سفر وزیر خارجه انگلیس به روسیه برای نخستین بار


سفر وزیر خارجه انگلیس به روسیه برای نخستین بار

به گفته منابع دیپلماتیک، لیز تراس وزیر خارجه انگلیس در ماه فوریه (بهمن ماه) برای دیدار و مذاکره با همتای روسی خود به مسکو سفر می‌کند که این نخستین سفر یک وزیر امور خارجه انگلیس به روسیه از سال 2017 به اینطرف است.

سفر وزیر خارجه انگلیس به روسیه برای نخستین بار

به گزارش راهبرد معاصر، روابط مسکو و لندن طی چند سال گذشته به پایینترین سطح تنزل یافته و دو طرف بطور مرتب یکدیگر را به اقدامات مخرب متهم می‌کنند. مقامات روس بار‌ها این واقعیت را مورد توجه قرار دادند که مقامات سیاسی و نظامی انگلستان طی سال‌های اخیر همواره سعی کردند روسیه را تهدیدی واقعی برای این کشور نشان دهند تا از این طریق بتوانند بودجه دفاعی انگلیس را افزایش داده و حضور نظامی خود در مناطق دیگری جهان را توجیه کنند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز یادآور شده که افزایش کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین، دلیل دیگری در تمایل لندن برای افزایش حضور نظامی این کشور در نزدیکی مرز‌های روسیه است. به عقیده "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه، روابط کنونی بین مسکو و لندن به ابتکارعمل دولت انگلیس در یک بحران جدی قرار دارد و مقامات لندن باید برخوردی مسئولانه نسبت به انجام گفتگو‌های دوجانبه، بر اساس اصل برابری و توجه به منافع متقابل، به منظور حل و فصل مشکلات انباشته شده در روابط دو کشور داشته باشند.

خبرگزاری "اینترفکس" گزارش داده، به گفته منابع دیپلماتیکطرف روسی با درخواست "لیز تراس" وزیر امور خارجه انگلیس برای سفر به مسکو موافقت کرده است. طبق این اطلاعات این سفر در اوایل ماه فوریه (اواخر بهمن ماه) برگزار خواهد شد.

این منبع گفت: "وزیر خارجه بریتانیا خواستار فرصتی شده تا برای گفتگو با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود به این کشور سفر کند. مسکو با این سفر در ماه فوریه موافقت کرده است. "

پیش از این در اواسط ماه ژانویه، روزنامه تایمز به نقل از یک منبع خبری در دولت انگلیس گزارش داد که سفر لیز تراس که در سپتامبر سال ۲۰۲۱ به عنوان وزیر امور خارجه جدید آغاز به کار کرده، ممکن است در اوایل فوریه انجام شود. در آن زمان، "آندری کلین" سفیر روسیه در لندن گفت که سفارت روسیه در انگلستان درخواست رسمی در خصوص سفر تراس به مسکو دریافت نکرده است.

هیچیک از وزرای خارجه انگلیس از دسامبر سال ۲۰۱۷ به اینطرف به روسیه سفر نکردند. البته لاوروف و خانم تراس پیش از این در حاشیه نشست وزیران کشور‌های عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا با یکدیگر دیدار و مذاکره کرده بودند./تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینم از طرز تهیه آش گوشت + فیلم