ضرورت صنعتی‌سازی هنر سفالگری کوزه کنان


ضرورت صنعتی‌سازی هنر سفالگری کوزه کنان

شهردار کوزه کنان گفت‌:صنعت سفالگری این شهر باید از حالت سنتی تبدیل به صنعتی شود که در راستای این امر نیز اقداماتی انجام شده است.

سیدباقر موسویان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با هماهنگی‌هایی که با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای انجام داده‌ایم، قرار است آموزش‌های لازم برای به روز کردن صنعت هنر سفال سازی کوزه کنان به فعالان این حوزه ارائه شود.

وی اضافه کرد: همچنین مذاکراتی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی انجام شده تا نمایشگاه‌های متعدد مربوط به هنر سفالگری کوزه کنان در مناطق مختلف آذربایجان شرقی و سایر استان‌های کشور برگزار شود.

شهردار کوزه کنان ادامه داد: برای سال آینده برگزاری جشنواره سفالگری را برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا سفالگران کوزه کنان بتوانند محصولات خود را به نمایش بگذارند چراکه اگر از صنعت سفالگری حمایتی انجام شود نه تنها یک بیکار در این شهر پیدا نمی‌شود حتی زنان خانه‌دار نیز می‌توانند برای خودشان درآمد کسب کنند و فرزندان آنها با مشاهده جایگاه این هنر و صنعت و درآمدزایی آن به این حرفه هزاران ساله علاقه مند می‌شوند.

وی همچنین تاکید کرد: باید یک بازارچه دائمی سفالگری در کوزه کنان راه اندازی کنیم و این صنعت را در آنجا هم رواج دهیم و به صورت واقعی حمایت کنیم و به جوانان و نوجوانان آموزش داده و به نسل‌های آینده هم انتقال دهیم؛ با ارائه آموزش‌های به روز و فرهنگ سازی، این مفهوم را منتقل کنیم که سفال فقط کوزه و گلدان نیست، بلکه گونه‌ای از صنایع دستی است که می‌تواند در طرح ها و اشکال مختلف و باب میل مشتریان تولید و به بازار ارائه شود.

موسویان یادآور شد: امروزه سفال علاوه بر کوزه کنان به عنوان مهد این هنر و صنعت در اغلب مناطق دیگر ایران نیز تولید می‌شود و تولید ما باید در استفاده از مواد اولیه، نوع و رنگ و شکل سفال متفاوت با آنها باشد.

وی، از بسته بندی به عنوان یکی از چالش‌های اصلی صنعت سفال گری کوزه کنان نام برد و گفت: در بازار جهانی شده امروز یک محصول هر چه قدر هم که کیفیت بالایی داشته باشد، اگر بسته بندی زیبا و مشتری پسند نداشته باشد، روی دست تولیدکننده می‌ماند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس