«روزگار سرد»؛ روایت محافظت حاج قاسم از اربیل عراق در برابر داعش


«روزگار سرد»؛ روایت محافظت حاج قاسم از اربیل عراق در برابر داعش

کارگردان نمایش «روزگار سرد»، در چهلمین جشنواره تئاتر فجر نمایشی درباره حاج قاسم را روی صحنه می‌برد.

باشگاه خبرنگاران جوان - سمیرا سلیمانی کارگردان نمایش «روزگار سرد»، درباره موضوع این نمایش گفت: موضوع این نمایش درباره رشادت‌های حاج‌قاسم در اربیل عراق در زمان حمله داعش است. آن زمان مسعود بارزانی، نخست‌وزیر از همه حامیان حقوق‌بشر درخواست کمک می‌کند، اما تنها ایران به درخواست کمک او جواب می‌دهد.

به گفته این کارگردان وقتی مسعود بارزانی از حاج‌قاسم طلب کمک می‌کند، حاج‌قاسم به او می‌گوید فقط شهر را تا هفت صبح نگه دارید تا من بیایم.

این کارگردان تمام اتفاقات این نمایش را مستند دانست و اشاره کرد که حاج‌قاسم شهر را از چنگال داعش نجات می‌دهد.

خلاصه قصه این نمایش، داستان یک پدر عراقی است که چهار دختر دارد و آن‌ها مشغول زندگی عادی و کشاورزی خود هستند. به پدر خبر می‌رسد که داعش حمله کرده و بسیار ناراحت می‌شود و از دخترهایش می‌خواهد برای در امان ماندن از داعش لباس پسرانه به تن کنند. دختر‌ها نیز با همین لباس پسرانه از شهرشان دفاع می‌کنند و شهر را تا ورود نیرو‌های حاج قاسم حفظ می‌کنند.

سلیمانی درباره دلیل انتخاب این‌ موضوع برای نوشتن نمایشنامه گفت: ما در کردستان زندگی می‌کنیم و به کردستان عراق بسیار نزدیک هستیم و مجاورت فیزیکی یکی از دلایل این انتخاب بود. علاوه‌برآن من و همسرم که نویسنده این نمایش است از شخصیت حاج‌قاسم به دلیل اینکه به ارزش انسان اهمیت زیادی می‌داد، خوشمان می‌آمد.

نمایش «روزگار سرد» به نویسندگی امیر زارع زاده و کارگردانی سمیرا سلیمانی در بخش نمایش خیابانی غیر رقابتی جشنواره چهلم تئاتر فجر پذیرفته شده است.

سمیرا سلیمانی دانش آموخته کارشناسی اقتصاد عضو گروه تئاتر پیوند شهرستان سقز است که از سال ۱۳۹۴ به همراه همسر خود امیر زارع زاده به صورت حرفه ای فعالیت هنری خود را بخش تئاتر اغاز کرد.

وی تاکنون نویسندگی ۶ متن نمایشی را برعهده داشته است و در کنار طراحی صحنه ولباس ۱۰ اثر نمایشی در مقام کارگردانی ۵ نمایش را در بخش صحنه ای و خیابانی به روی صحنه برده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها