10 ماه بعد؛ «رعد و برق» هنوز آماده پخش نیست


10 ماه بعد؛ «رعد و برق» هنوز آماده پخش نیست

تهران- ایرنا- در حالی که سریال «رعد و برق» ساخته بهروز افخمی قرار بود فروردین‌ماه امسال روانه آنتن شبکه 5 شود، تهیه‌کننده این سریال از آماده‌شدن 15 قسمت این مجموعه 30 قسمتی و تدوین ادامه آن تا ماه آینده خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار تلویزیون ایرنا، سریال رعد و برق ساخته بهروز افخمی قرار بود سریال مناسبتی تلویزیون برای ماه رمضان سال ۱۴۰۰ باشد و پس از پخش یک قسمت از آنتن شبکه ۵ کنار گذاشته شد. نکته اینجاست که حالا و با نزدیک شدن به ماه رمضان سال ۱۴۰۱ این مجموعه هنوز آماده پخش نشده است.

داود هاشمی تهیه کننده رعد و برق در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: الان در مراحل انجام تدوین و جلوه های ویژه این سریال هستیم. ۱۵ قسمت از این سریال آماده شده و مشغول آماده‌سازی ۱۵ قسمت بعدی هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سریال از شبکه پنج پخش می‌شود؟ گفت: تشخیص این که سریال از کدام شبکه پخش شود با سیمافیلم است. ممکن است با توجه به نقطه نظر آقای افخمی از شبکه‌ دیگری پخش شود. کارگردان سریال نگران کیفیت کار است. چون همه تصاویر را با کیفیت «فورکی» (۴k) گرفته است و هیچ شبکه‌ای امکان پخش «فورکی» (۴k) را ندارد. ولی دنبال شبکه‌ای هستیم که بتواند سریال را با کیفیت فول اچ دی یا اچ دی با بهترین کیفیت پخش کند. پخش سریال با کیفیت بالا به نفع پروژه است. باید ببینیم دوستان سیما فیلم و تلویزیون چه تصمیمی می‌گیرند. ما تابع تصمیم دوستان هستیم.

هاشمی با بیان این که هیچ وقت نباید کیفیت را فدای پخش از یک شبکه کنیم، افزود: این برنامه را به سفارش تلویزیون ساختیم و تحویل تلویزیون می‌دهیم. طبیعی است که آقای افخمی نگران نحوه پخش سریال باشد. چون برای کارش زحمت کشیده است.

شاید ۴۵ روز دیگر آماده شود

وی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما درباره زمان اتمام تولید چیست؟ گفت: تلاش می‌کنیم هر سه روز یک بار یک قسمت از سریال را آماده کنیم و در ۴۵ روز آینده ۱۵ قسمت باقیمانده را به اتمام برسانیم. زمان پخش در اختیار ما نیست؛ ولی تلویزیون از اسفندماه می‌تواند پخش را آغاز کند.

با تهیه کننده این سوال را مطرح کردیم که چرا تلویزیون سریال ساخته‌نشده را در جدول پخش قرار داده است که پاسخ داد: برای ساخت این سریال در مرحله جلوه‌های ویژه مشکل پیدا کردیم. تا به حال هیچ سریالی با فرمت «فورکی» ساخته نشده است. من و آقای افخمی فکر نمی‌کردیم حجم جلوه‌های ویژه رعد و برق این قدر زمان‌بر و زیاد باشد. چندین بار کپی کردیم و اصلاح رنگ و گرفتن خروجی خیلی زمان برد. کیفیت بالای تصاویر این امکان را ایجاد کرد که دست کارگردان باز باشد و امکان زوم و تغییر و تحول داشته باشد. به هر حال این اتفاق افتاده و عوامل از قصد تاخیر نکردند.

وی افزود: اگر سریال در کنداکتور رمضان ۱۴۰۰ قرار می‌گرفت با چند روز تاخیر می‌شد آماده‌اش کنیم. در این صورت تولید عجله‌ای می‌شد و مجبور بودیم بخشی از جلوه‌های ویژه را کنار بگذاریم یا کوتاه کنیم. الان چون زمان پخش مشخص نیست آقای افخمی سر حوصله کار کرد و نظرش تامین شد. دغدغه‌های بهروز افخمی فنی است. او می‌خواهد سریالش از شبکه‌ای پخش شود که کیفیتش حفظ شود. اگر تلویزیون این شرایط را فراهم کند به نفع خودش است. چون سریال با کیفیت پخش می‌شود. چرا باید سریال را در یک شبکه بی کیفیت پخش کنیم؟ آقای افخمی دغدغه اش را گفته که به نظر من درست است.

هاشمی در پاسخ به ادعای یکی از عوامل سیمافیلم که تولید سریال به شبکه ۵ واگذار شده است؟ توضیح داد: همه سریال‌ها طرف قراردادشان سیمافیلم است. شاید یک شبکه‌ای بر تولید سریال نظارت کند. ولی طرف حساب قراردادی ما سیمافیلم است. قرارداد ما با مدیر سیما فیلم است. دوستان ما در شبکه ۵ در طول پروژه حمایت و پشتیبانی کردند. ولی رعد و برق سریال سخت و طاقت فرسایی است و این نکته را وقتی سریال پخش بشود دوستان می‌بینند.

به گزارش ایرنا، فروردین ماه امسال روابط عمومی شبکه پنج سیما در اطلاعیه‌ای از مخاطبان سریال رعد و برق عذرخواهی کرد و نوشت: شب گذشته مجموعه ماه رمضانی رعد و برق به دلایل فنی به پخش تلویزیونی نرسید و شبکه پنج سیما به همین دلیل از مخاطبان همراه، همیشگی و محترم خود عذرخواهی می کند. اما این نرسیدن فقط محدود به شب دوم نشد و قسمت‌های بعدی هم آنتن نرسید.

حتی اگر در خوشبینانه‌ترین حالت تا اسفندماه سریال رعد و برق روانه آنتن شود، باز هم حدود دو سال و ده ماه از سوژه داستانی اصلی آن گذشته است. سیل ویرانگر جنوب و غرب ایران که اوایل سال ۹۸ رخ داد، الان تبدیل به یک موضوع کهنه و قدیمی شده است.

با اعلام خبر نرسیدن سریال رعد و برق افکار عمومی با کلی سوال بی پاسخ مواجه شدند. اصلی‌ترین سوال این است که چرا مدیران سیما بر روند تولید اثر، نظارت نداشتند تا سریال سر موقع به آنتن برسد؟ چرا پس از گذشت حدود ده ماه هنوز تکلیف این سریال مشخص نشده است؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج