وزیر نیرو دستور اجرای انتقال آب از سد سلمان به جنوب فارس را صادر کرد


وزیر نیرو دستور اجرای انتقال آب از سد سلمان به جنوب فارس را صادر کرد

لارستان- ایرنا- بارش های سیل آسای دیماه امسال برای جنوبی های فارس اگرچه تلخی ها و مصیبت ها وخسارات های زیادی در بخش های مخلف به بار آورد اما نباید از برخی برکات و شیرینی های و اقدامات اثربخشی که از دل این بحران برای این مناطق به ارمغان داشت نیز غافل شد.

مصداق عینی این امر رفع یک یک چالش و در عین حال بحران کم آبی که سالیان متمادی است مردم این مناطق به آن دست و پنجه نرم می کردند اما تاکنون اقدام جالب توجهی برای حل آن البته به این شکل عملیاتی و در خور توجه انجام نشده بود.

هم اینک و با رایزنی و یگیری های مسئولان استانی و محلی و البته با همراهی و اهتام ویژه دولت سیزدهم ومجموعه وزارت نیرو بحران کم آبی و بی آبی در شهرهای جنوبی فارس و شهر بیرم لارستان که به غیزانیه فارس نیز مشهور شده است و بارها سوژه رسانه های جمعی نیز شده بود؛ قرار است که در قالب طرح های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت این مشکل برای همیشه مرتفع شود.

طرح کوتاه مدت آن که در تاریخ ۱۸ دیماه جاری در جریان سفر حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به بیرم لارستان به تصوب رسید و اعتبار لازم آن هم در همان جلسه نیز مصوب و تامین شد؛ قرار است که با نصب دستگاه های آب شیرین کن مشکل آب شرب مردم بیرم لارستان در کمترین زمان ممکن اجرایی و عملیاتی شود.

این طرح کوتاه مدت شامل نصب پنج دستگاه آب شیرین کن با تولید بیش ازسه هزار متر مکعب آب در شبانه روز ،حفر چهار حلقه چاه جدید و همچنین بازسازی بخشی از شبکه های توزیع و خطوط انتقال عنوان کرد.

وزیر نیرو دستور اجرای انتقال آب از سد سلمان به جنوب فارس را صادر کرد

انتقال آب از سد سلمان به شهرهای جنوب فارس

اما در گام دوم که به نوعی طرح میان مدت برای رفع مشکل کم آبی هم شهر در بیرم و هم چند شهر جنوبی فارس است نیز شامل انتقال آب از طریق فاز نخست سد سلمان فارسی است که اگرچه در همان جلسه ۱۸ دیماه قول همکاری از سوی شرکت مهندسی آب و فاضلاب داده شد اما اجرای این طرح مهم بدون شک نیازمند گام محکم تر و گرفتن مصصوبه ای از سوی وزارت نیرو بوده است.

هم اینک این امر هم محقق شده است و در دیدار اخیر محمد هادی ایمانیه استاندار فارس و حسین حسین زاده نماینده شهرستان های لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی این مصوبه مهم و دستورات لازم از سوی علی اکبر محرابیان وزیر نیرو برای اجرای خط انتقال از سد سلمان فارسی به پنج بخش بیرم، صحرای باغ؛ علامرودشت، چاهورز و خیرگو اخد شده است.

حسین حسین زاده نماینده مجلس گفت: وزیر نیرو در این نشست و دیدار با مسئولان استان فارس تاکید داشت که عملیات اجرایی این طرح باید در کمترین زمان ممکن آغاز شود.

وی تصریح کرد: قرار است که در جلسه ای به همین منظور و با حضور استاندار فارس و دستگاه های مربوطه از جمله شرکت آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب استان و شهرستان های جنوبی فارس در اسرع وقت در خصوص فرآیند آغاز عملیات اجرایی این طرح تصمیمت راهگشا اتخاذ شود.

حسین زاده یادآور شد: مطالعات این طرح به اتمام رسیده و مصوبه و دسور لازم هم از سوی وزیر نیرو در این راستا اخذ شده است و مدیریت اجرایی استان هم که با اهتمام ویژه به دنبال اجرایی کردن آن است که امیدوار هستیم تا پیش از سال جاری و در همین دهه پرفروغ فجر شاهد آغاز عملیات اجرایی آن باشیم.

طرح انتقال آب از دریا هم که به عنوان طرح بلند مدت برای کل استان فر و تمامی مناطق نوبی استان است هم در دستور کار وزاتر نیرو قرار دارد.

شهرستان لارستان با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر، پنج بخش ،هشت شهر و ۱۷۹ روستای دارای سکنه در فاصله ۳۸۸ کیلومتری شیراز واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام