اگر تعرفه گمرکی حذف شود، خودروسازان داخلی در سال حتی یک دستگاه هم نمی فروشند!


اگر تعرفه گمرکی حذف شود، خودروسازان داخلی در سال حتی یک دستگاه هم نمی فروشند!

طی چند روز گذشته و با وقوع تصادف ناگوار در جاده بهبهان – اهواز، بار دیگر توجهات به خودروهای داخلی جلب شده است. کیفیت پایین محصولات تولید داخل و ایمنی نامناسب آن‌ها یکی از اخبار ثابت رسانه‌ها طی سالیان اخیر بوده است. جای تردید نیست که کیفیت مونتاژ...

طی چند روز گذشته و با وقوع تصادف ناگوار در جاده بهبهان – اهواز، بار دیگر توجهات به خودروهای داخلی جلب شده است. کیفیت پایین محصولات تولید داخل و ایمنی نامناسب آن‌ها یکی از اخبار ثابت رسانه‌ها طی سالیان اخیر بوده است. جای تردید نیست که کیفیت مونتاژ خودروهای داخلی از ابتدای سال 1398 و پس از اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی به شدت افت کرده است که این مساله را مالکان این خودروها بیشتر احساس می‌کنند. علاوه برآن خودروهای تولید داخل توسط هیچ‌کدام از موسسات معتبر ایمنی بین‌المللی نظیر یوروانکپ یا CNCAP مورد بررسی قرار نگرفته‌اند و هیچ اطلاعاتی در مورد ایمنی آن‌ها وجود ندارد.

پس از تصادف ناگوار جاده بهبهان اهواز، موجی از مصاحبه‌ها و اظهارنظرها در مذمت خودروهای داخلی و کوتاهی خودروسازان منتشر شد. در همین راستا همشهری آنلاین با سرهنگ سیدهادی هاشمی رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ مصاحبه‌ای انجام داده است که خلاصه آن را در ادامه خواهید خواند. موارد ذکر شده در زیر خلاصه صحبت های سرهنگ سیدهادی هاشمی در این مصاحبه است.

به دلیل انحصاری بودن تولید خودرو در ایران و نبود اراده از سوی دولت برای خصوصی سازی صنایع خودروسازی، تلاشی جهت بهبود کیفیت محصولات داخلی انجام نمی‌شود. از سوی دیگر واردات خودرو به کشورمان نیز شدیدا محدود شده است و همین مساله در کنار قدرت مافیای خودرو سبب می‌شود تا روز به روز شاهد محصولاتی بی‌کیفیت‌تر از قبل باشیم.

منظور از مافیا خودروسازی، رابطه چند وجهی شرکت‌های تولیدکننده خودرو و قطعه سازان است. برخی روسای شرکت‌های قطعه ساز عضو هیات مدیره خودروسازان هستند و بنابراین شرکت‌های خودروسازی ناچار به استفاده از قطعاتی هستند که توسط چند شرکت خاص تولید می‌شود. بدیهی است در چنین شرایطی نباید انتظار افزایش کیفیت را داشت چرا که رقابتی برای تامین بهترین قطعات جریان ندارد.

دولت‌ها نیز در این زمینه مقصر هستند، چرا که اراده‌ای بابت بهبود اوضاع در آن‌ها دیده نمی‌شود. هنگامی که خودروسازان در حال ضرردهی هستند، دولت با ارائه وام مصرف‌کنندگان را تشویق می‌کند تا از خودروسازان محصولات ناایمن و کم‌کیفیت را خریداری کنند و از سوی دیگر تعرفه واردات خودرو نیز همواره بسیار زیاد بوده است. به همین دلیل است که مشتریان ایرانی ناچار هستند خودروهای داخلی ناایمن را با قیمتی معادل یک خودرو خارجی مدرن و ایمن خریداری کنند، چرا که هیچ‌گونه رقابتی در بازار خودرو کشور وجود ندارد. تا زمانی‌که سود دولت از خودروسازی پابرجا باشد، این شرایط ادامه خواهد داشت.

با توجه به اتفاقاتی که در تصادف جاده بهبهان اهواز رخ داد، تمامی تاییدیه‌های وزارت صمت برای خودروهای داخلی زیر سوال رفته است. بنابر گفته سرهنگ سید هادی هاشمی، پلیس اکنون می‌تواند شماره‌گذاری خودروها را متوقف کند و با ارایه گزارش به نهادهای مسئول همچون دولت، مجلس و قوه قضاییه خودروسازان را به چالش بکشد. با این حال هنوز اقدامی عملی از سوی پلیس برای برخورد با خودروسازان انجام نشده است. سازمان استاندارد نیز که متولی اصلی تضمین کیفیت کالاهای داخلی است، تاکنون هیچ واکنشی به این تصادف نشان نداده است که این مساله موجب زیر سوال رفتن تاییدیه‌های این سازمان برای محصولات داخلی خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی