پالس مثبت برجامی از تیم مذاکراتی واشنگتن


پالس مثبت برجامی از تیم مذاکراتی واشنگتن

اخبار مخابره شده از وین احتمال احیای برجام را بیش از هر زمانی مطرح می کند. در چند هفته گذشته نیز شاهد پالس های مثبتی از سوی مقامات مذاکره کننده در وین بودیم.

اقتصادآنلاین: دور هشتم مذاکرات به صورت فشرده در وین ادامه دارد. مذاکرات وین وارد فاز سیاسی شده است و طرفین این بار با مشورت پایتخت های خود به خیابان های یخ زده وین بازگشته اند.

طبق گفته سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بسیاری از پرانتزها در مذاکرات برداشته شده است؛ با این حال به نظر می رسد هنوز تصمیم‌گیری های سیاسی در سطح بالا برای به توافق رسیدن نیاز است.

در چند هفته گذشته مقامات ایرانی و آمریکایی از پیشرفت در مذاکرات و احتمال رسیدن به توافق تا اواخر فوریه سخن گفته‌اند. از سوی دیگر پالس های مثبت مثل حضور نماینده کره جنوبی و عربستان در وین و خبر تغییر در اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا، احتمال احیای پرونده برجام را بیش از هر زمانی تقویت بخشیده است.

تغییرات در تیم واشنگتن

طبق گزارش NBC به نقل از دو منبع آگاه مدعی شد که تیم مذاکره‌کننده آمریکا اخیراً تغییر کرده است. ریچارد نفیو، یکی از اعضای کلیدی تیم آمریکایی در وین در حال ترک هیات مذاکره‌کننده است . طبق اخبار نفیو و رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درخصوص مسیر مذاکرات هسته‌ای در وین اختلاف‌نظر دارند.

یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا در این باره گفته است: «ریچارد نفیو تاکنون مشاوره های خوب و مفیدی در رایزنی های وین در طول حدودا یک سال گذشته داشته است و از این پس نیز در وزارت خارجه باقی خواهد ماند.»

این تغییر می تواند پالس مثبتی از تیم مذاکره کننده آمریکایی تلقی شود. زیرا نفیو نویسنده کتاب معروف «هنر تحریم‌ها» است و به معمار تحریم های ایران شهرت دارد. حذف چنین مهره‌ای از تیم مذاکراتی یک مفهوم مشخص دارد که واشنگتن خواهان حل پروژه مذاکرات وین با توافق است.

کاخ سفید مایل به توافق؟

آمریکایی‌ها نگران پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران هستند و سعی دارند به هر شکلی این موضوع را از راه دیپلماسی حل کنند. این موضوع را از اظهار نظر مقامات کاخ سفید نیز می توان یافت. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست خبری خود در نخستین سالگرد انتخابش به این عنوان، گفته است: «هنوز وقت ترک گفت‌وگوهای مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در وین نیست و این مذاکرات پیشرفت‌هایی داشته است.» آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است: «پنجره همچنان برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران باز است.»

به نظر می رسد در وین تمام راه ها به توافق ختم می شود. حتی ردپای توافق در کاخ سفید و پاستور نیز قابل تشخیص است. با این حال مذاکرات دو طرف دارد و میز مذاکرات دارای سطح صافی نخواهد بود؛ به همین دلیل هنوز با قاطعیت نمی توان گفت که جشن توافق ۱۰۰ درصد در راه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور