رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: برای سنجش میزان پیشرفت کشور، شاخص‌ فکری نداریم


رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: برای سنجش میزان پیشرفت کشور، شاخص‌ فکری نداریم

رفیعی آتانی معتقد است: در آستانه برنامه هفتم توسعه، نمی‌دانیم از نظر مبانی فکری، پیشرفت کشور را با چه شاخصه‌ای باید بسنجیم، و بگوییم مسیر کشور به سمت پیشرفت است یا نه.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عطاء الله رفیعی آتانی قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در دیدار با آیت الله محمود رجبی رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: فلسفه علوم انسانی، مانند اقتصاد اسلامی، مدیریت اسلامی و جامعه‌شناسی اسلامی و ... حل مسائل زندگی است و به این معنا است که می‌خواهیم روشی به وجود آید که با نگاه دینی مسائل زندگی را حل و فصل کنیم.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: شرایط کشور، امروز حساس و پرمسئله است؛ هر چند با چالش‌های زیادی مواجهیم ولی برای اندیشه دینی یک فرصت مهمی ایجاد شده است که قدرت خود را در این عرصه‌ها نشان دهد.

وی همچنین تصریح کرد: امروز ما در عرصه‌های مختلف سیاستگذاری، قانونگذاری و اجرا، به پشتیبانی فکری برای عمل نیاز داریم، اقتضای ذاتی این شرایط آن است که حوزه‌های علمیه و پشتیبانان فکری نظام، با تمام توان و قوت خود به کمک اهل عمل، بشتابند.

رفیعی آتانی با اشاره به هماهنگی میان ارکان نظام در شرایط کنونی گفت: امروز دست مسئولان نظام به سمت حوزه‌های علمیه، مؤسسات و مراکزی که امکانات فکری در اختیار دارند، دراز است و به تک تک تصمیماتی که گرفته می‌شود، می‌توانند کمک فکری کنند.

وی بیان کرد: همه کسانی که به نوعی در فرآیند تصمیم گیری کشور دخالت دارند، باید از پشتیبانی فکری، معارف و دانش دینی بهره‌مند باشند.

رفیعی آتانی با اشاره به این که در برخی زمینه‌ها، احساس می‌شود که ما کوتاهی کرده‌ایم، گفت: ما حتی به پرسش‌های اساسی که در این عرصه‌ها نیاز است، پاسخ نداده‌ایم، مثلا، در آستانه برنامه هفتم توسعه، نمی‌دانیم از نظر مبانی فکری، پیشرفت کشور را با چه شاخصه‌ای باید بسنجیم، و بگوییم مسیر کشور به سمت پیشرفت است و یا نه؟

وی یادآور شد: اکنون در فصل تخصیص بودجه، 3 هزار و 700 هزار میلیارد تومان بودجه کشور است که سرانه این عدد بیش از 43 میلیون تومان برای هر ایرانی می‌شود، سؤال این است که از نظر مبنایی، ملاک این تخصیص چیست؟

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دست ما از نظریه عدالتی که کمک کند و بگوید شما با چه ملاکی باید این تخصیص‌ها را در بودجه انجام دهید، خالی است؛ اکنون تکلیف ما روشن نیست که دولت تا چه اندازه باید در اقتصاد، فرهنگ و ... دخالت کند و یا چقدر می‌تواند دخالت کند، ما برای این سؤالات پاسخ می‌خواهیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون مشخص نیست که فرق بین بهره بانکی و ربای حرام شرعی چیست؟ تکلیف را روشن نمی‌کنیم که آیا بهره‌ای که در سیستم بانکی هست همان ربایی است که شرع آن را حرام کرده است؟ تکلیف کسی که قرار است در این حوزه‌ها سیاستگذاری و قانونگذاری کند، معلوم نیست.

رفیعی آتانی افزود: اساسا مسئولیت دولت جهت تحقق عملی و تعیین احکام شرعی در جامعه چیست؟ اساسا با چه ملاک‌هایی می‌توان میزان پیشرفت دینداری در جامعه را ارزیابی و اندازه‌گیری کرد؟ یا سؤال مهمی نظیر مبانی و دلایل وظایف فراملی در جمهوری اسلامی، پاسخ جدی و بنیادین طلب می‌کند.

وی از مدیران مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) درخواست کرد: این مؤسسه در مورد پرسش‌هایی که پاسخ‌های آن به نظام تصمیم گیری و قانونگذاری در کشور کمک کند، کمک فکری کند و معارف ما برای پاسخ دادن به پرسش‌های سیاستگذاران فراوری شود.

وی در پایان با بیان اینکه امروز به جای مطالبه‌گری باید به سمت عمل کردن برویم، گفت: در شرایطی که تمام ارکان کشور در اختیار یک رویکرد اصیل انقلابی و بنیادین قرار گرفته است، نباید فرصت را از دست بدهیم و در نقاط آغازین کار بمانیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی