سرمای شدید در اردبیل ؛ کولاک در پیش است


سرمای شدید در اردبیل ؛ کولاک در پیش است

اردبیل - ایرنا -ساکنان پهنه مرکزی و جنوبی استان اردبیل در حالی دومین سحرگاه بهمن را در برودت شدید سپری کردند که نقشه‌های همدیدی از ادامه سرما و آغاز دوباره تندباد و وقوع کولاک برف در این منطقه خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،کمینه برودت هوای اردبیل در سپیده دم شنبه در ایستگاه فرودگاه اردبیل به منفی ۲۴ درجه سانتیگراد رسید و مردم فیروزآباد کوثر و نیز خلخالی‌ها واقع در منطقه کوهستانی جنوب این استان به ترتیب با سرمای منفی ۲۳ و منفی ۲۱ درجه سردترین شب فصل سرد امسال را تجربه کردند.
نفوذ جریان هوای جنوبی و وزش باد گرمیج در ایستگاه مرکزی اردبیل که در حدود سه کیلومتری خارج از محدوده این شهر واقع است مانع از افت زیاد دما شد و کمینه برودت در این ایستگاه منفی ۹ درجه به ثبت رسید و این درحالی بود که در خود شهر به لحاظ حاکمیت هوای آرام و مهتابی سرمای هوا به مراتب بیشتر بود.
در این حال وزش تندباد گرمیج از سحرگاه شنبه در شهرستان نیر واقع در ۴۰ کیلومتری غرب اردبیل آغاز و سبب وقوع کولاک شدید برف در منطقه شده است.
نقشه های مربوط به تراز نزدیک به سطح زمین نشان می‌دهند که باتوجه به کاهش فشار بر فراز پهنه آبی خزر ساکنان شهرستان‌های اردبیل و سرعین نیز از حوالی عصر امروز با وزش تندباد جنوبی ۷۵ کیلومتری و بروز پدیده کولاک مواجه خواهند شدکه طی هفته جاری در بعضی ساعات ادامه خواهد داشت.
یخبندان شدید و حجم انبوه برف که از جمعه گذشته تا دیروز طی سه مرحله بارش در استان اردبیل بر زمین نشست وضعیت تردد را باوجود تلاش مردمی و نیروهای شهرداری در سطح گذرگاه‌های درونشهری اردبیل مختل کرده است.
در کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی اردبیل و بویژه در سطح گذرگاه‌های شهرک‌های مرتفع پیرامون این شهر ارتفاع مجموع برف‌های اخیر گاهی از یک متر فراتر رفته و بیم آن می رود که بروز کولاک سبب انباشت دوباره برف در معابری شود که توسط ماشین آلات شهرداری برفروبی شدند.
پیش‌بینی‌ سازمان هواشناسی از ادامه سرمای شدید تا اواسط هفته جاری در پهنه مرکزی و جنوبی استان اردبیل حکایت دارد به گونه ای که بیشینه دمای این نقاط از صفر درجه گرمتر نخواهد شد.
نقشه‌های پیش یابی کنونی از نفوذ موج تازه ای از برف و سرما از اواخر وقت پنجشنبه پیش رو به شمالغرب حکایت دارند که در صورت عدم دگرگونی الگوهای جوی استان اردبیل نیز به مدت چند روز در دامنه فعالیت آن قرار خواهد گرفت.
مدیریت بحران استان اردبیل با استناد به پیش بینی هواشناسی مبنی بر ادامه یخبندان ، برودت و کولاک در پهنه مرکزی و جنوبی این استان از ساکنان این مناطق خواست تا همچنان از سفرهای غیرضروری پرهیز کرده و موارد احتیاط و ایمنی را رعایت کنند.
صرفه‌جویی در مصرف گاز و برق ، همره داشتن امکانات زمستانی و پوشاک ضخیم و مقداری خوراک فاسد نشدنی در سفرهای ضروری ، رعایت احتیاط و سرعت مطمئنه هنگام رانندگی در گذرگاه‌های برفی و یخبندان ، غذا دادن به حیوانات و پرندگان و خودداری از کوهنوردی و هرگونه تفریح‌های زمستانی خطرناک در خارج از شهرها از موارد توصیه شده به ساکنان استان اردبیل هستند.
اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. ساکنان این شهرستان در حال تجربه یک زمستان کم سابقه با بارش پی در پی و سنگین برف به همراه سرما و کولاک شدید هستند که به گفته سالخوردگان یادآور زمستان‌های قدیم منطقه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی