رونمایی از آمار عجیب صادرت نفت ایران به چین/ صادرات به 2 میلیون بشکه‌ رسید؟


رونمایی از آمار عجیب صادرت نفت ایران به چین/ صادرات به 2 میلیون بشکه‌ رسید؟

گمرک چین آمار رسمی خرید نفت از ایران را منتشر کرده است. بنا بر آمار گمرک چین، این کشور در ماه دسامبر امسال روزانه 2 میلیون 70 هزار بشکه نفت از ایران خریده است. اما نکته مهم این است که آمار جدید صادرت نفت ایران به چین، در مقایسه با آمارهای دیگر رشد بسیاری داشته است. نوشته رونمایی از آمار عجیب صادرت نفت ایران به چین/ صادرات به 2 میلیون بشکه‌...

به گزارش تجارت‌نیوز، اداره کل گمرک چین آمار واردات نفت از ایران را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، واردات نفت از ایران در ماه دسامبر امسال بیش از ۲۶۰ هزار تن بوده است. در دسامبر ۲۰۲۰ هم این کشور روزانه ۵۲۰ هزار تن نفت از ایران وارد کرده است.

بر این اساس می‌توان گفت چین در ماه دسامبر (آذر و دی ۱۴۰۰)، روزانه ۲ میلیون بشکه نفت از ایران خریده است. این در حالی است که در دسامبر گذشته میزان صادرات نفت ایران به چین روزانه ۴ میلیون و ۱۴۰ هزار بشکه در روز بوده است.

این آمار نشان می‌دهد صادرات نفت ایران به چین ظرف یک سال، نصف شده است. اما نکته مهم دیگر این است که آمار گمرک چین با آماری که چندی پیش اتاق بازرگانی تهران از آمار صادرات نفت ایران منتشر کرد، کاملا متفاوت است.

چون بر اساس گزارش اتاق تهران، میزان صادرات نفت ایران به چین، ۹۹ درصد کم شده بود. احتمالا یکی از دلایل این اختلاف آماری این است که چین، به دلیل تحریم‌ها نفت ایران را به نام کشورهای دیگر وارد می‌کرد.

افزایش صادرات نفت به چین

بر اساس گزارش رویترز، نفت خام ایران حدود ۶ درصد از واردات نفت خام چین را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که ایران ۹۰ درصد از میزان صادرات خود را به چین اختصاص داده است.

البته، اخبار داخلی هم درستی آمار گمرک را اعلام می‌کند. رییس جمهور هم چندی پیش، خبر از افزایش ۴۰ درصدی درآمدهای نفتی داده بود و وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه این خبر را تایید کردند.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران و وزیر نفت، مدعی شده بودند که فروش نفت ایران افزایش یافت و به جز این، پول نفت هم به کشور بازمی‌گردد.

نفت ایران، پنج دلار ارزان‌تر

این در حالی است که طبق آخرین گزارش اوپک، نفت ایران ۵ دلار از قیمت متوسط نفت اوپک ارزان‌تر است. به جز این آمار که رسمی است، معامله‌گران چینی هم چندی پیش به رویترز گفته‌ بودند که نفت ایران حدود ۶ یا ۷ دلار ارزان‌تر از نفت خاورمیانه است.

رونمایی از آمار عجیب صادرت نفت ایران به چین/ صادرات به 2 میلیون بشکه‌ رسید؟

رونمایی از آمار عجیب صادرت نفت ایران به چین/ صادرات به 2 میلیون بشکه‌ رسید؟

البته این همه ماجرا نیست. چند وقت پیش، وزیر امور خارجه ایران، همتای سیاسی خود را در چین ملاقات کرد. آن دو در این دو در این ملاقات اعلام کردند که فاز عملیاتی قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین از همان زمان، شروع می‌شود.

این قرارداد، در فرودین ماه ۱۴۰۰ منعقد شده و هنوز هم منابع رسمی، جزئیات آن را اعلام نکردند اما برخی منابع غیررسمی و ثانویه، برخی از جزئیات آن را اعلام کرده‌اند.

برای مثال نشریه پترولیوم اکونومیست در ۱۲ شهریور ۹۸ درباره بخش نفتی این قرارداد نوشته بود که طبق قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین، چین نفت و گاز ایران را با ۳۰ درصد تخفیف می‌خرد و دو سال، برای پرداخت پول نفت ایران مهلت دارد. بعد از پایان یافتن این مدت هم می‌تواند بازپرداخت بدهی نفتی خود را با یوآن و نه دلار انجام دهد.

همچنین چین می‌تواند دو سوم مبلغ خرید نفت و گاز را به صورت نقدی و آن هم با یوآن به ایران پرداخت کند و یک سوم بقیه را به شکل کالا و خدمات پس دهد.

حالا با انتشار آمار رسمی گمرگ چین، نگرانی‌ها از ارزان‌فروشی نفت ایران به خصوص درباره چین، افزایش یافته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر