به یاد فردوسی بزرگ


به یاد فردوسی بزرگ

دکتر علی دارابی در یادداشتی نوشت: یکم بهمن زادروز حکیم و شاعر نامدار جهانی ایران «حکیم ابوالقاسم فردوسی» خالق اثر بی بدیل شاهنامه است. استاد بزرگ زبان فارسی و شاهنامه پژوه، میرجلال الدین کزازی می گوید: هر روز که ما در آن به ابر مرد...

دکتر علی دارابی در یادداشتی نوشت: یکم بهمن زادروز حکیم و شاعر نامدار جهانی ایران «حکیم ابوالقاسم فردوسی» خالق اثر بی بدیل شاهنامه است. استاد بزرگ زبان فارسی و شاهنامه پژوه، میرجلال الدین کزازی می گوید: هر روز که ما در آن به ابر مرد فرهنگ و ادب بیندیشیم و به شاهکار بی مانند او خجسته زاد روز فردوسی و شاهنامه خواهد بود»
استاد محمد علی اسلامی ندوشن استاد برجسته زبان و ادب فارسی «شاهنامه را کتاب مردم ایران» می نامد و می گوید : «اگر شاهنامه نبود ایران گذشته خود را فراموش می کرد. شاهنامه اگر چه بدست یک نفر پدید آمده، گویی هزاران هزار در ایجاد آن دست داشته اند».
فردوسی در ۸۰ سالگی از دنیا رفت، او شیعه دوازده امامی بود و به تأسی از پیامبر خاتم (ص) درباره علی (ع) سرود : «که من شهر علمم، علیم دراست» . عالم بزرگ سید حسن امین شیوه فردوسی در سرودن شاهنامه را برگرفته از شیوه قرآن می داند. روح حاکم بر شاهنامه را باید «فرهنگ» و پیوند آن را در قبل و بعد از اسلام نامید.
توحید و خرد و تعقل را باید جهان بینی فردوسی برشمرد:
به نام خداوند جان و خرد** کزین برتر اندیشه برنگذرد
خرد رهنما و خرد دلگشای** خرد دست گیرد به هر دو سرای
او همگان را به «نیکی» فرا می خواند و می گوید:
«نباشد همی نیک و بد پایدار ** همان به که نیکی بود یادگار»

یکم بهمن زاد روز حکیم ابوالقاسم فردوسی خالق اثر جهانی شاهنامه گرامی باد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی