک روستا در شهرستان دیواندره، پایدار و برقرار است.

وی اظهار داشت: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش برف در نقاط مختلف استان و ادامه این روند تا پایان هفته جاری، اکیپ های عملیات و اتفاقات شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان به صورت لحظه ای آمادگی لازم برای رفع ناپایداری و یا خاموشی های احتمالی را در کوتاه ترین زمان ممکن دارند.

تحقق طرح مسکن ملی نیاز به جدیت و تلاش بیشتری دارد

استاندار کردستان در جلسه شورای مسکن استان در شهر سنندج اظهار داشت: موضوع مسکن جزو اولویت‌های جدی دولت است و در استان کردستان هم هر چقدر در این زمینه کار کنیم باز هم جای کار بیشتری دارد.

اسماعیل زارعی کوشا افزود: دولت متعهد شده است که در مدت چهار سال چهار میلیون مسکن در کشور بسازد و این هدف باید بعد از چهار سال تحقق یابد که کار بزرگی است و این نیاز دیده می‌شود در استان ما هم در این مورد متولیان امر جدیت بیشتری داشته باشند.

استاندار کردستان ادامه داد: ما در سال‎های گذشته طرح‌های دیگری را همچون مسکن مهر داشته ایم که باید از تجربیات آنها استفاده و موانع و مشکلات احتمالی طرح های پیش رو را برطرف کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اعلام اینکه تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ نفر مجرد بالای ۲۳ سال در کردستان برای طرح مسکن ثبت نام کرده‌اند، گفت: از چهار روز گذشته ثبت نام در سامانه طرح ملی جهش تولید مسکن در تمامی شهرهای استان باز شده است و تا کنون ۵۴ هزار نفر در کردستان برای این طرح ثبت نام کرده‌اند.

عرفان مرادی با اشاره به اینکه کل سهمیه استان در این طرح بیش از ۸۷ هزار واحد است، افزود: از ۱۵ آذرماه تا ۱۵ دی ماه فقط سه شهر سقز، دیواندره و دهگلان در استان می توانستند در سایت این طرح ثبت نام کنند که در این مدت هم ۲۸ هزار نفر موفق به ثبت نام شدند.

اخبار ورزشی مهم هفته اخیر کردستان

تیم والیبال مقاومت شهداب یزد در هفته هیجدهم لیگ برتر قهرمانی باشگاه‌های کشور یکشنبه شب در دیدار خانگی در سه بازی متوالی بر حریف خود راهیاب ملل مریوان کردستان غلبه کرد.

بازیکنان این تیم یزدی در سه ست متوالی با ارایه بازی فنی به ترتیب با امتیاز های ۲۵ بر ۱۲، ۲۵ بر ۱۹ و ۲۵ بر ۲۳ بر تیم رهیاب ملل مریوان پیروز شدند.

بلندقامتان تیم تیروژ حیات کردستان شنبه ۲۵ دی در سومین بازی خود از دور برگشت رقابت‌های لیگ دسته یک بسکتبال کشور توانستند تیم مهام تهران را شکست دهند این دو تیم در سالن آزادی سنندج به مصاف هم رفتند که در پایان تیم کردستان موفق شد با نتیجه ۸۳ به ۷۴ پیروز میدان شود.

بلندقامتان تیم تیروژ حیات کردستان شامگاه یکشنبه ۲۶ دی در مصاف با تیم خانه بسکتبال خرم آباد برتری را از آن خود کردند این تیم در آخرین بازی خود از دور برگشت رقابت‌های لیگ دسته یک بسکتبال کشور در سالن آزادی سنندج به مصاف تیم خانه بسکتبال خرم آباد رفت و توانست میهمان خود را با نتیجه ۹۱ به ۷۷ با شکست بدرقه کند.

ممنوعیت خروج ناوگان حمل و نقل عمومی از بیجار و مسدود شدن راه ارتباطی ۵۵۰ روستای کردستان

فرماندار بیجار گفت: تردد ناوگان حمل و نقل عمومی، اتوبوس های مسافربری، خودروهای سنگین و کشنده های باربری در محورهای این شهرستان ممنوع است.

علی اکبر ورمقانی شامگاه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با توجه به برودت و کولاک سرما و برف در جاده های موصلاتی شهرستان بیجار به سمت استان، با همکاری پلیس راه، خروج اتوبوس های مسافربری، کشنده ها و خودروهای سنگین که قصد عبور از بیجار به سایر شهرهای استان را دارند، ممنوع است و کلیه مسافران در شهرستان اسکان داده می شوند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان روز دوشنبه هفته اخیر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه به دلیل بارش برف و کولاک راه ارتباطی ۵۵۰ روستای استان بسته شده است، اظهار داشت: از این تعداد ‌۱۵۰ روستا مربوط به شهرستان بانه، ۱۰۰روستا سقز، ۸۰ ‌روستا دیواندره، ۷۰ روستا کامیاران، ۵۰ روستا مریوان، ۲۰روستا سنندج، ‌۶۰ روستادهگلان و سه روستا نیز مربوط به قروه است.

رامبد نوذری افزود: همچنین به دلیل بارش برف، وزش باد، کولاک شدید و نبود دید کافی در برخی محورهای اصلی استان شامل محور دیواندره- سقز و بالعکس، سنندج- کامیاران و بالعکس تردد کامیون و کشنده ممنوع و محور بوکان- سقز و سقز- بانه نیز مسدود اعلام شده است.

مرگ یک نفر براثر سقوط سایبان بیمارستان بعثت سنندج

هرچند بارش برف موجی از شادی و نشاط را در بین مردم ایجاد کرد و افراد گرفتار زیادی در برف و کولاک نجات یافتند و در این بین حوادثی رخ داد که کام شهروندان استان را تلخ کرد که از جمله آنها مرگ یک نفر براثر سقوط سایبان اورژانس بیمارستان بعثت سنندج بود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه بر اثر سقوط سایه بان ورودی اورژانس بیمارستان بعثت سنندج، فرد همراه یک بیمار سرپایی جان خود را از دست داد،به خبرنگار ایرنا گفت: این حادثه ظهر روز دوشنبه ۲۷ دی ماه روی داد که هنوز علت سقوط این سایبه بان مشخص نیست و در دست بررسی قرار دارد.

به دنبال این اتفاق استاندار کردستان خواستار خواستار بررسی هر چه سریعتر این موضوع و علت وقوع حادثه شد و سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری را موظف کرد که به صورت ویژه این حادثه را مورد بررسی قرار دهد.

برفی شدن کردستان و دیگر رویدادهای مهم استان در هفته گذشته

تعطیلی ادارات و مدارس استان به دلیل بارش برف

بر اساس تصمیم ستاد مدیریت بحران به غیر از دستگاه‌های خدمات‌رسان، امدادی و درمانی تمام ادارات استان روز سه شنبه ۲۸ دیماه تعطیل است.

یکی از گزارش های منتشر شده ایرنا کردستان در هفته گذشته مربوط به حادثه بمباران ۲۸ دیماه سنندج بود که عبدالله رحماین رییس ایرنا سنندج به بیان حکایت خانواده شهید شاه‌جانی پرداخته است.

استاد مهدی شاه‌جانی که به استاد محیه (محی‌الدین) مشهور است در شهرک صنعتی تعمیرکاران سنندج مغازه دارد، وی پسر ارشد خانواده شاه‌جانی است که پس از شهادت پدر و مادرش در بمباران ۲۸ دی ماه سنندج، قیوم برادرانش شد.

متن کامل این گزارش را می توانید در این https://www.irna.ir/news/۸۴۶۱۷۰۷۰ مطالعه کنید.

رکورد مصرف گاز در کردستان شکست

مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت: به دنبال بارش برف و برودت هوا، مصرف گاز در کردستان در شبانه‌روز گذشته رکورد شکست و به ۱۵ میلیون مترمکعب در روز رسید.

احمد فعله‌گری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان مصرف در سال جاری بی سابقه بوده و در چند روز قبل روزانه ۱۱ تا ۱۲ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌شد که اکنون بدون احتساب نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج به ۱۵ میلیون مترمکعب در شبانه‌روز گذشته افزایش یافته است.

وی یادآور شد: به دلیل اولویت بخش خانگی در بحث تامین انرژی، گاز نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج قطع شد، در حالیکه این واحد تولیدی روزانه در حالت عادی ۲ میلیون مترمکعب مصرف دارد.

سقوط بهمن جاده بانه- سقز را مسدود کرد

فرماندار بانه روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سقوط بهمن در چهار نقطه در نزدیکی روستای کلیه شین این شهرستان جاده بانه- سقز را مسدود کرده است.

اسماعیل رستم پور اضافه کرد: به علت ریزش بهمن ۲ خودرو به دره سقوط کردند که توسط نیروهای راهداری، حمل و نقل جاده ای و پلیس راه شهرستان نجات یافتند.

۲ شهر کردستان سردترین شهرهای کشور در شبانه روز گذشته بودند

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه گفت: شهرهای سقز و بابارشانی بیجار در شبانه روز گذشته با دمای منفی ۲۸ و منفی ۳۰ درجه سانتی گراد سردترین شهرهای کشور بودند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان هم در همین روز گفت: بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده، به دلیل بارش سنگین برف، برق هفت روستای استان همچنان قطع است که به‌ محض بازگشایی راه این روستاها، شبکه برق آنها برقرار می‌شود.

هیوا لیونیان اظهار داشت: به دلیل شدت بارش‌ برف و شکستن شاخ و برگ درختان بر روی شبکه برق و همچنین اتصالی‌های موجود، برق ۲۱۳ روستای استان قطع شد که با تلاش اکیپ‌های واحدهای عملیات و اتفاقات برق، این تعداد روستا تا عصر دوشنبه به ۳۹ مورد کاهش یافت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سروآباد گفت: ۲ مسافر گرفتار در برف و کولاک شدید در گردنه مارانی در محور ارتباطی سروآباد کامیاران از مرگ نجات یافتند.

محمدکریم حسینی روز چهارشنبه اظهار داشت: ساعت یک بامداد امروز نیروهای راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان سروآباد در هنگام برف‌روبی گردنه مارانی در محور ارتباطی شهرستان سروآباد به کامیاران به یک خودروی پوشیده از برفی برخورد می‌کنند.

نجات هفت کولبر در بانه و هشت مادر باردار در سروآباد

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان روز پنجشنبه ۳۰ دی ماه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هفت کولبر اهل روستای هنگه ژاله بانه که به دلیل کولاک شدید، راه خود را گم کرده و در معرض خطر سرمازدگی قرار داشتند با اطلاع به موقع نیروهای فوریتهای پزشکی امدادرسانی شدند.

وی با بیان اینکه اقدامات درمانی برای این کولبران انجام شده و در وضعیت مناسب جسمی به سر می برند، افزود: این حادثه ساعت ۱۰ صبح به مرکز پیام ۱۱۵ ابلاغ شد و عملیات امدادرسانی ۲ ساعت به طول انجامید و از آنجا که این افراد نیازی به اقدام درمانی تکمیلی نداشتند بصورت سرپایی مداوا شدند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سروآباد در همین روز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روز سه شنبه ۲۷ دی سه مادر باردار در روستاهای انجمنه، دزلی و شهر سروآباد با همکاری جمعیت هلال احمر و راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان سروآباد نجات داده شد که مادر باردار روستای دزلی نوزاد خود را سالم در داخل آمبولانس به دنیا آورد و ۲ مادر باردار نیز در بیمارستان زایمان کردند.

محمدکریم حسینی افزود: روز چهارشنبه نیز چهار مادار باردار منطقه هورامان که به دلیل بارش سنگین برف و مسدود شدن گردنه ژالانه محور ارتباطی این منطقه امکان انتقال آنها به بیمارستان نبود با بالگرد ( اورژانس هوایی) به بیمارستان منتقل شدند.

وی اضافه کرد: امروز نیز ۲ مادرباردار در منطقه هورامان این شهرستان با همراهی ماما و فوریت های ۱۱۵ با همکاری اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان در شرایط کولاک شدید و پس از برف روبی به بیمارستان منتقل شدند.

۲ بولدوزر در کولاک شدید گردنه ژالانه گیر کردند

رییس راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان سروآباد روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲ دستگاه بولدوزر مستقر در گردنه ژالانه که برای برف‌روبی و کمک به ماشین های گرفتار در برف و کولاک رفته بودند در بوران و کولاک شدید گیر افتادند و به هیچ عنوان نمی توانستند حرکت کنند.

وی افزود: شدت کولاک و بوران به حدی بود که فقط توانستیم رانندگان بولدوزرها را نجات دهیم و ۲ دستگاه بولدوزر را در زیر کولاک رها کردیم.

متوسط بارش‌های امسال در کردستان پنج درصد افزایش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: متوسط بارش‌ها در استان از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه) تا ۲۸ دی ماه، ۱۷۷ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال پنج درصد بیشتر است.

آرش آریانژاد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه متوسط بارندگی‌ها در مدت مشابه پارسال(مهرماه ۱۳۹۹ تا ۲۸ دی ماه همان سال) ۱۶۹ میلیمتر بود، اظهار داشت: میانگین بارش ها از ابتدای دی ماه امسال تا ۲۸ دی، ۸۲ میلیمتر بود، درحالیکه این رقم در سال گذشته فقط ۱۰ میلیمتر بود.

فرمانده پلیس راه کردستان هم در همین روز با اعلام اینکه ۲ جاده بانه- سقز و جاده قدیم سنندج- مریوان به علت برف و یخ‌زدگی مسدود است، گفت: با توجه به قطع بارش‌های برف و پایدار بودن هوا پیگیری‌های لازم انجام می‌شود تا این مسیرها هم با تیغه زنی به زودی بازگشایی شود.

سرهنگ عیسی گوهری تاکید کرد: تردد در سایر نقاط استان هم فقط با زنجیر چرخ ممکن است و رانندگانی که تردد ضروی دارند حتما از زنجیر استفاده کنند.

امام جمعه سنندج: تلاش دستگاه‌های مختلف در روزهای برفی اخیر قابل تقدیر است

ماموستا فایق رستمی در خطبه‌های نماز جمعه سنندج اظهار داشت: از نزدیک شاهد تلاش راهداری، هلال احمر، نیروهای نظامی و انتظامی، بسیج، رسانه‌ها، خبرگراری ها و صدا وسیما، مسوولان و دستگاه‌های خدمات رسان بودیم و باید قدردان زحمات آنان باشیم.

وی با بیان اینکه دین اسلام، دین یاری و خدمت گزاری به مردم است، افزود: در چنین روزهای سختی پرتو ایمان مردم و مسوولان مشخص می‌شود، بنابراین خدمات چند روز اخیر دستگاه‌ها و مسوولان، نشان از تلاش‌های صادقانه آنان دارد.

مشکل گرمایشی بیمارستان توحید سنندج رفع شد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در روزهای اخیر سیستم گرمایشی بیمارستان توحید به دلیل برودت بیش از حد هوا، توان تامین نیاز این مرکز درمانی را نداشت که این مشکل رفع شد.

دکتر صدیق جدیدالاسلام روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: بیمارستان توحید سنندج قدیمی‌ترین بیمارستان شهر است که ساختاری قدیمی دارد و وسیع بودن ساختمان بخش‌های مختلف در کنار برودت بی سابقه هوا، مشکلاتی برای تامین گرمایش ایجاد کرده بود.

راه ارتباطی ۶۰۰ روستای کردستان بسته است

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس گزارشات ارسالی از راهداری شهرستان‌های تابعه و مرکز مدیریت راه‌های استان از روز جمعه راه ارتباطی ۲۵۱ روستای استان بازگشایی شده و راه حدود ۶۰۰ روستا هنوز مسدود است.

مدارس کردستان روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است

مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش‌ و پرورش کردستان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به بارش شدید برف در نقاط مختلف استان، پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مبنی بر تداوم برودت هوا، لغزندگی معابر و مسدود بودن برخی از مسیرهای ارتباطی آموزش تمام دوره‌های تحصیلی استان روزهای شنبه و یکشنبه غیرحضوری است.

ادارات کردستان شنبه دوم بهمن ساعت ۹ آغاز بکار می‌کنند

طبق اعلام استانداری کردستان، شنبه دوم بهمن ماه، تمام ادارات و دستگاه‌های دولتی استان به دلیل برودت هوا و یخبندان، ساعت ۹ صبح فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

به دنبال بارش برف در چند روز گذشته، برودت هوا، لغزندگی معابر و مسدود بودن برخی از مسیرهای ارتباطی و به منظور پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی، بر اساس تصمیم ستاد مدیریت بحران کردستان تمام ادارات، سازمان های دولتی و بانک‌های استان بجز دستگاه‌های خدمت‌رسان، امدادی و مراکز درمانی فردا شنبه دوم بهمن ماه ۱۴۰۰ فعالیت کاری خود را ساعت ۹ صبح آغاز می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟