ثبت پنجمین هفته متوالی افزایش قیمت نفت


ثبت پنجمین هفته متوالی افزایش قیمت نفت

قیمت نفت، طی هفته گذشته برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافت و تحلیل‌گران معتقدند که قیمت‌ها در تابستان امسال به 120 دلار می‌رسد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، قیمت نفت برای دومین روز متوالی در معاملات روز جمعه، آخرین روز کاری بازارهای جهانی کاهش یافت.

افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت خام و سوخت آمریکا و برداشت سود سرمایه‌گذاران از رشد قیمتی نفت به بالاترین رقم ۷ سال گذشته در اوایل هفته پیش، دلایل این کاهش قیمت عنوان شده است.

با این حال، هر دو شاخص نفتی برای پنجمین هفته متوالی رشد قیمتی هفتگی را ثبت کردند و طی هفته گذشته حدود ۲ درصد رشد قیمتی داشتند. قیمت نفت تا این زمان از سال جدید میلادی (کمتر از یک ماه) به علت نگرانی در مورد کمی عرضه در بازار، بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است.

هر بشکه نفت برنت با ۴۹ سنت کاهش ۸۷.۸۹ دلار فروخته شد و خام آمریکا نیز با ۴۱ سنت کاهش ۸۵.۱۴ دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

به نوشته رویترز، هر دو شاخص نفتی برنت و WTI در اوایل این هفته به بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۱۴ رسیدند.

استفان برناک، تحلیلگر PVM گفت: «کاهش قیمت‌های اخیر، بیشتر به علت برداشت سود سرمایه‌گذاران (فروش به علت افزایش قیمت‌ها) و نبود کاتالیزورهای جدید افزایشی رخ داده است.»

گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا از نخستین افزایش ذخایر نفت آمریکا از ماه نوامبر و افزایش ذخایر بنزین آمریکا به میزان بالاترین رقم در ۱۱ ماه گذشته خبر داد.

در عین حال، بانک مورگان استنلی، پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت را به ۱۰۰ دلار در بشکه در سه ماهه سوم افزایش داده است؛ پیش ‌بینی قبلی این بانک ۹۰ دلار بود.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار گفت: «تاجران انرژی از دیدن اینکه قیمت نفت افت کرده است، تعجب نکردند. نفت خام آمریکا پس از یک افزایش غیرمنتظره در ذخایر آمریکا و یک حمام خون در وال استریت (اشاره به قرمز شدن بازار بورس) که ارزش دارایی‌های ریسک پذیر را سقوط داد، افت کرد.»

«قیمت نفت ممکن است یک سره به سوی ۱۰۰ دلار نرود، اما عوامل مربوط به عرضه قطعا این امر را تقویت می‌کند که می‌تواند در تابستان این افزایش رخ دهد.»

سایر تحلیل‌گران نیز معتقدند که فشار کاهشی قیمت نفت به علت نگرانی در مورد عرضه و افزایش تقاضا محدود خواهد بود.

اوپک پلاس که شامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک و هم پیمانانش نظیر روسیه و سایر تولیدکنندگان نفت است، در تلاش است تا به هدف افزایش تولید ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

در آمریکا نیز شرکت های انرژی تعداد دکل های فعال نفتی خود را برای نخستین بار در ۱۳ هفته گذشته کاهش دادند.

تنش‌ها در شرق اروپا و غرب آسیا نیز تقویت کننده نگرانی کمبود و اختلال در عرضه است.

تحلیلگران بانک آمریکا می‌گویند: «با توجه به ظرفیت مازاد پایین اوپک پلاس و ذخایر پایین نفت و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، انتظار می‌رود، قیمت نفت برنت در نیمه سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۲۰ دلار در هر بشکه برسد.»

بانک UBS انتظار دارد، تقاضا برای نفت در سال جاری به رکورد بی‌سابقه برسد و نفت برنت در بازه ۸۰ تا ۹۰ دلار معامله شود.

به لحاظ تقاضا، نتایج سه ماهه‌ای شرکت انرژی شلمبرگر و بیکر هیوز، هر دو از انتظارات فراتر رفت زیرا افزایش قیمت نفت خام و گاز طبیعی، تقاضا برای خدمات انها را افزایش داده است.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن