جلوگیری از ورود رسوبات به سدها با اجرای طرح های آبخیزداری ممکن است


جلوگیری از ورود رسوبات به سدها با اجرای طرح های آبخیزداری ممکن است

اهواز - ایرنا - مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه لایروبی در سدهای مخزنی انجام نمی شوند اظهار داشت: برای جلوگیری از ورود رسوبات در سدها باید در بالادست این سدها طرح های آبخیزداری اجرا شود چرا که لایروبی در سدهای مخزنی بسیار هزینه بر است.

به گزارش ایرنا فرهاد ایزدجو شنبه در نشست خبری دوازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی رودخانه در سالن سازمان آب و برق خوزستان، استفاده صحیح از منابع آبی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: تاب آوری و سازگاری با شرایط کنونی در ترسالی و خشکسالی به عنوان یک اولویت دایم باید در دستور کار باشد.

ایزدجو با اشاره به وجود یک سوم آب های سطحی کشور در خوزستان ادامه داد: خوزستان با چهار هزار و ۹۰۰ کیلومتر رودخانه دایم و ۱۱ هزار کیلومتر رودخانه فصلی علاوه بر ظرفیت ها با چالش های متعددی نیز در بخش آب مواجه است که در بررسی علمی این موضوع بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه کنفرانس بین المللی مهندسی رودخانه تنها کنفرانس بین المللی در حوضه آب کشور است که هر سه سال یکبار برگزار می شود گفت: شرکت کنندگانی از ایران و کشورهای مختلف به صورتی حضوری و برخط در این سمینار به ارایه مقاله می پردازند.

ایزدجو با بیان اینکه این کنفرانس به دنبال بررسی علمی مشکل رودخانه هاست گفت: فرسایش، آلودگی ها، حقابه تالاب ها، کنترل سیلاب، حریم و بستر رودخانه ها، خشکسالی و کم آبی، تغیر شکل مسیر رودخانه ها، تجاوز به حریم بستر و ایجاد مشکل برای مدیریت سیلاب از جمله موضوع هایی است که در این سمینار مورد ارزیابی قرار می گیرد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: خروجی این سمینار مجموعه مقاله هایی است که در قالب یک نشریه به چاپ می رسد.

وی افزود: خروجی کنفرانس ها ارایه پژوهش های علمی محققان مختلف با محور موضوع کنفرانس، بررسی علمی این پژوهش ها و چاپ مقاله ها در مجله های علمی معتبر است و به دلیل اینکه ممکن است این پژوهش ها دارای اشکال در روش و نتیجه باشد به همین دلیل خروجی این پژوهش ها به طور مستقیم منجر به دستورکارهای اجرایی نمی شود.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره سمینار بین المللی مهندسی رودخانه از چهارم تا ۶ بهمن ماه ۱۴۰۰در شهر اهواز به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود.

این سمینار به منظور تبادل اطلاعات و ارائه نتایج آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در زمینه مهندسی رودخانه با تاکید بر چالش های نظیر تغییر اقلیم ،خشکسالی و بحران کمی و کیفی آب رودخانه ها برگزار می شود.

در این سمینار پژوهشگران مطرحی از کشورهای هند، کانادا، ایتالیا، سنگاپور، فیلیپین، آمریکا، آلمان و کانادا مقاله های خود را در نشست های تخصصی ارایه می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت ال نود امروز در بازار چقدر شد؟