ادعای ورشکستگی آبی کشور نادرست است


ادعای ورشکستگی آبی کشور نادرست است

اهواز- ایرنا - سرپرست دانشگاه چمران اهواز و استاد تمام گروه هیدرولوژی و منابع آب گفت: این ادعا که گفته می شود ایران دچار ورشکستگی آبی شده است پشتوانه علمی ندارد و این دیدگاه بر اساس پژوهش های علمی و آمارهای بلند مدت موجود در کشور قابل به چالش کشیدن است.

به گزارش ایرنا محمدعلی آخوندعلی شنبه در نشست خبری دوازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی رودخانه در سالن سازمان آب و برق خوزستان افزود: ورشکستگی آبی، شکست هیدرولوژیکی و تغییر اقلیم از جمله مواردی است که در این موضوع دیدگاه های مختلف و حتی متضادی وجود دارد و اگر دیدگاه های مختلف در این رابطه در یک کنفرانس علمی به بحث گذاشته نشود تصمیم گیران کشور در مدیریت منابع آب دچار اشتباه خواهند شد.

وی با اشاره به بررسی دوره آماری موجود درکشور گفت: بر اساس آمار دوره ای بلند مدت موجود در کشور، تغییرات دما در ایران جزیی بوده است.

آخوندعلی اظهار داشت: آورد آبی کشور از بارندگی ها ۴۰۰ میلیارد مترمکعب بوده است که این آمار تغییر معناداری ندارد ولی با این وجود می بینیم که آب رودخانه کرخه ۵۰ درصد و کارون ۳۰ درصد کاهش دارد که این موضوع اگر به درستی تحلیل نشود، اشتباه در تصمیم گیری و مدیریت رودخانه ها را در پی دارد.

وی ادامه داد: وقتی رودخانه ای از چند استان عبور می کند، طبیعی است که در فرایند توسعه استان های مختلف و افزایش مصرف آب در بالادست، آورد آب رودخانه ها در پایین دست نسبت به سال های قبل به نظر کاهش داشته باشد.

آخوندعلی با اشاره به برگزاری دوازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی رودخانه گفت: این کنفرانس در طی سه دهه فعالیت خود از موضوع های ساده سازه ای در حوزه آب به سمت موضوع زیست محیطی و اساسی حرکت کرده است.

سرپرست دانشگاه چمران اهواز اظهار داشت: برخی سیل سال ۹۸ در خوزستان را در تاریخ بی سابقه می دانند و این در حالی است که آمارهای بلند مدت نشان می دهد این سیل در سال های گذشته نیز رقم خورده است.

آخوندعلی ادامه داد: سیل سال ۹۸ که خسارت های زیادی به اهواز و سایر شهرهای استان وارد کرد نه به دلیل ثبت رکوردبی سابقه دبی آب بلکه به دلیل حذف پوشش گیاهی، بی توجهی به رسوب زدایی از بستر رودخانه ها و بالا آمدن کف رودخانه ها بوده است.

سرپرست دانشگاه چمران اهواز اظهار داشت: این نگرانی که برخی ادعا می کنند اصل منابع آبی خوزستان کاهش یافته است بر اساس مطالعات دقیق قابل رد است و این پژوهش ها نشان می دهد که چنین اتفاقی نیفتاده است.

برخی از موضوع های مطرح پیرامون سدگتوند شایعه رسانه ای است

وی با بیان اینکه برخی معتقدند خشکسالی کنونی برگشت ناپذیر است گفت:این در حالی است که آمار بلند مدت نشان از تکرار شرایط کنونی دارد.

آخوندعلی با اشاره به مناظره چند ساعته خود با منتقدان سد گتوند افزود: در این مناظره به تمام ادعاها از منظر علمی پاسخ داده شد و بر اساس نظر کارشناسی می توان اعلام کرد همه کسانی که مدعی بودند سد گتوند بلای جان استان خوزستان است به نوعی شایعه سازی کرده اند.

وی با بیان اینکه معایب و محاسن سد گتون را باید در کنار هم دید اظهار داشت: مشکل سد گتوند اینقدر جدی نیست که به آن به عنوان ننگ تاریخ یاد شود بلکه یکی از این ویژگی های این سد مهار سیلاب سنگین در بارندگی ها بوده است.

سرپرست دانشگاه چمراه اهواز، افزود: اگر سدهای استان از جمله سدگتوند وجود نداشت در سیل سال ۹۸ خسارت ها بسیار بیشتر از چیزی بود که رقم خورد و با آن حجم سیل، اهواز را آب برده بود.

وی با تاکید بر اینکه سد گتوند هم ترسالی و هم خشکالی را کنترل کرده است ادامه داد: بسیاری از موضوع های مرتبط با سدگتوند شایعه های رسانه ای است.

مسایل مهم بخش آب نیازمند بررسی علمی است

وی گفت: سمینار مهندسی رودخانه بیش از ۳۰ سال پیش در دانشگاه چمران فعالیت خود را آغاز کرده است و با گذشت سه دهه، دارای ظرفیت های علمی بسیاری است که خلاقیت ها و ابداع های متعددی در سطح ملی و بین المللی ارایه کرده است.

سرپرست دانشگاه چمران اهواز با بیان اینکه بررسی مسایل مهم در بخش آب برای مدیریت صحیح رودخانه ها بسیار اهمیت دارد، افزود: وجود ابهام و اختلاف زیاد میان کارشناسان در مدیریت آب موجب شده تا نیاز به بررسی دقیق علمی در این زمینه اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.

به گزارش ایرنا دوازدهمین دوره سمینار بین المللی مهندسی رودخانه ۴ الی ۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ در شهر اهواز به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود.

این سمینار به منظور تبادل اطلاعات و ارائه نتایج آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در زمینه مهندسی رودخانه با تاکید بر چالش های نظیر تغییر اقلیم ،خشکسالی و بحران کمی و کیفی آب رودخانه ها برگزار می شود.

در این سمینار پژوهشگران مطرحی از کشورهای هند، کانادا، ایتالیا، سنگاپور، فیلیپین، آمریکا، آلمان و کانادا مقاله های خود را در نشست های تخصصی ارایه می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی