خوره های تلویزیون بخوانند


محققان انگلیسی در یک مطالعه جدید نشان داده اند که تماشای درازمدت تلویزیون...

خوره های تلویزیون بخوانند

محققان انگلیسی در یک مطالعه جدید نشان داده اند که تماشای درازمدت تلویزیون می تواند خطر لخته شدن خون و بروز آمبولی در اندام های حیاتی بدن را افزایش دهد.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان توصیه می کنند که هنگام تماشای تلویزیون به مدت زیاد، بایستی وقفه هایی را در این کار برای جلوگیری از لخته شدن خون ایجاد کرد. این هشدار به دنبال انتشار نتایج مطالعه ای صادر شده که گزارش می دهد تماشای تلویزیون به مدت چهار ساعت یا بیشتر در روز با 35 درصد خطر بیشتر برای لخته شدن خون در مقایسه با ساعات کمتر همراه است.

محققان دانشگاه بریستول بریتانیا که سرپرستی این تحقیق را به عهده داشته اند، می گویند: یافته‌های مطالعه ما همچنین نشان می دهند که فعالیت فیزیکی، خطر افزایش لخته‌های خون مرتبط با تماشای طولانی‌مدت تلویزیون را به طور کامل از بین نمی‌برد!

با این وجود، به گفته آن ها، اگر می‌خواهید در تماشای تلویزیون زیاده‌روی کنید، باید در میان آن استراحت کنید. برای مثال می توانید هر 30 دقیقه بایستید و حرکات کششی انجام دهید یا از دوچرخه ثابت استفاده کنید و ضمنا از ترکیب تلویزیون با میان وعده های ناسالم خودداری کنید.

در این مطالعه به طور خاص، ارتباط بین تماشای تلویزیون و مشکل موسوم به ترومبوآمبولی وریدی (VTE) بررسی شده است. VTE شامل آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه ها) و ترومبوز ورید عمقی (لخته شدن خون در ورید عمیق، معمولاً پاها، که می تواند به ریه ها رفته و باعث آمبولی ریه شود) است.

این مطالعه از طریق تجزیه و تحلیل سه مطالعه بزرگ مختلف با مجموع بیش از 131 هزار شرکت کننده بوده است که 40 ساله یا بالاتر بوده و تاکنون ترومبوآمبولی وریدی را نشان نداده بودند.به گزارش سیناپرس، نتایج بررسی ها نشان داد که بینندگان طولانی مدت تلویزیون، 35 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به VTE در مقایسه با آن هایی بودند که میزان تماشای تلویزیون شان 2.5 ساعت یا کمتر بود. ضمن آن که این ارتباط هیچ ربطی به سن، جنس، شاخص توده بدنی (BMI) و فعالیت بدنی نداشت.

درواقع، یافته های فوق نشان می دهند که صرف نظر از میزان فعالیت بدنی، شاخص توده بدنی، سن و جنسیت شما، تماشای چندین ساعت تلویزیون، یک فعالیت خطرناک برای ایجاد لخته خون در بخش های مختلف بدنتان است.

مجریان این تحقیق معتقدند: تماشای طولانی مدت تلویزیون، باعث بی حرکتی طولانی مدت شما می گردد و این، یک عامل خطر برای بروز VTE است. به همین دلیل است که افراد معمولا بعد از عمل جراحی یا در طی یک پرواز طولانی مدت، تشویق به حرکت می شوند.

آن ها می افزایند: هنگامی که شما برای مدت طولانی در یک وضعیت بسیار کم تحرک می نشینید، خون به جای گردش، در اندام های شما جمع می شود و این می تواند باعث لخته شدن خون شود.

علاوه بر این ها، تماشاگران پروپاقرص تلویزیون معمولا پرخوری کرده و تمایل به خوردن تنقلات ناسالم دارند که همین عامل نیز ممکن است منجر به چاقی و فشار خون بالا شود و احتمال لخته شدن خون را افزایش دهد.به گزارش سیناپرس، این یافته ها را مجله European Journal of Preventive Cardiology منتشر کرده است.

نویسنده: محمدرضا شجاعیه

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* خوره های تلویزیون بخوانند[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان