استعفای قاضی پرونده قتل رییس جمهور هائیتی


استعفای قاضی پرونده قتل رییس جمهور هائیتی

گری اورلین روز گذشته اعلام کرد از سمت خود در پرونده بررسی دلایل قتل رییس جمهوری هائیتی کناره گیری کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان- گری اورلین، قاضی پرونده قتل جوونل مویس، رئیس جمهور مقتول هائیتی که در ماه اوت ۲۰۲۱ به عنوان قاضی تحقیقات این پرونده منصوب شد گفت که به دلیل مشکلات پیش رو در بررسی‌های این پرونده از سمت خود کناره گیری کرده است.

اعلام این خبر موجب تشدید اوضاع نابسامان و هرج و مرج در خیابان‌های هائیتی شد. در نامه استعفای اورلین آمده است که او به دلایل شخصی از تحقیق در مورد قتل مویس صرف نظر کرده است. وی از اظهارنظر بیشتر در مورد دلایل استعفای خود خودداری کرده است.

اورلین در روز‌های گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد: عدم حمایت نهاد‌های دولتی هائیتی مانع پیشرفت در پرونده قتل رییس جمهور می‌شود.
آمریکا در پرونده قتل جوونل مویس، رییس جمهور هائیتی نقش کلیدی را به دست گرفته است.

وزارت دادگستری آمریکا یک فرد دیگر را درباره ترور رئیس جمهور هائیتی متهم شناخت. رودولف جار که ۴۹ سال سن دارد یک شهروند دو رگه هائیتی – شیلیایی است که روز چهارشنبه توسط مقامات امنیتی دستگیر شد. وی به جرم آدم ربایی و توطئه برای ارتکاب قتل در خارج از آمریکا متهم شده است.

وی اکنون دومین متهمی است که توسط مقامات قضایی آمریکا در پرونده قتل رییس جمهور هائیتی دستگیر شده است. دولت آمریکا مدعیست که جار به همراه یک گروه متشکل از ۲۰ شهروند کلمبیایی و چند آمریکایی تبار اهل هائیتی در این دسیسه دخالت داشته اند.

در هفته‌های اخیر آمریکا یک شهروند کلمبیایی را به قتل جوونل مویس، رییس جمهور هائیتی متهم کرد. این نخستین اتهام رسمی پس از قتل رییس جمهور هائیتی در ژوئیه سال ۲۰۲۱ میلادی بوده است. هائیتی تا به حال ده‌ها نفر را به دلیل شرکت در طراحی قتل جوونل مویس در این کشور دستگیر کرده است. ولی تا به حال هیچ فردی در این خصوص متهم شناخته نشده است.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ماریو پالاسیوس، افسر سابق ارتش کلمبیا از جمله افرادی بود که برای ربودن مویس در ژوئیه سال گذشته برنامه ریزی کرد، اما پس از شکست نقشه آدم ربایی دست به قتل وی زد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ۷ ژوئیه ۲۰۲۱ پالاسیوس و چند نفر از افراد همراه وی وارد اقامتگاه مویس شده و او را کشته اند. پالاسیوس همچنین به تامین مالی این نقشه قتل نیز متهم شده است.

پالاسیوس در دادگاه محلی میامی حاضر شد و گفت: فردی را در آمریکا نمی‌شناسد و تنها درآمد او حقوق بازنشستگی نظامی از ارتش کلمبیاست.

به گزارش پلیس ملی هائیتی، پالاسیوس یکی از ۵ نفری بودند که با نام "تیم دلتا" وارد اتاق خواب رییس جمهور هائیتی شده و او را به قتل رسانده اند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند