احداث نخستین «گرمخانه» و «بازارچه‌های دائمی» مخصوص زنان در تبریز


احداث نخستین «گرمخانه» و «بازارچه‌های دائمی» مخصوص زنان در تبریز

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی از احداث نخستین «گرمخانه» و «بازارچه‌های دائمی» مخصوص زنان در تبریز خبر داد.

رقیه صادق زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جزئیات جلسه این اداره کل با معاونت عمرانی استانداری آذربایجان شرقی، اظهار کرد: براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه زنان و خانواده و اهمیت کاهش آسیب‌های اجتماعی به خصوص پنج آسیب طلاق، فقر، حاشیه نشینی، فساد اخلاقی و اعتیاد، یکی از موارد مهم مطرح شده، امکان اسکان امن است.

وی افزود: راه اندازی کانون گرمخانه جهت اسکان افراد بی خانمان و ارائه خدمات رفاهی براساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و راه اندازی مراکزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی برابر ماده ۱۵ قانون اصلاحیه مبارزه با موادمخدر که در زیرمجموعه آن‌ها، تامین سرپناه‌ها برعهده بهزیستی است، از جمله موارد قانونی مهم در اسکان امن زنان هستند.

وی ادامه داد: جهت ارتقای سلامت اجتماعی و کاهش آسیب‌های موجود، جلوگیری از گسترش بیماری‌هایی چون اعتیاد و ایدز و در نهایت عدم گسترش زنجیره‌ای آسیب‌ها، یکی از دستورکارهای این جلسه، راه اندازی گرمخانه‌ها جهت اسکان زنان بی خانمان و ارائه خدمات رفاهی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی بوده است.

صادق زاده گفت: در این زمینه قرار شد تا معاونت امور عمرانی استانداری، فرصت یک هفته‌ای برای تعیین مکان مناسب احداث گرمخانه برای شهرداری در نظر بگیرد و دستگاه‌های مربوطه که در راستای ارائه آموزش‌ها و سایرموارد اعلام آمادگی کردند نیز بایستی برنامه‌های خود را در حوزه ارائه مشاوره‌های حقوقی، برنامه‌های ساماندهی و ... برای بی خانمان‌هایی که نیاز به سرپناه امن دارند، تدوین کنند.

وی افزود: بانوانی که مکانی برای پناه آوردن ندارند، در این گرمخانه پذیرش شده و تحت مشاوره‌های حقوقی، آموزشی، مهارتی و ... قرار می‌گیرند. دستگاه‌های مختلفی در این راستا اعلام آمادگی کرده‌اند و دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در بحث تامین اقلام بهداشتی و موارد مربوطه در گرمخانه‌ها با ما همکاری خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: اکنون اداره سلامت شهرداری تبریز تعدادی مکان برای اسکان موقت به شکل مسافرخانه در اختیار بانوانی که دارای مشکلات خانوادگی هستند، قرار داده و هم‌چنین مکان‌های دیگری توسط اورژانس اجتماعی از جمله خانه امن و مراکز ماده ۱۶ وجود دارند که بانوان مبتلا به اعتیاد و یا قربانی خشونت‌های خانگی و ... در آن‌ها پذیرش می‌شوند، در حالی که در گرمخانه‌های احداث شده قرار است بانوانی که در این شرایط نیستند و یا بی خانمان هستند، پذیرش شده و تحت آموزش توانمندسازی قرار بگیرند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی گفت: اگر ما از این بانوان حمایت نکنیم و تحت آموزش و مشاوره‌های توانمندسازی قرار ندهیم، با آسیب‌های اجتماعی بسیاری در آینده رو به رو خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص دومین دستورجلسه مطرح شده نیز ادامه داد: سند ارتقای وضعیت زنان (بر این اساس، وضعیت زنان در تمامی شهرستان‌ها شناسایی شده است) در سال ۹۸ تدوین و رونمایی شده که یکی از شاخص‌های آن، توانمندسازی و مشارکت اقتصادی است. ما در راستای عملی شدن این شاخص در قالب طرح توانمندسازی اقتصادی زنان خانوار و کارآفرینان در سطح استان، آموزش‌های لازم را ارائه داده و بانوان سرپرست خانوار و کارآفرین اکنون می‌توانند محصولات خود را تولید کنند اما تنها دغدغه آن‌ها بحث ساماندهی و احداث بازارچه‌های دائمی برای فروش است.

وی با بیان این‌که از تمامی دستگاه‌های مسئول استانی خواهشمندیم حمایت خود را در بحث احداث بازارچه‌های دائمی داشته باشند، گفت: بانوان سرپرست خانوار و کارآفرین استان، دغدغه فروش محصول ونحوه اتصال به بازار را دارند، که این موضوع به عنوان دومین دستورجلسه در نظر گرفته شده و آقای رحمتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز خواستار کمک به عملی شدن این طرح هستند و در این راستا تعدادی مکان در سطح شهر معرفی کردند و قراراست که بازدیدی از این اماکن به عمل آید و سپس اقدامات عملیاتی ساخت محوطه بازارچه‌ها اجرایی شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن