مدیر کل بهزیستی فارس: استراتژی ساماندهی معتادان متجاهر نیازمند تغییر است


مدیر کل بهزیستی فارس: استراتژی ساماندهی معتادان متجاهر نیازمند تغییر است

شیراز- ایرنا- مدیر کل بهزیستی استان فارس گفت: استراتژی فعلی در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر نیازمند تغییر است و باید از درمان به سمت پیشگیری برویم.

به گزارش ایرنا، محمد صادق کشفی نژاد روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز افزود: در حال حاضر هزینه‌هایی که صرف جمع‌آوری، درمان و ساماندهی معتادان متجاهر می‌شود به مراتب بیشتر از هزینه‌هایی است که صرف پیشگیری از اعتیاد می‌شود و لذا این رویه باید تغییر کند.
وی ادامه داد: تاکنون اقدامات متعددی در زمینه جمع آوری، درمان و ساماندهی معتادان متجاهر انجام شده اما باید دید که این اقدامات تا چه اندازه به حل این معضل کمک کرده است.
او اظهار داشت: بررسی‌ها و تجارب گذشته گویای این مطلب است که اهدافی که از درمان و ساماندهی معتادان متجاهر انتظار می رفته محقق شود حاصل نشده و خروجی کار آنگونه که می بایست نبوده است.
وی گفت: بنابراین نباید انتظار داشت که با جمع آوری معتادان متجاهر این معضل از جامعه برچیده می‌شود اما از طرفی جمع آوری آنها نیز به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.
مدیر کل بهزیستی فارس، با اشاره به خللی که شیوع کرونا در بحث مقابله با معتادان متجاهر ایجاد کرد افزود: بر خلاف آنچه که مبنی بر عدم ابتلای معتادان به کرونا مطرح می‌شود باید گفت که تست کرونای ۳۱۱ معتاد در مرکز ماده ١٦ شیراز مثبت بوده است.
کشفی‌نژاد گفت: ظرفیت مرکز ماده ١٦ شیراز هم‌اینک ٤٠٠ نفر است که این ظرفیت باید افزایش پیدا کند و از ظرفیت مرکز ماده ۱۵ نیز باید برای ساماندهی تعداد بیشتری از معتادان استفاده کنیم.
او افزود: شیراز نیازمند یک مرکز ماده ۱۶ با ظرفیت حداقل ۲ هزار نفر است و این مرکز باید احداث شود.
وی بیان کرد: برخی معتادان بارها و بارها جمع آوری شده و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند اما هربار پس از بهبودی دوباره به سمت اعتیاد بازگشته‌اند.
او افزود: معتادی که سه مرتبه یا بیشتر درمان شده و دوباره به اعتیاد روی آورده بیمار نیست بلکه یک مجرم است و نباید دوباره به کمپ ترک اعتیاد فرستاده شود.

ساماندهی معتادان متجاهر فارس تا دهم بهمن ماه
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس هم گفت: تمام معتادان متجاهر و کارتن خواب استان شناسایی و در قالب یک طرح جامع تا دهم بهمن ماه جاری ساماندهی می‌شوند.
سلیمان کرمی افزود: برای اجرای این طرح، بنا است که ۵۰ درصد هزینه‌ها توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر و ۵۰ درصد نیز از محل ظرفیت‌های استانی از جمله شهرداری ها تامین شود.
وی ادامه داد: در قالب این طرح، معتادان متجاهر و کارتن خواب پس از جمع آوری به مراکز متعلق بهه بهزیستی و مرکز ماده ۱۶ و کمپ‌های ترک اعتیاد جهت درمان منتقل شوند.
او اظهار داشت: با توجه به سوابق اجرای طرح، برآورد ما وجود حدود ۲ هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر در کلانشهر شیراز است.
وی گفت: تاکنون افزون بر یک هزار و ۵۷۰ معتاد متجاهر در شیراز جمع آوری شده که ۳۰۰ نفر آنها غیر بومی هستند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس گفت: تاکنون ۱۶ محله پرآسیب در کلانشهر شیراز شناسایی شده که تحت مصوبه شورای اجتماعی کشور است و تکالیفی برای دستگاه‌های مختلف در قالب یک قرارگاه برای ساماندهی این محلات مشخص شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دل بریدم از این جماعت به کنج خلوت نشسته ام احمد حسینی