ثبت درخت چنار کهنسال 400 ساله روستای داس در فهرست میراث طبیعی ملی


ثبت درخت چنار کهنسال 400 ساله روستای داس در فهرست میراث طبیعی ملی

مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: درخت چنار روستای داس از درختان کهنسال شهرستان زبرخان نیشابور با شماره 915 مورخ 18 آبان 1400 در فهرست میراث طبیعی ملی ایران ثبت شد.

سیدجواد موسوی اظهار کرد: جنبه اعتقادی به این درخت کهنسال باعث شده مردم محلی برای آن احترام خاصی قائل باشند. این اثر در ۱۵۰ متری شمال شرقی و در کنار قبرستان روستای داس در این شهرستان قرار دارد.

محمود طغرایی، مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی، در توصیف وضعیت این اثر بیان کرد: این درخت کهنسال با قطر تنه‌ای به اندازه ۴۰/۸ متر و ارتفاع تقریبی ۲۰ متر قدمتی در حدود ۴۰۰ سال دارد.

وی ادامه داد: همچنین اهالی روستا در ماه‌های محرم، صفر یا رمضان برای سینه‌زنی، عزاداری و پخت آش‌ نذری پای این درخت گرد هم می‌آیند. توجه ویژه مردم به حفاظت از آن و جاری بودن یک رشته قنات دائمی در کنار ریشه‌های آن از جمله دلایل ماندگاری طولانی آن است.

بر اساس گزارش روابط ‌عمومی اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی طغرایی به ارزش‌ گونه‌ای این درخت اشاره کرد و گفت: درخت چنار از جمله درختان بومی ایران است و از دوران باستان به عنوان یک درخت با طول عمر بالا مورد تقدس ایرانیان بوده و موجب برکت و نعمت سایر درختان محسوب شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا