افزایش 120 درصدی کرونایی ها ظرف یک هفته در استان مرکزی


افزایش 120 درصدی کرونایی ها ظرف یک هفته در استان مرکزی

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت پیک ششم در کشور به راه افتاده است و در تمامی شهرستان های استان مرکزی اُمیکرون شناسایی شده است.

دکتر سید محمد جمالیان دوم بهمن ماه ۱۴۰۰ در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی با اشاره به اینکه متاسفانه پیش بینی های هفته های گذشته به سمت واقعیت در حال حرکت است، اظهار کرد: در اکثریت کشورها به ویژه اروپا شاهد پیک ناگهانی بودیم که البته به سرعت نیز فروکش کرد، اما به هرحال با افزایش میزان بستری و مرگ و میر همراه بوده است.

وی تصریح کرد: درست است که گفته می شود سویه اُمیکرون ضعیف است، اما به هرحال درصد ابتلا و مرگ و میر محسوسی داشته است.

جمالیان با بیان اینکه اکثریت کشورها، اقداماتی برای کنترل پیک به انجام رساندند، گفت: سیاست های در پیش گرفته شده در کشور این است که ما در حال حاضر، تصمیم گیری مبنی بر تعطیلی اصناف و ایجاد محدودیت ها را نداریم به همین دلیل می طلبد، با توجه به تعطیلات نوروز و لزوم فعالیت کسب و کارها، همه شهروندان وظایف اجتماعی خود را به خوبی انجام دهند و اگر حساسیت لازم وجود نداشته باشد، قطعا تصمیم گیران، تصمیماتی خواهند داشت که به سود کسی نخواهد بود.

وی بیان کرد: همچنان به عنوان یک وظیفه اجتماعی رعایت پروتکل ها را از سوی همه افراد لازم می دانیم چراکه طیق تجربه دنیا، در کنار تزریق واکسن تا سه دوز، باید پروتکل های بهداشتی با جدیت رعایت شود، زدن ماسک و فاصله گذاری تا حدودی در کشور بالا رفته است، اما به هیچ وجه مناسب و بازدارنده برای یک پیک جدید نیست، در حال حاضر سویه امیکرون در تمام شهرستان های استان یافت شده است و آمادگی حرکت به سمت پیک جدی در استان وجود دارد.

جمالیان با بیان اینکه تقریبا بیش از ۱۲۰ درصد افزایش اُمیکرون را در هفته چهارم دی ماه نسبت به هفته سوم دی ماه در استان گزارش شده است، گفت: تقریبا حدود ۶ درصد جامعه هدف در استان دوز اول را دریافت نکرده اند، ۸۶.۱ درصد دو دوز دریافت کرده اند و ۲۸.۶ درصد نیز دوز سوم را تزریق کرده اند، در حالی که انتظار می رفت در دو هفته گذشته تعداد بیشتری دوز سوم دریافت کند که چنین نشد، البته قبول داریم که سرعت تزریق در شهریور و مهرماه بیشتر بود.

وی درخواست کرد، افرادی که در مناطق پرازدحام فعالند، باید تزریق دوز سوم را برای خود یک الزام بدانند، اما متاسفانه چنین نیست و لازم است روسای دانشگاه ها به این امر توجه داشته باشند و به دانشجویانی که واکسن دوز یادآور دریافت نکرده اند اجازه ورود به خوابگاه ندهند چراکه اگر یک نفر مبتلا شود قطعا تمامی حاضرین در خوابگاه مبتلا می شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: شرط حضور در کلاس ها باید تزریق دوز یادآور باشد در غیر این صورت برای دانشجو غیبت لحاظ می شود و البته باید برای صنایع و محیط های کاری پرازدحام نیز چنین تصمیمی اجرایی شود.

جمالیان تصریح کرد: طبق اعلام وزارت بهداشت، پیک ششم در کشور آغاز شده است و در تمامی استان ها شاهد سیر صعودی بیماری هستیم و لازم است تصمیماتی جدی در این راستا اتخاذ شود. اگر تعطیلی سال نو، بازگشایی مدارس و دانشگاه ها مدیریت نشود می تواند چالش های جدی رقم بزند.

به گزارش ایسنا، در این جلسه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص وضعیت ابتلا به کرونا، در هفته چهارم دی‌ماه و مقایسه آن با هفته سوم دی‌ماه اظهار کرد: هفته سوم میزان ابتلا ۲۷۴ بوده است که این موارد در هفته چهارم با افزایش ۱۲۳ درصدی به ۶۱۱ مورد رسید.

دکتر علی علیمحمدی افزود: در موارد بستری، ۱۶ مورد هفته سوم به ۴۱ مورد در هفته چهارم رسید که حاکی از رشد ۱۵۶ درصدی است و موارد سرپایی نیز با افزایش ۱۲۱ درصدی از ۲۵۸ مورد به ۵۷۰ مورد رشد یافت، خوشبختانه در موارد فوت افزایشی دیده نشده است و در هفته چهارم فقط یک مورد فوت ثبت شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش