آیا خودروهای الکتریکی واقعا برای طبیعت مفید هستند؟


این روزها بیشتر از هر زمان دیگری صحبت از خودروهای الکتریکی می شود. بیشتر مردم فکر می کنند استفاده از خودروی الکتریکی برای طبیعت مفید است البته این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که اصلی ترین آن نحوه تولید برق مصرفی این خودرو هاست. وقتی صحبت از حمل و نقل سبز می شود، در نگاه اول، خودروهای برقی می ‌توانند گزینه مناسبی به...

آیا خودروهای الکتریکی واقعا برای طبیعت مفید هستند؟
این روزها بیشتر از هر زمان دیگری صحبت از خودروهای الکتریکی می شود. بیشتر مردم فکر می کنند استفاده از خودروی الکتریکی برای طبیعت مفید است البته این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که اصلی ترین آن نحوه تولید برق مصرفی این خودرو هاست.
وقتی صحبت از حمل و نقل سبز می شود، در نگاه اول، خودروهای برقی می ‌توانند گزینه مناسبی به عنوان جانشین خودروهای بنزینی و دیزلی باشند که دود آن ها هوا را آلوده کرده و یکی از مهمترین دلایل ایجاد آلودگی هواست. اما باید در نظر داشت صرف استفاده از خودروهای الکتریکی برای محیط زیست کافی نبوده و این خودروها همچنان می توانند اثرات مضری بر محیط زیست داشته باشند.
تا آنجا که به انتشار گازهای گلخانه ‌ای مربوط می‌ شود، خودروهای الکتریکی فقط به اندازه انرژی مصرف ‌شده برای تولید و شارژ باتری ‌هایشان سبز هستند.
با این حال، یک مطالعه اخیر توسط شورای بین المللی حمل و نقل پاک به این نتیجه رسید که خودروهای برقی در طول عمر خود گازهای گلخانه ای کمتری به نسبت خودروهای دارای موتورهای احتراقی تولید می کند.
یافته جالب توجه محققان در پژوهش فوق، این بود که تفاوت در بعضی جاها به مراتب بیشتر از جاهای دیگر است. برای نمونه در اروپا، یک خودروی الکتریکی تا ۶۹ درصد کمتر از یک خودروی بنزینی در هر کیلومتر دی اکسید کربن تولید می کند.به گزارش سینا، اما در هند این رقم ۳۴ درصد است. این اختلاف مربوط به خود خودروها نبوده و عمدتا به نحوه تامین برق در هر کشور مربوط می شود.
یکی از کشورهایی که کمترین میزان کربن در جهان برای شارژ خودروهای الکتریکی را دارد، فرانسه است، جایی که تنها ۹ درصد برق از مصرف سوخت های فسیلی تامین می شود. اما بسیاری از کشورها هنوز بیشتر برق مورد نیاز خود را از زغال سنگ، نفت و گاز تولید می کنند، بنابراین اتصال یک خودروی الکتریکی در چین یا هند به طور غیرمستقیم می تواند میزان زیادی گاز گلخانه ای تولید کند.
از سوی دیگر باتری‌های لیتیوم یون خودروهای الکتریکی در صورت دور انداختن و رها شدن در طبیعت می ‌توانند خطرات زیست ‌محیطی متعددی داشته باشند، اگرچه سمیت آن‌ها به میزان قابل‌ توجهی نسبت به باتری‌های سرب اسیدی خودروهای سنتی کمتر است. برخلاف باتری‌های اسید سرب، باتری‌های لیتیوم یونی برای بازیافت مشکل دارند و در صورت جداسازی نادرست ممکن است منفجر شوند. در حال حاضر تنها ۵ درصد از این باتری ها بازیافت می شوند.
خوشبختانه در سال های اخیر بسیاری از تولیدکنندگان خودرو، مانند تسلا، برنامه‌ های بازیافت خود را افزایش داده اند، اما باید دید که آیا این شرکت های پیشرو می ‌توانند با تقاضای سرسام ‌آور خودروهای الکتریکی کنار بیایند، زیرا نسل نخست خودروهای برقی به پایان عمر خود نزدیک می شوند. در خاتمه باید تاکید کرد که آینده صنعت خودروسازی بدون تردید متعلق به خودروهای الکتریکی بوده و رسما عصر خودروهای بنزینی به پایان خود نزدیک می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر