درخت چنار کهنسال 400 ساله روستای «داس» زبرخان نیشابور در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد


درخت چنار کهنسال 400 ساله روستای «داس» زبرخان نیشابور در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: درخت چنار روستای «داس» از درختان کهنسال شهرستان زبرخان نیشابور با شماره 915 مورخ 18/8/1400 در فهرست میراث طبیعی ملی ایران ثبت شد.

به گزارش خبرآنلاین، سیدجواد موسوی امروز شنبه دوم بهمن ماه 1400 با اعلام این خبر افزود: جنبه اعتقادی به این درخت کهنسال باعث شده که مردم محلی برای آن احترام خاصی قایل باشند

او ادامه داد: این اثر در 150 متری شمال شرقی و در کنار قبرستان روستای داس در این شهرستان قرار دارد.

همچنین محمود طغرایی مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در توصیف وضعیت اثر اظهار کرد: این درخت کهنسال با قطر تنه ای به اندازه 40/8 مترو ارتفاع تقریبی 20 متر قدمتی در حدود 400 سال دارد.

او ادامه داد: هم‌چنین اهالی روستا در ماه‌های محرم، صفر یا رمضان برای سینه‌زنی و عزاداری و پخت آش‌نذری به پای این درخت می‌آیند.توجه ویژه مردم به حفاظت از آن و جاری بودن یک رشته قنات دائمی در کنار ریشه های آن از جمله دلایل ماندگاری طولانی آن است.

طغرایی به ارزش‌ گونه‌ای این درخت اشاره کرد و گفت: درخت چنار از جمله درختان بومی ایران است و از دوران باستان به عنوان یک درخت با طول عمر بالا مورد تقدس ایرانیان بوده و موجب برکت و نعمت سایر درختان محسوب شده است.

48

کد خبر 1595181

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید